Gå til innhold

gir media et feil innblikk om saker fra midtøsten?

Anbefalte innlegg

jeg satt her om dagen å så på tv, da jeg plutselig kom over nrk. Da så jeg et program fra pakistan(reisemagasin eller noe) da så jeg at reporteren hadde vært å sett på grønne daler å fine elver. hva ser man på tv? sandhus og granater overalt!!

var dette bare et prakteksempel eller gir media et rett innblikk i den midtre øst?

-dette gjelder også kriminalitet. trur ikke jeg noen ganger har hørt om "en nordmann slo ned en på fortauet" høreer mer om "en mørkhudet mann slo ned en på gata" liksom. er dette her helt rett? media skaper på en måte rassisme!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Media har nok sitt eget bilde på hva som skjer i Midt-Østen skal en tro hva en leser i andre mediaer enn norsk media. Hva som egentlig skjer der nede har jeg ikke peiling på da det eneste jeg får vite av informasjon kommer igjenom pcen min som står i kjellerstua her.

Så forresten nettopp på nrk1 at den gammle presidenten som USA satte inn (?) sa at det var borgerkrig i Irak nå. Dette er rart siden norsk media har påstått både det ene og det andre, men flertallet sier at det er, eller blir, borgerkrig der nede. Mange andre kilder kan si at dette ikke er faktumet, f.eks. de spørreundersøkelsene som har blitt linket til her på forumet.

Lenke til kommentar
jeg satt her om dagen å så på tv, da jeg plutselig kom over nrk. Da så jeg et program fra pakistan(reisemagasin eller noe) da så jeg at reporteren hadde vært å sett på grønne daler å fine elver. hva ser man på tv? sandhus og granater overalt!!

5780000[/snapback]

For det første så er ikke Pakistan i Midt-Østen, det ligger i Sentral-Asia. For det andre er landet stort. Nå har jeg ikke vært i Pakistan, men de fleste land av en viss størrelse har mye forskjellig å by på når det gjelder natur.
Lenke til kommentar

var dette bare et prakteksempel eller gir media et rett innblikk i den midtre øst?

-dette gjelder også kriminalitet. trur ikke jeg noen ganger har hørt om "en nordmann slo ned en på fortauet" høreer mer om "en mørkhudet mann slo ned en på gata" liksom. er dette her helt rett? media skaper på en måte rassisme!!

5780000[/snapback]

Hva er et sandhus?

Lenke til kommentar

Media gir helt sikkert feil innblikk om saker fra midtøsten det hadde forundret meg om noen kunne gi et korrekt bilde av midtøsten. At du ikke ser grønne daler og elver fra saker om midtøstenkonflikten har vel med at konfliktene som oftest foregår i byer og bosetninger. Hor mange grønne daler finnes i Oslo-sentrum eller på Tøyen og Grønland?

Lenke til kommentar

Norsk (bytt ut med hvilken som helst nasjonalitet) media gir vel egentlig feil inntrykk av alt som omhandler mennesker som ikke er fra Norge (bytt ut med hvilken som helst nasjonalitet slik at det passer med overnevnte land), eller har en annen hudfarge.

Legg merke til at hver gang noen har gjort noe galt, og det er en innvandrer/mørkhudet/ikke-norsk person så omtales saken på f.eks denne måten:

"En 37 år gammel mann MED PAKISTANSK oopprinnelse drepte i dag en gutt på 5 år."

Hvorfor kunne de ikke bare skrevet:

"En 37 år gammel mann drepte i dag en gutt på 5 år."

Jeg mener, de er da begge menn!! Det spiller jo ingen rolle hvor de kommer fra eller hvordan de ser ut!

Lenke til kommentar

Jeg mener, de er da begge menn!! Det spiller jo ingen rolle hvor de kommer fra eller hvordan de ser ut!

5782728[/snapback]

Spiller det noen rolle at de er menn eller 37 år gammel? Står det mann og det har skjedd i Norge går jeg utifra det er en etnisk nordmann. Mest pga. at jeg kjenner fenomenet du beskriver. Men jeg husker også at da en jente ble skutt av kjæresten gikk det lang tid får det kom fram at han var av irakisk opprinnelse. Utelukker derfor ingenting.
Lenke til kommentar
Legg merke til at hver gang noen har gjort noe galt, og det er en innvandrer/mørkhudet/ikke-norsk person så omtales saken på f.eks denne måten:

"En 37 år gammel mann MED PAKISTANSK oopprinnelse drepte i dag en gutt på 5 år."

5782728[/snapback]

Det hender rett som det er at nasjonalitet ikke oppgies. Men hvorfor skal man prøve å skjule noen av konsekvensene av en forfeilet innvandringspolitikk?

Lenke til kommentar
Selvsagt har det norske media det, vi er jo blindet for alt som har med sannhet å gjøre...

5782264[/snapback]

Handler så og si aldri om direkte løgn, men som topic sier så handler det om å gi feil inntrykk av den egentlige situasjonen. På skolen lærer vi å skrive artikkler objektivt å drøfte det vi skriver om. Norsk media kan neppe sies å gå forran som noen gode eksempler på akuratt dette.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Det er vel ingen tvil mer om hvor statseide NRK står når det gjelder konflikten i Midtøsten.

5783526[/snapback]

Jaha? Basert på at en reisereportasje fra utenfor Midtøsten rapporterer fra stedene det lages reportasje om? Det blir som å kritisere et naturprogram på Svalbard for å ikke skildre krigen på Balkan, og trekke konklusjonen at sportsdekningen er for dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Ja, mange medier viser et forvrengt bilde, som bare styrker fordommer blant enkelte her i Norge.

Mange her i Norge har fått det for seg at alle muslimer hater Norge, fordi det ikke legges nok vekt på at det er ekstremistene som gjør slike ting.

En F.rp.-politiker har kommet med utsagn om at han ikke vil la noen muslimer flytte til stedet han bor. "Vi vil bare ha fredelige innbyggere her," skal han ha sagt.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Ja, mange medier viser et forvrengt bilde, som bare styrker fordommer blant enkelte her i Norge.

Mange her i Norge har fått det for seg at alle muslimer hater Norge, fordi det ikke legges nok vekt på at det er ekstremistene som gjør slike ting.

En F.rp.-politiker har kommet med utsagn om at han ikke vil la noen muslimer flytte til stedet han bor. "Vi vil bare ha fredelige innbyggere her," skal han ha sagt.

Lenke til kommentar

Nå er vel han en lokal bygde dude, som ikke kan så mye om noe som helst..

Og nærmest ble lurt av reporterne til å si dette..

Selv om han mener dette, så ble det fisket ut av han...

En annen frp dude beklaget utsangnet hans tror jeg

Lenke til kommentar

5796670[/snapback]

Jeg har sett den påstanden mange ganger. Jeg har enda til gode å se noen hevde at alle muslimer hater Norge, eller lignende.

5796670[/snapback]

Å forholde seg generelt til en gruppe betyr ikke at man tror alle i gruppen er ensartede og oppfører seg likt.

"Nordmenn er glad i å gå på ski" betyr ikke at alle nordmenn liker dette, men at nordmenn generelt er mer ivrige skigåere enn andre.

Folk må lære seg at generalisering ikke betyr "alle".

Lenke til kommentar

5780000[/snapback]

Så vidt jeg har hørt fra en som var i Iran og folk som har vært andre steder i midtøsten så er det en fantastisk natur der nede. Mye grønt, praktfulle daler og fine fjell.

Det at man bare forbinder midtøsten med ørken og leirhytter er vel kanskje ikke bare media sin feil.

guardianpegasus:

Kan du forklare litt nærmere hva som ble sagt, på en nyansert måte. Blir litt vanskelig for folk å ta stilling til et innlegg når det eneste du gjør er å si at en NRK-reporter er "Goebbels-reincarnated".

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg markerte F.rp. for å konstantere at han faktisk var politiker og at vi også her i Norge har nokså ganske ekstreme politikere som absolutt ikke bør komme til makta. Ikke fordi jeg mener at alle F.rp.-ere er rasister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...