Gå til innhold

Tull med oppstart, disker og skjerm

Anbefalte innlegg

Har naa installert MEPIS 3.4-3, og har tullet med denne i timevis naa..

1. Det virker som at den hater aa ha mer enn en disk. Jeg kan kun boote med CDen hvis jeg har mer enn en. Den disken som tydeligvis er problemet, er en NTFS disk paa 200GB. Maxtor WD2000JB ellerno. Jeg har en del data der jeg gjerne vil ha med til linux. Mye film og slikt. Hvordan gjoer jeg det? Finner ikke skiten i den saakalte "file manangeren". Noen som vil gi meg en innfoering i hvordan filsystemet er satt sammen? Vet saa mye som at 200GBeren heter hdb og at den er OVERALT, dog uaapnebar.

2. MEPIS er overbevist om at skjermen min ikke takler mer enn 1024x768. Maa jeg reinstallere hele pakka for aa endre dette?

Snakk enkelt. lei av aa bruke define: i google naa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld disken må ntfstools vere installert og du må ha rettigheter til den for at du skal kunne gå inn i den. Dersom den er montert har du heilt sikkert ntfstools installert og du treng berre skifte rettigheter med chmod komandoen.

Dersom du går inn i fila /etc/X11/xorg.conf eller /etc/X11/XFree86.conf så finn du linja der det står section "monitor". Her kan du sette inn kva sjermen din tåler av horisontal og vertikal oppfriskingsrate (sync rate). Pass på at det som står her er det same som du finn i manualboka til sjermen din. Deretter kan du finne linja der det står section "screen" litt lenger nede. Der kan du skrive inn oppløysinga du ynskjer. Til dømes "1280x1024". Legg denne til i vertfall i modene 15,16 og 24.

Vonar dette var til hjelp.

For video i linux sjekk ut mplayer http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html

Anbefaler å kompilere den sjølv i lag med mplayerplugin http://mplayerplugin.mozdev.org/

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar helge. Men jeg klør meg i hodet ennå..

CHMOD? har jeg ikke automatisk rettigheter når jeg plugger i disken? Har brukt dette i FTP, men hvordan gjør jeg dette i commandline?

I windows trykker man my computer -> c:/

Hva trykker/skriver man i Mepis for å få samme resultat?

Ja, jeg er SÅ nybegynner.

Har også lyst til å bruke videolan, siden jeg har gode erfaringer med massivt kodek-støtte. Mepis er basert på Debian, riktig?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar helge. Men jeg klør meg i hodet ennå..

CHMOD? har jeg ikke automatisk rettigheter når jeg plugger i disken? Har brukt dette i FTP, men hvordan gjør jeg dette i commandline?

I windows trykker man my computer -> c:/

Hva trykker/skriver man i Mepis for å få samme resultat?

Ja, jeg er SÅ nybegynner.

Har også lyst til å bruke videolan, siden jeg har gode erfaringer med massivt kodek-støtte. Mepis er basert på Debian, riktig?

5780634[/snapback]

Dersom du har ntfstools instsllert skulle denne komandoen gjera nytten som root-brukar:

mount -r -t ntfs /dev/hdb /mnt/windows

/mnt/windows må du laga sjølv med komandoen mkdir /mnt/windows som root. Dersom du ikkje har root-brukar, slik nokre av dei svært brukarvenlige debianklonane ikkje har so nyttar du sudo framfor komandoen og oppgjer passordet ditt når du vert spurt etter det. Dersom du har root så vert du root med komandoen su. Då må du oppgje root-passordet.

Om mepis er basert på debian veit eg ikkje, men eg anbefaler å nytta eit debian-basert system sidan det gjev ein svært enkel måte å halda styr på installering og oppgradering. Dei har og flest alternativ til programpakkar. Vil du ha noko som er lett å bruka totalt sett anbefalar eg Ubuntu http://www.ubuntu.com Men eigentleg tykkjer eg Debain er best og nyttar då testingversjonen av denne.

Lenke til kommentar

1. Gå til KControl og legg til norsk tastaturoppsett :p dette tar 2 sekunder.

2, I Mepis Config (OS Center) kan du installere skjermkortdrivere. Det er ikke alle drievere som er helt stabile i Linux enda, men bruker du nVidia så bør du være på den trygge siden.

3. Kjør en update av hele os'et

OBS les nyheten om etch under stor oppgradering her før du gjør noe, jeg trosset dem og ting funker fint her...

http://www.mepislovers.org/

Hvis du bruker KDE ( som er default i Mepis) klikk på Home-ikonet i baren nederst på skjermen og klikk på Go > Storage Media, harddisker og partisjoner skal ligge der.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...