Gå til innhold

Hva slags studier finnes det innen data?

Anbefalte innlegg

Jeg er 18år og snart ferdig med vidregående. Har lyst til og studere noe innen data, men vet ikke hva slags valg jeg har.

Har dere noe peil?

Om studiet inneholder mye matte er jeg lite interessert. Er ikke akkurat min sterkeste side.

Mvh: Thomas

Endret av Thomas8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

data utdanning uten matte... hmm, må nok si at jeg tror det er hardt å finne.

du kan studere informatikk, men det har dessverre matte, er ikke den hardeste matten men du må ta matte og er litt matte i de fleste fagene på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

På universitetsnivå er datastudier i hovedsak delt i to.

Du har studier i informatikk og studier i informasjonsvitenskap. Informatikk er et realfag som krever mye matematikk som grunnferdighet. Hvordan datamaskinen fungerer kan sies å være sentralt her.

Informasjonsvitenskap er et samfunnsfag som i større grad fokuserer på grensesnitt mellom datamaskin og bruker. Du kan sikker finne mye informasjon ved å henvende deg til et universitet.

Høyskolestudier kan også deles inn etter samme lest og som tidligere kommentert er ingeniør-studier som regel matte-krevende.

Det er flytende overganger mellom disse fagområdene, spesielt på høyere nivå.

:thumbup: Lykke til i søket.

Lenke til kommentar
Er det noe studium innen arbeid med software, reparering av data, bygging av data etc... eller lærer jeg alt dette innen et studium?

Mvh Thomas

5784152[/snapback]

Jeg vet ikke om det er et studium med bare det, men det er ofte en del av de ulike studiumene.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...