Gå til innhold

anmeldt for blondinevits

Anbefalte innlegg

Aftenposten.no

- En representant for naziorganisasjonen Vigrid har "anmeldt" TA til Pressens Faglige Utvalg (PFU) for en blondinevits, og forlanger at avisa får en bot på seks millioner kroner, skriver TA..

I brevet til PFU ber Vigrid om at TA pålegges å trykke en offentlig unnskyldning til nordiske kvinner med løfte om at rasehetsen ikke skal gjenta seg. Boten skal fordeles mellom nordiske voldtektsofre i Grenland.

«I praksis retter rasehetsen og nedvurderingen seg mot den mest sårbare delen av vårt folk. Nemlig mot våre unge nordiske utseende jenter i tenårene», skriver Vigrid i brevet til PFU.

Er det slik det skal være, eller er det bare et skudd i foten fra Vigrids side?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare for å oppnå oppmerksomhet og reklame for organisasjonen sin. Og det klarte de jo, siden "alle" medier - også radiostasjoner, melder om denne saken. :thumbdown:

Men er det ikke også rasisme fra Vigrids side når de vil at boten skal fordeles mellom NORDISKE voldtektsoffere, og ikke offere av andre raser?? :no:

Lenke til kommentar

Det er jo klart det er et PR-stunt, og det funker jo, se bare på hva jeg gjort, nemlig å spre det til alle forumfolk.

Men, jeg mener det er å skyte seg selv i foten når dem begrunner anmeldelsen med at telemarksavisa diskriminerer en rase (blondiner), hva er det Vigrid gjør da?

Hvem er det som mener de hvite er overlegne de svarte?

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Brevet er undertegnet Thorgrim O. Bredesen. Han er 25 år og studerer statsvitenskap med fordypning i menneskerettigheter og flerkulturell forståelse ved Høyskolen i Buskerud.

Kommer han til å få seg jobb med det første? Hadde vært morro å snakke med ham og se hva han mener om menneskerettigheter og flerkulturell forståelse.

KOMPLOTT

Han mener nemlig at media i Norge er med i dette komplottet mot den «hvite rase» i Norden. Media i Telemark også.. Den 25 år gamle studenten sier også at media utkjemper en propagandakrig mot organisasjonen Vigrid, som han har representert siden han var 18 år gammel.

- Mener du denne «blondinevitsen» også er et ledd i dette komplottet mot den «hvite rase»?

- Selvfølgelig. Vi i Vigrid er nå så kvalme av disse nedverdigende vitsene som er et hån mot våre lyse nordiske piker.

Den 25 år gamle studenten påpeker at det ikke regnes som akseptert å vitse om muslimer, jøder og negre, og da skal det heller ikke være lov til å vitse om jenter med lyst hår, og andre fargenyanser innen den «hvite rase».

Jeg trodde blondinevitser var et fenomen i vestlige "hvite" land blir ikke det da et komplott mot seg selv? Hva med mørk/ brun hårede jenter som har farget håret blondt? Ultimat blondina Pamela er ikke blond.

Har noen peiling hva menes med andre fargenyanser innen den "hvite rase"?

Så til slutt lurer jeg på om han har vært i nærheten av en lys nordisk pike. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du Sebbe?

Reklame for organisasjonen sin ja :) Har da aldri hørt noen reagere på blondinevitser før.

Hører av og til at det blir fortalt grove neger-vitser også.

De mørkhudete som blir fortalt det, ler av det og synes det er morsomt.

Men det skal likevel ikke tillates å tulles med blondiner? Hva gjør dem mer verdifull enn svarte?

Lenke til kommentar

ikke bare det, men de benekter visst at holocaust i det hele tatt har skjedd. Jeg siterer Thorgrim O. Bredesen "– Det hender han kommer trekkende med at onkelen hans satt på Grini under krigen, men han klarer ikke å overbevise meg. Gasskamre, konsentrasjonsleire og massedrap på jøder er en gedigen bløff fra ende til annen"

Hvor dum er man egentlig når det er bevist at jøder BLE satt i konsentrasjonsleiere og at de ble gasset ihjel. At så mange jøder som levde under 2 verdenskrig, som har fortalt om sine historier ikke er godt nok for iqløse Thorgrim. Og de vil fjerne alle mørkhudede fra Norge? Lykke til, prøver de seg med et eller annet så står jeg der, sammen med våre mørkhudede venner, det er de (vigrid altså) som skal ut av landet spør du meg.

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Tåplige duster! Sikker på at hele Vigrid gjengen kun er et resultat av extrem mamma-dalt oppvekst...

HVa med svensk-norsk-danske vitsene da?

Men-men.. som jeg har sagt før vi trenger vel en 'dasj' av alt i samfunnet så vi holder balansen...

Lenke til kommentar
"Hvis" Vigrid får slik de vil har Norge og Sverige en del å gjøre opp.

Det får de ikke.

Det finnes i Norge i dag omkring en handfull "hardcore" nynazister,

disse er under oppsyn av de rette instanser så noen reell trussel mot

noen er de ikke.

Tror forresten det er store muligheter for at anmeldelsen deres blir henlagt

før saken når rettsvesenet. :cool:

Lenke til kommentar

Å anmelde noen for blondinevitser er like hjernedødt som å anmelde noen for "negervitser". En vits er en vits, så jeg fatter ikke hvorfor alle skal lage så bråk av det Det er selvfølgelig litt betenkelig at mange synes blondinevitser er harmløst, mens vitser om innvandrere er diskriminerende og krenkende, men det for samvittigheten deres ta seg av.

Som blondine (ja jeg har blondt hår) tar jeg meg ikke nær av blondinevitser. Jeg vet nemmelig at jeg ikke er dummere enn ikke-blondiner :)

Lenke til kommentar
Vi blir mer og mer lik folka "over the dam" =/

5782142[/snapback]

Vi? Skal vigrid være representativt for den norske befolkning?

Tror forresten du skal lete lengere etter et større mangfold av personligheter, raser og kulturer enn hva som er i USA.. Vanskelig å bli mer og mer lik de, med mindre du ønsker å generalisere meget sterkt.

Lenke til kommentar
Å anmelde noen for blondinevitser er like hjernedødt som å anmelde noen for "negervitser". En vits er en vits, så jeg fatter ikke hvorfor alle skal lage så bråk av det Det er selvfølgelig litt betenkelig at mange synes blondinevitser er harmløst, mens vitser om innvandrere er diskriminerende og krenkende, men det for samvittigheten deres ta seg av.

Som blondine (ja jeg har blondt hår) tar jeg meg ikke nær av blondinevitser. Jeg vet nemmelig at jeg ikke er dummere enn ikke-blondiner :)

5782112[/snapback]

Man bør jo kunne vitse om innvandrere som man kan med blondiner.

Lenke til kommentar

5782112[/snapback]

Det er vel akkurat det som er problemet... Jeg kan gjerne dra en blondinevits i en offentlig forsamling, uten at jeg pådrar meg en bot. Det her jeg derimot stor sjangse for hvis jeg drar en "negervits"...

Selvsagt, siden jeg er blond selv, så kan jeg jo ikke bli beskyldt for rasisme :D Det blir det samme hvis en "neger" drar en vits om sine slektninger, han kan jo ikke bli tiltalt etter rasismeparagrafen selv om han kaller broren sin for "nigger" ;)

Problemet, slik som jeg ser det, er at "hvite" blir tiltalt etter rasismeparagrafen hvis de opptrer rasistisk, mens fremmedkulturelle slipper unna ganske billig hvis de gjør det samme mot en person med en annen hudfarge.. Jeg har i allefall ikke hørt om at andre enn "hvite" nordmenn har blitt tiltalt for rasisme i Norge.

Da har vi med andre ord en rasistisk rasismeparagraf...

Trenger vi en rasismeparagraf? Ja, det gjør vi. Dette for å prøve å forhindre eskalering av rasehat og følgene dette har på et samfunn. Og dette jeg frykter for at Vigrid prøver å gå til angrep på, at de har en skjult agenda med denne saken for å redusere kraften til rasismeparagrafen! For hvis de taper (noe som er høyst sansynlig), så har de allikevel vunnet, ved at rasistiske vitser da er tillat ved lov...

Lenke til kommentar
Trenger vi en rasismeparagraf? Ja, det gjør vi. Dette for å prøve å forhindre eskalering av rasehat og følgene dette har på et samfunn. Og dette jeg frykter for at Vigrid prøver å gå til angrep på, at de har en skjult agenda med denne saken for å redusere kraften til rasismeparagrafen! For hvis de taper (noe som er høyst sansynlig), så har de allikevel vunnet, ved at rasistiske vitser da er tillat ved lov...

5782547[/snapback]

Det er ingen som tar Vigrid seriøst, dette er bare et PR-stunt. Sikkert for å skape litt liv etter at lederen trakk seg. Saken blir nok henlagt asap og vil aldri "vinnes" eller "tapes".

Lenke til kommentar

(blondine her). Jeg synes at vigrid bare er selvmotsigende når de saksøker noen for rasisme, når de skal bruke erstattningen til å gjøre forskjellsbehandling (gi pengene til en etnisk gruppe)... MEN jeg er imot de slibrige blondine-vitsene! de blir brukt som hersketeknikk av menn! hvis jeg er i en serriøs samtale med en man og jeg starter å vinne kan han smakløst si "stakar du er så blond"! hvis det er andre til stede vil de da flire med og jeg mister all troverdighet.. dette er kvalmende! Jeg har også fått høre det fra en mannsjåvinistisk lærer på skolen og som de fleste dumme elever gjør så stoler de blindt på læreren og flirer med, som om det er akseptabelt å bruke en hersketeknikk på noen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...