Gå til innhold

Anbefalt kjøler/temperatur AMD Athlon XP1800

rockeroff

Anbefalte innlegg

Heisann

Pcen min bråker som et udyr, og jeg har begynt å tenke på å bytte ut vifter etc. for å redusere støyen litt. Pcen er ganske gammel med en AMD Athlon XP1800+ prosessor, og et Asus A7V600-X (Socket A) hovedkort. Strømforsyningen er ganske ny, men kan godt erstattes. Jeg kjørte Everest for å sjekke varmen og i gjennomsnitt ligger CPU-tempen på litt over 55 grader. Temperatur på hovedkortet er 30 grader og harddisken i underkant av 40. CPU-vifta går på 4400 omdreininger.

Så da lurer jeg på:

1) Er det noen som kan anbefale noen stillegående CPUkjølere som passer, og gjerne også noen blikkstille strømforsyninger.

2) Høres disse temperaturene OK ut? Prosessoren er noen år gammel og har aldri vært overklokket, og fungert uten problemer hele tiden.

Endret av rockechris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

55 grader er ikke så veldig mye i forhold til at det er en AMD prossessor vi snakker om. Men jeg liker selv å ha den nede på 30 eller mindre. De temp du skriver, er dette i load eller idle?

Når det gjelder CPU kjøler, så passer alle disse din socket. Jeg har ingen erfaring med noen av disse, så kan ikke gi noen forslag om hvilke du skal bruke. Men ta en i prisklassen 200-300 så er du ganske sikret noe bra ;)

Lenke til kommentar
55 grader er ikke så veldig mye i forhold til at det er en AMD prossessor vi snakker om. Men jeg liker selv å ha den nede på 30 eller mindre. De temp du skriver, er dette i load eller idle?

Det er idle..

Har du noen formening om hva som er et 'bra' og stille merke i den lista, da med trykk på stille?

Lenke til kommentar
Her har du iallefall en stille kjøler. Vil tro den skal holde så lenge du har greit luftgjennomgang i kabinettet. (en som blåser inn forran, nede. Og en som tar ut bak, oppe. )

5780788[/snapback]

Nja.. Det har jeg ikke.. Har ingen vifter i kabinettet, kun på psu og strømforsyningen.

Vil det ikke øke bråket med flere vifter?

Lenke til kommentar

Da får jeg vel vurdere å sette inn noen vifter til da..

Tenker jeg prøver å bytte bare cpu-kjøler først, og ser (hører?) hvordan det blir.

Takk for hjelp! :thumbup:

Edit:

Tenkte jeg skulle prøve GlacialTech Silent Breeze 462 III, som har fått positive erfaringer.

GlacialTech Silent Breeze 462 III Kjøler

Socket Type: A and 370

AMD CPU Clock Speed (max.): Athlon (XP 3200+, 1.4 GHz), All Duron

Intel CPU Clock Speed (max.): Celeron 1.4 GHz, Pentium III 1.4 GHz

Dimension (mm): 64 x 77 x 67

Weight (gram): 353

Type: 12 Volts / Ball Bearing

Dimension (mm): 80 x 80 x 25

Speed (RPM): 1,700 ( 10 %)

Airflow (CFM): 25.20 ( 10 %)

Noise (dBA): 19.0

Interface Material: High Efficiency Thermal Compound

Endret av rockechris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...