Skrekkugle Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hei! Har lest noen tråder her uten å finne mitt problem. Får ofte crc feil på programmer jeg laster ned og får også bluescreens og access violations her og der. Tipper RAMen er feilen, og etter å ha lest på forumet så er det vel en kombinasjon av RAMen og HKet. Har følgende RAM og HK: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024mb (VS1GBKIT400) (2x512mb) ASUS A8N-E (nForce4) Noen som vet hva som kan være problemet? Defekte deler? Feil spenning osv? Hvis feil spenning, kan dere liste opp hva det skal stå på alle punktene da? Er ikke så dreven på det her. Takker på forhånd Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Om det KUN skjer med ting du laster så bør du ta med nettverkskortet i beregningen også.. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Skjer med alt jeg laster ned, men det kommer også bluescreens her og der + access violations i spill og lignende. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Noen tips: Prøv å bruke kun en RAM brikke med bytting av slottene iblant og se om det fremdeles er problemer. Prøv å kjøre memtest for å sjekke minnet. Scan harddisken for feil. Oppdater alle drivere, operativsystemet og bios. Slå av Native Command Queuing (om du har "sata 2" harddisk) Prøv et annet nettverkskort om du har mulighet for det. Edit: rettet opp litt Endret 19. mars 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Har prøvd å bytte på rambrikkene på alle mulige måter, men frykter at jeg ikke kan se no resultat av dette ettersom Windows ikke "får det med seg". Dette hjalp iallefall ikke, og samme feilene kom på begge brikkene. Memtest er igang og står over natta Må skaffe floppy før jeg kan oppdatere chipset og bios :\ Skal sjekke det med Native Command. Nettkortet er integrert, men tror jeg har et ekstra liggende et sted Tusen takk for gode tips Hvis memtesten kommer ut med 0 feil og en reinstall ikke fungerer, tror du det vil gå bedre å bytte ut ramen eller HKet? Har lest at det er utrolig mange som sliter med å få disse til å fungere godt sammen. Og hvis memtest får 0 feil, burde jeg vel kanskje skifte HK som passer bedre med denne ramen? Noen som kan anbefale et HK i 1000-kroners klassen? MSI f.eks? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Dette med at noen tror enkelte Asus HK og Corsair minne er bare folk som ikke vet hva SPD er, det skal ikke være noen problem med det minnet og HK i kombinasjon.. Med andre ord: du skal ikke trenge å bytte ut HK... Chipset trenger du ikke diskett for å oppdatere, det er drivere som installeres i windows. Med såpass nytt HK skal du også kunne oppdatere i windows, antageligvis med winflash eller lignende, dette fikk du sikkert på plate med HK (eller det står om det i manualen til HK). Native Command Queing er like greit å slå av uansett da det ikke gir noe ekstra ytelse i en vanlig pc, heller motsatt (er mer beregnet for servere med RAID). Om du ikke vet hvordan så kan jeg forklare ellers finnes det også på google. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Chipset-oppdateringen på asus.com er et "MakeDisk.exe" program, som er beregnet på å lage en boot diskett. Finner ikkeno annet der. Står jeg må oppdater chipset til 6.65 før jeg flasher bios. Flashe bios fra windows altså? Virker skummelt men kan jo se på det Rart det ikke funker med defaulte innstillinger hvis disse delene passer godt sammen :\ Ser det er mange som sliter med det, men får se på resultatet på testene og nesten håpe på at noe er defekt, slik at jeg slipper å fundere no mer på hva som er galt hehe. Takker Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Dette med at noen tror enkelte Asus HK og Corsair minne er bare folk som ikke vet hva SPD er, det skal ikke være noen problem med det minnet og HK i kombinasjon..Med andre ord: du skal ikke trenge å bytte ut HK... 5779748[/snapback] vil si at det er så godt som feil. både minneprodusenter og HK-produsenter har liste over kompatible minnebrikker\hk. Twinmos-brikker har jeg gitt opp for lenge siden, og det er en egen tråd om Corsairbrikker på A8N SLi, praktisk talt samme HK. du sier "Dette med at noen tror enkelte Asus HK og Corsair minne er bare folk som ikke vet hva SPD er". Asus og Corsair har tidligere funker bra for meg, men det du sa virka veldig generelt, så at du snakker på den måten tyder på at du ikke har mye erfaring. da hadde du fort finni ut at det du sier (SPD er i praksis en garanti for at det funker), er feil! dessuten kan jeg opplyse deg om at dette HK er rimelig kranglete, det funker bla. ikke med Maxtor-disker! Kingstonbrikker funker bra på dette HK!! det har jeg brukt og prøvd flere av. riktignok har alle vært i hyperX serien... Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Eneste de "sliter" med det minnet i kombinasjon med HK er noe som kan skje med alle minner og HK. Det er rett og slett at de får slakke timings, dette er pga SPD som sette timingsene lavt med vilje noe som er en fordel da systemet er mer garantert å boote (se det som en "barnesikring") Et annet problem kan være at det nekter å starte opp med 2 brikker og da er det oftest pga volt, enkleste løsningen er å starte opp med 1 brikke og skru opp volt i bios før man prøver igjen med 2 brikker Om du har vanlig windows XP (32-bit) så er driver til chipsettet ditt Her , og det er ikke en driver til diskett men en du starter i windows. Om du trenger flere drivere til ditt HK så er de på ASUS update. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Dette med at noen tror enkelte Asus HK og Corsair minne er bare folk som ikke vet hva SPD er, det skal ikke være noen problem med det minnet og HK i kombinasjon..Med andre ord: du skal ikke trenge å bytte ut HK... 5779748[/snapback] vil si at det er så godt som feil. både minneprodusenter og HK-produsenter har liste over kompatible minnebrikker\hk. Twinmos-brikker har jeg gitt opp for lenge siden, og det er en egen tråd om Corsairbrikker på A8N SLi, praktisk talt samme HK. du sier "Dette med at noen tror enkelte Asus HK og Corsair minne er bare folk som ikke vet hva SPD er". Asus og Corsair har tidligere funker bra for meg, men det du sa virka veldig generelt, så at du snakker på den måten tyder på at du ikke har mye erfaring. da hadde du fort finni ut at det du sier (SPD er i praksis en garanti for at det funker), er feil! dessuten kan jeg opplyse deg om at dette HK er rimelig kranglete, det funker bla. ikke med Maxtor-disker! Kingstonbrikker funker bra på dette HK!! det har jeg brukt og prøvd flere av. riktignok har alle vært i hyperX serien... 5779992[/snapback] Og som de fant ut i den tråden du nevner så fant de også ut at det IKKE var problemer, men nettopp det jeg nevner. Han som hadde problemer med minnet FIKK stilt inn rett og kjører nå rette timings.. Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Da prøver jeg og oppdatere chipset drivere og bios. Videre skal jeg reinstallere Windows, og se om det går litt bedre denne gangen. Fungerer det fortsatt ikke kan jeg sikkert få bytta brikkene i disse: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:369676;c:36213 Det er Kingston brikker, men sånn value opplegg. Tror dere disse funker bedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå