Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bra bra bra! :)

Det er hovedsaklig det jeg mente, men jeg har dysleksi og føler det ble litt for vanskelig og forklare meg så supert som posten over.

De fleste store sider koder på engelsk bak koden selv om "outputten" er norsk. Det de som skal joine dette prosjektet bryr seg om er faktisk minst det som blir vist. Er hva variablen inholder.

<?php
 $navn = $_GET['navn'];
 $hus_telefon_nummer = $_GET['hustlf'];
 echo "Hallo $navn, ditt nummer er $hus_telefon_nummer";
?>
<?php
 $name = $_GET['name'];
 $house_phone_number = $_GET['phonenr']  
 echo "Hallo $name, ditt nummer er $house_phone_number";
?>

Hvilken ville du som utlending forstå mest av liksom :) Det som er poenget, gammel vane vondt å vende, start å skriv på engelsk nå før det er for sent sier jeg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville bruket

<?php
$navn = $_GET['navn'];
$hus_telefon_nummer = $_GET['hustlf'];
echo "Hallo $navn, ditt nummer er $hus_telefon_nummer";
?>

For jeg har ingel planer om og legge ut mine script til engelskmenn, og om noen skulle spørre om det en sjelden gang er det sikkert fort gjort og redigere det =)

Lenke til kommentar

Litt pen koding vil jo fjerne selve output-strengene fra koden da ;)

Jeg koder alltid engelsk. Først og fremst fordi jeg trives godt med det, synes det passer bedre inn i engelske programmeringsspråk (noe de fleste er), og ikke minst fordi jeg liker å dele ting jeg har laget med andre. Ting som går ut på sourceforge f.eks. gjør seg mye bedre på engelsk da du åpner for at flere skal kunne hjelpe til uten at de må lære norsk, eller at jeg må oversette deler av koden for dem. Noe som bringer meg over til neste argument. Å skrive kode på norsk, for deretter å oversette deler til engelsk høres ut som et salig rot og ekstra arbeid.

Altså, dersom du ikke er komfortabel med Engelsk kan du like gjerne skaffe deg en ordbok og bli komfortabel.

Sjekk f.eks. ut Opera sin jobbsøkerside:

http://www.opera.com/company/jobs/

Uansett hvilken jobb du søker på, ønsker de "Strong English language skills".

En siste ting, som antakelig ikke gjelder så mye her, er fornorskning av norske ord. Foreleserene min på universitetet elsker å fornorske engelske ord og uttrykk, og det skaper bare problemer. Noen ting kobler jeg rett og slett ikke med en gang, fordi det norske ordet er så fjernt fra betydningen av det engelske.

I bunn og grunn, skal du kode på et litt høyere nivå enn hobbykode for hjemmebruk, så mener jeg at engelsk er veien å gå. Med litt trening, koster det deg absolutt ingen ting ekstra, mens sjangsen for at du tjener på det er stor.

Lenke til kommentar
Hva om jeg begynte å skrive получитехолодногоизверга() (russisk) istedet for getCoolMonster() ?.

Kommenter på engelsk, bruk engelske variabel - og funksjonsnavn og ferdig med det. Det er faktisk ikke noe å diskutere etter mi mening.

5780176[/snapback]

Jeg skriver selv på engelsk, MEN, det er nesten så jeg får lyst til å skrive på norsk når jeg ser posten din. Hvordan er det mulig å være så arrogant? Når fikk du myndighet til å bestemme hva andre skriver på sine tastaturer som de har kjøpt og betalt for? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke noen flamewar, så la det ligge. Om den aktuelle personen vil kode på sin egne sære måte, så skal jeg la han/hun gjøre nettopp dét, men jeg kommer altså ikke til å ansette en slik person, ei heller kommer jeg til å samarbeide med en slik person.

Lenke til kommentar
Hva om jeg begynte å skrive получитехолодногоизверга() (russisk) istedet for getCoolMonster() ?.

Kommenter på engelsk, bruk engelske variabel - og funksjonsnavn og ferdig med det. Det er faktisk ikke noe å diskutere etter mi mening.

5780176[/snapback]

Jeg skriver selv på engelsk, MEN, det er nesten så jeg får lyst til å skrive på norsk når jeg ser posten din. Hvordan er det mulig å være så arrogant? Når fikk du myndighet til å bestemme hva andre skriver på sine tastaturer som de har kjøpt og betalt for? :hmm:

5815097[/snapback]

Det er ikke arrogant, det er logisk. Ser du ikke logikken i å gjøre koden gjenbrukbar? Hvis du bruker logiske engelske navn på variabler og funksjoner (og classer og for den del) så er sjansen stor for at du kan bruke de på nytt, uansett hvem du jobber med.

Engelsk er de facto standard i programmering. Og standarder gjør jobben din lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...