Gå til innhold

SATA-strøm eller Legacy?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg satt nylig sammen en delvis ny pc (HK, CPU, HD) og HD'en ble en SATA disk. Jeg brukte først SATA strømledningen, men nybegynner som jeg er på feltet så klundra jeg litt, spesielt fordi den ikke ble vist i BIOS. Jeg tenkte derfor at kanskje det var noe hjelp i å sette i Legacy-strømkabelen istedet. Nå lurer jeg på: Er det noen forskjell evt. fordel å bruke SATA-strømkabelen fremfor Legacy-kabelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper for all del det ikke er noen forskjell på volt'en. Disken er vel ikke laget for å kunne tåle forskjellige spenninger. Pluggene er dog ganske forskjellige av utseende. SATA-kontakten henter faktisk strøm fra en Legacy-kontakt (avgreining med hunn-Legacy --> SATA-strøm)

Lenke til kommentar

en satakontakt har flere spenninger, bla.a. 3,3V om jeg ikke husker feil.

om det er en liten spennings regulator inni disse adapterne vet jeg ikke, men sata strømkontakten skal iallefall levere minst en spenning i tillegg til 5 og 12V hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Til dere "voltere": Det heter spenning. Spenning måles i volt akkurat som lengde måles i meter.

Jeg fant en forklaring her.

The kind of SATA connector shown above does not provide a +3.3V connection, but some new SATA hard disk drives require this voltage. If so, only one of the new ATX12V 2.0 power supply units can provide it. ATX12V 2.0 is the new power supply standard that is going to replace the ATX 1.3 standard. The 3.3V SATA connector, shown in the image below, is available in straight and angled versions, and comes directly from the ATX12V 2.0 power supply unit so that a conversion cable of the kind shown above is not used.

Her er et skjema som viser hvor de forskjellige spenningene skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...