Gå til innhold

Oppgradering/kjøp av støysvak PC til <8500,-

Anbefalte innlegg

Heisann.

Tenkte det var på høy tid å oppgradere den aldrende maskinen min, men jeg vil helst ikke sende inn en bestilling før folket har fått sett over innkjøpslista.

Har vært ute av hardwareloopen en stund, så en bekreftelse eller to på at oppsettet ser OK ut hadde vært bra. Om noen har bedre forslag til samme pris tas også det imot med takk.

Jeg spiller i grunnen ikke så forferdelig ofte, men det er likevel mest i forbindelse med spill at jeg bryr meg om ytelse.

Har forøvrig ingen planer om overklokking.

Lydkort, harddisk, DVD-brenner og kabinett skal foreløpig ikke byttes ut.

Pris hos Komplett:

AMD Athlon 64 X2 4200+ - 3150,-

Arctic Cooling Accelero x-2 - 198,-

Kingston ValueRAM DDR400 1024 MB - 799,-

PowerColor Radeon X1800 XT 512 MB - 2995,-

Sapphire ATI Xpress 200P - 579,-

Tagan TG480-U01 - 779,-

TOTALT 8500,-

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=20027

Hovedkort og RAM er vel det jeg har minst peiling på her, så utvalget av de to komponentene er ganske tilfeldige. I og med at jeg sterkt misliker støy er det kanskje litt ironisk at jeg har valgt x1800xt, men jeg satser på at Arctic Cooling'en ordner dette.

Planen var å sende inn bestillingen i løpet av kvelden.

Takker for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som et bra oppsett :yes:

Velger du minne så du får brukt begge minnekanalene nå?

Skjermkortet ville jeg kanskje byttet med geforce 7900GT. Det koster ca det samme, men skal utvikle mindre varme og dermed være mer lettkjølt. Ytelsemessig er 7900GT generellt raskere enn X1800XT, men det kan selvfølgelig være unntak så hva som er best for de spillene du spiller må du nesten sjekke i ytelsetester. PS. 512MiB på skjermkortet er ikke noe "må ha". Det finnes mange kort med 256MiB som yter bedre enn andre kort med 512MiB.

Lenke til kommentar

Takker så meget for innspill.

Grunnen til at jeg nevnte at jeg ville sende inn en bestilling i løpet av kvelden var hovedsakelig for å kunne benytte meg av weekendtilbudet på X1800XT hos Komplett. Men siden dere begge anbefaler 7900GT, og jeg tar anbefalingen til etterretning, trenger jeg ikke forholde meg til denne tidsfristen lenger.

Angående 7900GT, er dette et greit valg, eller er det stor forskjell mellom kortene?

Når det gjelder RAM'en valgte jeg 1x1024 framfor 2x512 fordi sjansen er stor for at jeg i overskuelig framtid vil få "behov" for å utvide til 2GB. Jeg tenkte derfor det ville være lettere og mer økonomisk å kjøpe den ene brikka nå, for så å gå til innkjøp av en tilsvarende brikke når behovet melder seg.

Endret av Kvakko
Lenke til kommentar

Godt tenkt det med rammen, og du burde gå for 1x1024 ja. Kjøper du 2x512 får du jo utnyttet dualchannel, men blir knotete ved senere oppgradering(og mye penger tapt ved salget). Kanskje heller gå for en Opteron 165(som klokker godt:) ? Ville nok også gått for ett 7900GT, men er vel litt leveringstid på de kortene.

Lenke til kommentar
Angående 7900GT, er dette et greit valg, eller er det stor forskjell mellom kortene?

Når det gjelder RAM'en valgte jeg 1x1024 framfor 2x512 fordi sjansen er stor for at jeg i overskuelig framtid vil få "behov" for å utvide til 2GB. Jeg tenkte derfor det ville være lettere og mer økonomisk å kjøpe den ene brikka nå, for så å gå til innkjøp av en tilsvarende brikke når behovet melder seg.

5779973[/snapback]

Jeg tror ikke det er noe særlige forskjeller på kortene. Noen kort er overklokket av produsenten, men det betyr ikke at de overklokker lengre enn kort som går på orginal hastighet. Vifteløsningene ser ut til å være veldig like. De eneste forskjellene ligger nok i hvilke spill, kabler og overganger som følger med.

Det med ramen høres ut som et smart valg. Man taper ikke noe særlig ytelse på å bare ha 1 minnekanal. Link Men man kan derimot tape en del ytelse i Battlefield 2 på å ha "bare 1GiB ram.

Lenke til kommentar
Kanskje heller gå for en Opteron 165(som klokker godt:) ?

5780050[/snapback]

Er dessverre ingen erfaren overklokker, og tviler derfor på at jeg får utnyttet potensialet til Opteron 165. De få gangene jeg overklokker så begrenser det seg til lett "hobby-overklokking". Kan denne konkurrere med 64 X2 4200+ om betydelig overklokking ikke er involvert?

Jeg tror ikke det er noe særlige forskjeller på kortene. Noen kort er overklokket av produsenten, men det betyr ikke at de overklokker lengre enn kort som går på orginal hastighet. Vifteløsningene ser ut til å være veldig like. De eneste forskjellene ligger nok i hvilke spill, kabler og overganger som følger med.

5780070[/snapback]

Sjelden jeg har stor interesse av bundelen, så da er det nok pris og tilgjengelighet som blir de avgjørende faktorene.

OK, da ser det foreløpig slik ut:

AMD Athlon 64 X2 4200+ - 3150,- (evt. Opteron 165?)

Asus Extreme N7900GT - 2995,-

Sapphire ATI Xpress 200P - 579,-

Tagan TG480-U01 - 779,-

TOTALT 8302,-

Da var det vel leggetid også tenker jeg.

Endret av Kvakko
Lenke til kommentar

Opteron 165 er kjent for å overklokke svært bra (på grunn av mer grundige kvalitetssjekker etter produksjonen). Prismessig sparer man noen kroner på å velge Opteron 165 i stedet for X2 4200+. Forskjellene rent teknisk er at X2 4200+ går på 2,2GHz og har 2x512MiB L2 cache, mens Opteron 165 går på 1,8GHz og har 2x1MiB L2 cache. Opteron kommer også boxed med en bedre kjøler enn X2 4200+.

Med hobbyoverklokking (standard kjøler og økt spenningen med 0,2V) vil jeg tro at Opteronen vil klare ca 2,6-2,7 GHz, mens X2'en vil klare 2,4-2,5 GHz. Altså rundt 0,2GHz (8%) forskjell. Ytelseforskjellen vil nok i gjennomsnitt ligge på rundt 10-12% (de ekstra 2-4 prosentene kommer av forskjellig mengde L2 cache)

Lenke til kommentar

Hovedkortet ser helt greit ut. Eneste jeg kan finne på å kommentere der er at det har vifte på brikkesettet (=støy) og at kjøleren til brikkesettet ser ut til å være litt i nærmeste laget til PCI-e porten.

Jeg har ikke noen gode alternativer i den prisklassen, men det har kanskje noen andre her?

Lenke til kommentar

hovedkort til overklokking på budsjett... Har lest om et par nye og rimlige hovedkort som klokker særdeles bra basert på ULI chipset.

Et av kortene var produsert av Asroc og har en kilometer lang forum tråd her på hardware.no med en haug info. Det andre kortet var produsert av Epox og virket mer problemfri enn Asroken. Test ligger på www.tomshardware.no. Har ikke sett det siste kortet i norske butikker enda, men regner med at det er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Hovedkortet ser helt greit ut. Eneste jeg kan finne på å kommentere der er at det har vifte på brikkesettet (=støy) og at kjøleren til brikkesettet ser ut til å være litt i nærmeste laget til PCI-e porten.

5782799[/snapback]

Jeg leste et par reviews av kortet hvor det ble nevnt at vifta ikke var så verst på støy, men en vifteløs løsning er selvsagt å foretrekke.

hovedkort til overklokking på budsjett... Har lest om et par nye og rimlige hovedkort som klokker særdeles bra basert på ULI chipset.

Et av kortene var produsert av Asroc og har en kilometer lang forum tråd her på hardware.no med en haug info. Det andre kortet var produsert av Epox og virket mer problemfri enn Asroken. Test ligger på www.tomshardware.no. Har ikke sett det siste kortet i norske butikker enda, men regner med at det er rett rundt hjørnet.

5782924[/snapback]

ASRock-kortet ser jo imponerende ut prisen tatt i betraktning, men jeg har bestemt meg for å legge til et par hundrelapper på hovedkortet, og da blir utvalget straks litt større.

Etter å ha rotet omkring på nettet et par timer har jeg havnet på Abit KN8-SLI. Ut i fra brukererfaringer og omtaler å dømme ser det ut til å være et godt kort med akseptable overklokkingsegenskaper. I tillegg er det vifteløst, og har, som en liten bonus, SLI-støtte.

Så, før jeg sender inn en bestilling, noen innvendinger mot dette kortet?

Endret av Kvakko
Lenke til kommentar

Da var følgende bestilt:

Abit KN8-SLI - 995,-

AMD Opteron 165 - 2995,-

Tagan TG480-U01 - 749,-

XFX GeForce 7900 GT 256 MB - 2995,-

Totalt 8533,- + frakt.

Mange takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...