kimoajaj Skrevet 19. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Heisann! Har vært ute å vandra litt på leiting etter motiver i helga. Når jeg hadde kompakt kamera så dro jeg det bare fram når jeg syntes at jeg så noe som burde foreviges. Men, siden jeg fikk EOS`n så har jeg liksom vært på konstant utikk etter motiver og derfor blir det fort sånn at man tar bilde av mer eller mindre meningsløse ting, men men, man må jo forske litt:). Her er noen bilder. På grunn av vanskelig lys/snø/sol så må jeg bare få lov til å si at jeg faktisk gleder meg til sommeren, selv om man ikke kan kjøre scooter på sommern, men det er jo vell så morsomt å kjøre sykkel:). Jeg var desverre ikke så heldig med eksponeringen, for skylde på vanskelige lysforhold. (og at jeg ikke er så flink enda hehe). Endret 19. mars 2006 av kimoajaj Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 19. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2006 Tja, fine motiv og ikke så aller verst bilder, men enten så var de overeksponert eller for høy blender... Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 20. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2006 Litejk: Hva mener du med for høy blender? Tok ikke den. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2006 Litejk: Hva mener du med for høy blender? Tok ikke den. 5783709[/snapback] Eller muligens for rask lukkertid, altså bildene ble klare men veldig mørke, nett som du skulle ha skrudd ned lyset i ettertid... Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2006 Heisann folkens!. Takker for replys!. Det kan nok godt stemme at blenderen var for stor. I min jakt på sløret bakgrunn har jeg etterhvert funnet ut at stor blender minker dybdeskarpheten og derfor var jeg kanskje litt for ivrig her. Men, ville bil bildene vært bedre om jeg hadde hatt et slikt sol filter?. Sola var jo på himmelen når jeg tok de bildene.. . Noen som kan komme med noen tips når det kommer til dette med å ta bilder i motlys?. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 21. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg var desverre ikke så heldig med eksponeringen, for skylde på vanskelige lysforhold. (og at jeg ikke er så flink enda hehe). 5778333[/snapback] Enten må du bruke RAW-format slik at du kan korrigere hvitbalansen (WB) i ettertid, eller bruke "Custom WB" når du tar bilder under vanskelige forhold. Hvis ikke har snø en tendens til å bli blålig. Sjekk eksponeringen på den innebygde skjermen etter at du har tatt bildet, og ta eventuelt alternative eksponeringer med varierende eksponeringskompensasjon. Da er sjansen større for at du får korrekt eksponering. Husk at horisonten helst skal være vannrett Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2006 Takker for reply fishlake:). Jeg drev å fikla litt med eksponerings kompensasjonen her en dag, og til min store forundrelse så oppdaget at jeg at både lukkertid og blender til tider forandret seg når jeg justerte på ev kompensasjonen, jeg trodde det bare var en "forenklet funksjon" for å gjøre bilder mørkere eller lysere. Men jeg tok altså feil. Noen som vet hvordan denne eksponerings kompensasjonen egentlig virker?. Kanskje et litt vell detaljert spørsmål.. . Er det mange av dere som bruker slikt raw format?. Må jeg ta bildet inn på PC`n, justere det slik som jeg vil ha det, og så lagre som jpeg format?. Jeg sjekket bildene på skjermen, der blinket "svart" på mange bilder, jeg tenkte egentlig ikke over det i farta, men det var jo pga. at de var overeksponert, dumme meg. Jaja Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 21. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2006 Noen som vet hvordan denne eksponerings kompensasjonen egentlig virker?.Kanskje et litt vell detaljert spørsmål.. . Er det mange av dere som bruker slikt raw format?. Må jeg ta bildet inn på PC`n, justere det slik som jeg vil ha det, og så lagre som jpeg format?. 5788743[/snapback] Med eksponeringskompensasjon tvinger du kameraet til å forlenge eller forkorte eksponeringstiden i forhold til det automatikken ville valgt. Et helt trinn opp (+1) gir dobbelt så lang eksponeringstid. Eventelt kan du bruke automatikken for alternative eksponeringer ("bracketing"). Når man bruker RAW kan man i ettertid justere eksponeringen 2 hele trinn opp og ned, samt velge en annen hvitbalanse. Dette synes jeg er god nok grunn til å kjøre fast med RAW. Jeg bruker RAW+jpg slik at jeg kan bruke jpg rett fra kameraet dersom det gir OK resultat, men har muligheten til å finjustere ved behov. Ulempen er at man får bruker mer av bufferen, og dermed får kortere serier. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Takker for informativ reply Fishlake, men jeg lurer litt på hva som skjer med EV kompensasjonen når man selv har justert eksponeringen, dvs. valgt lukkertid eller blender selv, eller begge deler for den saks skyld.. . ?. Vil den jobbe med våre instillinger på samme måte som den gjorde med de som automatikken hadde?. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Det portrettet var egentlig ganske stilig. Uten den spesielle effekten av sterk blåfarge i kombinasjon med utbrente partier hadde det vært lite interessant, fordi uttrykket til modellen er så intetsigende. Med sin uperfekte utførelse blir det lagt til en ekstra dimensjon som redder bildet. De andre bildene er mildt sagt ordinære, desverre. Du bør blant annet gjøre deg mer flid med rettstilling av horisonten. Vannbildet kan hende faller i smak hos noen, men selv er jeg ikke så fascinert av bilder av rennende vann som mange andre er. Portrettet, derimot, likte jeg. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Takker for reply PMnormal!. Det "portrettet" ble kraftig overeksponert , og jeg justerte det i PictureIT for at det skulle bli bedre. Jeg er klar over at de andre bildene var kjedelige, men jeg sliter litt med å finne motiv i disse dager, når alt er hvitt så blir det jo så kjedelig.. . Vannbildet tok jeg mest pga. at jeg hadde lyst til å prøve dette med lukkertid, har jo sett en del vannbilder som har sett riktig så fine ut, bla. noen hos kjellruben.com hvor man ser vann som skyller inn over strender/steiner, hvor han har brukt lang lukkertid, som gir en veldig spesiell effekt. Når det gjelder dette med horisont linja, så tror jeg at jeg må være ute av water, for jeg syns ikke at noen av bildene er spesilt gæli med tanke på horisont linja.. . Hmm . Er forresten mye lettere med dslr siden man har fokuspunktene som vises i søkern, til hjelp. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Bilde nr 3 og 4 har ørlite grann skjeiv horisont, hvis man ser nøye etter. Litt skjeiv horisont er ofte verre enn klart skjeiv horisont. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Jo/ja jeg kan vell ikke nekte for at jeg ser det jeg også.. men om mannen på gata ville lagt merke til det, det tror jeg ikke. Men du har nok rett . Hmm noen som har forslag til spennende motiver?. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2006 Beauty is in the eye of the beholder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå