Gå til innhold

Blåse inn eller ut av cpukjøler?

TheEdge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tipsene..

Jeg har hatt den montert slik at den blåser på, men har ikke vært fornøyd med temperaturen, den gikk altfor varm. Så demonterte den igjen igår, og begynte å fundere på om det var bedre å snu luftstrømmen.. Har satt den på igjen med blåsing..

Fant igjen den vifta/ribba jeg kjøpte her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113249&view=detailed

Denne er jo beregnet opp til 2600+, og står på en Barton xp2500+ .

Men denne bråker så jævlig, så jeg satte for en stund siden ei 120mm vifte på kjøleribba i stedet.

Denne http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...12S&mcat=15s351

Den orginale vifta skal jo flytte ca 93,5 kubikkmeter luft i timen, og den nye 120 kubikkmeter i timen, så den nye vifta burde være tilstrekkelig. Likevel går den ganske varm. Ligger på 53-54 på idle. Kommer ofte opp i 62-63 ved belastning. Men i går gikk alarmen på 70 grader, så da skrudde jeg av og tok ut hele driten. Støvsugde kjøleribba og vifta, og renset både kjøleribba og cpu'en og la påigjen kjølepasta(bare den dritten som fulgte med kjøleribba opprinnelig, men det skal nå ikke ha så jævlig mye å si da..). Synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal ha på og å fordele den jevnt utover i et tynt lag uten å skrape av igjen enkelte steder.

Den går nå på 50-52 på idle, og ca 60 med samme load som utløste 70 grader i går.. Er dette normale temperaturer? Husker ikke hvilke temp jeg hadde med gamle vifta..

Har fulltower med en 92mm vifte som blåser inn nede i front, og en 92mm som suger ut bak over strømforsyningen pluss noen små som blåser inn på noen disker..

The Edge

Endret av TheEdge
Lenke til kommentar

Egentlig burde du hatt to, en som blåser inn på siden, og en som trekker ut på toppen. Dette ville nokk gitt maks utbytte. Men igjen veldig vanskelig. Kjøleribba du har kjøpt, ser ikke ut til å være verdens største og beste. Men som regel skal boxed kjøling holde. Og jeg vil tro at den du har kjøpt, er bedre enn boxed. Det å sette på en 120mm vifte, er jeg i tvil om har den store effekten. Dette spesielt pga det er mye luft som bare kommer på siden av kjøleren. Det kommer ikke mer luft på kjøleren.

Det at du har et full tower, med "bare" to 92mm vifter, vil jeg si er store deler av grunnen til høy temp. Dette vil gi minimalt med luftgjennomstrøm og da også veldig høye temperaturer for CPU Kjøleren å jobbe med. Prøv å skift ut de 92mm viftene med noen 120mm eller flere 92.

Vet du hva tempen er på de andre komponetene? Hk, GPU, HDD??

Edit: Om viften skal blåse eller suge har mye på temp i kabinettet. Har du lav temp i kabinettet, vil nokk blåse har mest for seg. Men ved høye temperaturer, vil suging ( :w00t: ) ha mer for seg.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Egentlig burde du hatt to, en som blåser inn på siden, og en som trekker ut på toppen. Dette ville nokk gitt maks utbytte. Men igjen veldig vanskelig. Kjøleribba du har kjøpt, ser ikke ut til å være verdens største og beste. Men som regel skal boxed kjøling holde. Og jeg vil tro at den du har kjøpt, er bedre enn boxed. Det å sette på en 120mm vifte, er jeg i tvil om har den store effekten. Dette spesielt pga det er mye luft som bare kommer på siden av kjøleren. Det kommer ikke mer luft på kjøleren.

Det at du har et full tower, med "bare" to 92mm vifter, vil jeg si er store deler av grunnen til høy temp. Dette vil gi minimalt med luftgjennomstrøm og da også veldig høye temperaturer for CPU Kjøleren å jobbe med. Prøv å skift ut de 92mm viftene med noen 120mm eller flere 92.

Vet du hva tempen er på de andre komponetene? Hk, GPU, HDD??

Edit: Om viften skal blåse eller suge har mye på temp i kabinettet. Har du lav temp i kabinettet, vil nokk blåse har mest for seg. Men ved høye temperaturer, vil suging (  :w00t: ) ha mer for seg.

5780739[/snapback]

Jeg satte 92mm vifter i kabinettet, for det var det det er laget plass til.

Grunnen til at jeg satte 120mm vifta på cpu'en var jo ikke for å senke temperaruren, men for å dempe støyen litt.. Den står jo på en overgang(trakt) slik at all lufta som går gjennom vifta havner på kjøleribba..

Når jeg monterte 120mm vifta og overgangen kom jo denne såpass nær kabinett veggen, at jeg skar hull der og satte på luftfilter slik at cpu'en får jo stort sett luft utenfra kabinettet..

Har ikke gidda overvåka tempen på gpu'en. hdd'ene ligger på rundt 30 grader. og case tempen i følge Mother Board Monitor er 16-20 grader, hvor nå den henter den tempen fra..

Skal slenge inn føler på et digitaltermometer når jeg kommer hjem for å se temperaturen inni kabinettet.

Har ikke lyst på noe særlig flere vifter heller, det bråker jo alltids nok fra før..

Trodde ikke det skulle være nødvendig med så veldig mye ekstra kjøling når jeg ikke klokker noe..

The Edge

Lenke til kommentar

Nja. HDD og GPU skaper mye varme som ikke går rett ut av kabinettet. Så de har litt å si på tempen på CPU. Må si at HK ditt var veldig kjølig, nesten for kjølig. Iallefall hvis du sitter i et rom med romtemp på 19-25 grader. Men men. De temperaturene så iallefall fine ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...