Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til skolenettverk, programvare?

Anbefalte innlegg

heisann!

Har kjøpt meg ny bærbar akkurat, og den skal jeg brukte mye på skolen. (videregående skole)

Skolen har et WLAN tilgjengelig, og det er dette jeg har lysst til å logge meg på.

Jeg pratet med administrator (gammel mann som ikke er åpen for forslag), og spurte om det ikke var nok med mac-adresse filtering, men neida; det var ikke godt nok for han.

Skolemaskinene er satt opp slik at en trenger brukernamn og passord, for å komme inn på maskinen (du må logge deg på en server regner jeg med).

Dette er det han har lysst til å gjøre på maskinen min, at jeg må ha et nettverksoppsett på maskinen min meg innlogging (brukernamn og passord).

Vel. Det er ikke jeg intressert i. For det første så kan alle som har et brukernamn og passord på skolen bruke maskinen min, og for det andre skal jeg også bruke pc'en hjemme, og da har jeg ingen mulighet til å logge på den serveren for innlogging.

Spørsmålet mitt blir da;

Er det noe programvare som jeg kan bruke til å logge på nettverket, i windows? Da mener jeg etter at jeg har logget på maskinen (vanlig innlogging).

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel nettop det denne "gamle mannen" vil at du skal installere . Ett opsett som gjør at når du klikker på nettop det iconet så blir du bedt om å sette inn user/pass og så logges du inn .

Og jeg tror du har tatt helt feil når du tror alle andre kan "bruke maskinen din" for jeg tror ikke engang du får tilgang til alle andre maskiner bare fordi du får tilgang til nettverket . Det er da derfor den "gamle" vil at du skal ha din login for da kan han sette dine privilegier eller om du vil stenge deg ute fra hvor du ikke har tilgang .

Tror du da at andre dermed får tilgang til din stasjon .

Lenke til kommentar
tja... du kan jo teste med Novell Klient...

5777978[/snapback]

hei!

Søkte både på google og på download.com, men fannt ingen direkte treff til noen plass det går ann å lasta ned "Novell Klient". Kanskje du har en url til meg? :)

Lenke til kommentar
Det er vel nettop det denne "gamle mannen" vil at du skal installere . Ett opsett som gjør at når du klikker på nettop det iconet så blir du bedt om å sette inn user/pass og så logges du inn .

Og jeg tror du har tatt helt feil når du tror alle andre kan "bruke maskinen din" for jeg tror ikke engang du får tilgang til alle andre maskiner bare fordi du får tilgang til nettverket . Det er da derfor den "gamle" vil at du skal ha din login for da kan han sette dine privilegier eller om du vil stenge deg ute fra hvor du ikke har tilgang .

Tror du da at andre dermed får tilgang til din stasjon .

5777996[/snapback]

Vel.. der er også et kablet nettverk, og det kan man koble til slik som man vil, trenger ikke brukernamn/passord eller noe, og man får DHCP med en gang og i alle fall tilkobling til internett.

Og nei, han ville ikke at jeg skulle ha noe ekstra programvare installert, slik at jeg kunne logge på nettverket selv i windows, han ville ha sånn nettverksinnlogging før jeg kommer inn på maskinen.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å gjøre maskinen medlem av domene, regner med at det er slik dere har på skolen, var slik vi hadde på vidregående når jeg gikk der. Når man da skulle legge ny maskin til i domenet trengte man et admin passord, å når du hadde lagt den til da fungerte det at du logget på med ditt passord og brukernavn. Dette er en option du kan velge når du logger på xp når du fjærner den teite oppstarts screen med bilder du kan trykke på. Da når du er på skolen skriver du bare at du logger på domenet og bruker brukernavn og pass som du har på skolen, og når du er hjemme eller uansett så bruker du ikke domene pålogging.

Jeg er ikke noe expert på nettverks ting men mener det funket slik på skolen der jeg gikk, må vell understreke at det ikke var værdens mest avanserte nettverk. Og det er jo ikke sikker at det er slik andre plasser. Men om det er det kan det vell gjøres sånn?

Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig er på jakt etter? Hvis det eneste du trenger er tilgang til det trådløse nettverket er det strengt tatt ikke behov for å melde maskinen inn i domenet (altså at du får det påloggings vinduet som er på skole maskinene") Hvis du vil ha tilgang til nettverksstasjonen(e) din så trenger du heller ikke melde laptop'en opp i domenet. Men hvis du vil ha tilgang til skolemail, og den kjører på exchange, så "må" du melde maskinen i domenet.

Men hvis du melder maskinen din opp i domenet, det er ikke noe problem å nekte andre bruker tilgang til din maskin. Dette kan gjøre i gruppe policy. Når maskinen er hjemme kan du enten logge på med en lokal bruker (altså en bruker som er definert lokalt på maskinen), men du kan logge på med din vanlige bruker selv om domene kontrolleren ikke er tilgjengelig.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Hva er det du egentlig er på jakt etter? Hvis det eneste du trenger er tilgang til det trådløse nettverket er det strengt tatt ikke behov for å melde maskinen inn i domenet (altså at du får det påloggings vinduet som er på skole maskinene") Hvis du vil ha tilgang til nettverksstasjonen(e) din så trenger du heller ikke melde laptop'en opp i domenet. Men hvis du vil ha tilgang til skolemail, og den kjører på exchange, så "må" du melde maskinen i domenet.

Hvordan kan man få opp nettverksstasjoner som er satt opp med Active Directory uten å melde seg inn i domenet? Trenger det selv siden skolen ikke tillater at elever melder laptopene sine inn i domenet men jeg trenger tilgang til min mappe. Og vil det være mulig med XP Home eller trenger man Pro?

Arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...