odd2k Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Det var på hengende håret at jeg fikk på pcen i dag, sitter her og skriver på "lånt tid" for å si det sånn. Problemet mitt er som følger: Hver gang jeg slår av og deretter på pcen henger den seg enten ved POST eller like før Windows starter. Har fått opp to feilmeldinger hittil: "CMOS Checksum Error - defaults loaded" og den andre var noe med lesefeil fra prosessor. For å få pcen til å fungere nå må jeg resette BIOS med jumper på hovedkortet. Gjør jeg ikke dette er det INGENTING som virker, ikke engang hovedkort eller noen av viftene. Har drevet og tukla en del med pcen i det siste, er nok dette som har gjort den ustabil men vet allikevel ikke hva problemet er. Har gjort følgende: -Resetta BIOS -Flasha BIOS (IC7-g kort, kjører BIOS versjon 28) -Resetta BIOS -Blåst støv ut av maskinen og av de enkelte komponentene -Tørket vekk kjølepasta og sterilisert prosessor med alkohol -Kjørt prosessor en liten stund uten kjølepasta -Påført ny kjølepasta (Arctic Silver 5) -Resetta BIOS utallige ganger Kan det være at default data på CMOS ikke stemmer overens med den nye BIOS versjonen min, og at BIOS dermed er blitt korrupt? Takk på forhånd for evt. svar. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hei! Har du et valg i BIOS som heter "optimized settings" eller noe lignende? Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Ja det er det jeg har den på nå. Men er ganske sikker på at samme tullet vil skje neste gang jeg skrur av/på. Vet ikke om jeg tør å slå av pcen lengre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå