Gå til innhold

Finner ikke HD

Zeco

Anbefalte innlegg

Ny PC !!

Full av forventning skrudde jeg på strømmen på min nye PC.

Skulle være skrudd sammen og satt opp av leverandør.

Ved installasjon av XP kommer feilmelding finner ikke Hardisk. Den ser ikke ut til å bli funnet av BIOS.

Skuff - Skuff

Råd ? ( Jada ledning er sjekket )

Andre råd ?

fra noen eksperter til en amatør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IDE enheter (CD,DVD,HD) sitter koblet til flatkabler i kabinettet.

Det er to IDE kontrollere, IDE0 og IDE1

Begge kan ha 2 enheter koblet til, dvs totalt 4 enheter.

På hver enkelt IDE kabel sitter det en MASTER og en SLAVE enhet.

MASTER/SLAVE setting gjøres av brukeren på hver enkelt enhet.

Hvis du ser på disken vil du se hvor jumperen skal sitte for å då definere enten SLAVE eller MASTER.

Hvis hasrdisken er alene på sin ide kabel, så sett den til MASTER.

Eventuelt, på de fleste hovedkort kan dette gjøres automatisk, sett da alle enheter til "CABLE SELECT" (CS). Det er ofte den greieste løsningen og er den jeg pleier å bruke selv.

Hvis ikke det fungerer så prøv å bytt rundt, CD+HD på samme kabel, CD+DVD på samme kabel, etc... Prøv flere kombinasjoner og se hva som fungerer.

edit:skriveleif

[ Denne Melding var redigert av: Torbjørn på 2002-09-24 16:31 ]

Lenke til kommentar

Zeco skrev (2002-09-24 16:19):

En jumper sitter på pin nærmest strømtilkoblingen.

DVD og CD er monter i ja.

Ja er klar over det, Men det sier ikke så mye om resten av oppsettet. Bak på disken står det en liten skrift der som strømm/ide ledningen er, Se oppføre lednigene. Står jumperen som slave/master/cs og på disken din er det koblet noen andre enheter som foreksempel en cd/dvd/brenner/annen harddisk, Eller er det ikke noe annet bare disken. Ide kablene har cd/dvd og brenner en ide kabel og harddisken en kabel.

Harddisk på ide1 Master.

Cd/dvd eller en brenner ide 2 master og slave.

[ endret av Kjetil Lura den 2002-09-24 16:38 ]

Lenke til kommentar

Finner bios disken din?

Selv har jeg hatt problemer med min WD80 som jeg har hatt i rundt et år. Dette problemet kom helt plutselig, etter flere måneders bruk. Det som skjedde var at XP ikke fant disken, men bios gjorde det.

Her kan du lese om problemt mitt. Har enda ikke funnet ut av det, men noe kan kanskje hjelpe deg...

edit: Leste for fort. Fikk ikke med meg det du sa om bios. Bare glem det jeg sa.

[ Denne Melding var redigert av: bushdevil på 2002-09-24 16:45 ]

Lenke til kommentar
Quote:

Zeco skrev (2002-09-24 17:20):

takk for gode råd, men fortsatt finner ikke BIOS HD

HD ligger på egen kabel og går til "PROMISE IDE1"

DVD går til Primary IDE og

CD ROM til Secondary IDE

( jumper til HD står nå i master )

Gjør som hee sa, trykk på f6 og legg inn driveren som du har enten på en diskette eller cd-rom. Da burde det funke.
Lenke til kommentar

Hvis du har satt Harddisken i RAID kontrolleren så må du også aktivere RAID kontrolleren i BIOS før HDD kan finnes, og da kommer den ikke opp når BIOS leter etter IDE enheter helt i begynnelsen av oppstarten, men på slutten i en egen del der RAID kontrolleren søker opp diskene. Hvis du da ikke får den opp så kan det være enten RAID kontrolleren det er feil på eller HDD som er defekt.

Noen ganger så må man inn i BIOS og sette opp HDD'en også når den står på IDE kanalene, så det er også en mulighet. Får du forresten opp CD-ROM/CD-RW enhetene på IDE kanalene når du starter opp? Hvis du ikke får dem opp så kan det være Hovekortet, hvis du får dem opp men ikke HDD så er det mest sannsynlig HDD som er defekt.

Lenke til kommentar
Quote:

Zeco skrev (2002-09-24 17:20):

takk for gode råd, men fortsatt finner ikke BIOS HD

HD ligger på egen kabel og går til "PROMISE IDE1"

DVD går til Primary IDE og

CD ROM til Secondary IDE

( jumper til HD står nå i master )

Ide kablene du bruker er det en 80pins ide kabel. Den er blå på den enden som skal ned i kontolleren på hovedkortet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...