Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 med tomgang på høyt turtall


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Av og til forekommer det at bilen min går på 3000 omdr/min.

Det er en 85-modell Audi 100 Quattro.

Det er vanskelig å forklare akkurat når det skjer, men det virker som om det skjer når den er cirka midt mellom kald og driftstemperatur.

Temperaturmåleren går for øvrig sjeldent over 90 med mindre jeg kjører den HARDT. Har noen en forklaring på hvorfor dette skjer?

 

Jeg får ikke stoppet turtallsracet før jeg stopper motoren, og da er det heller ikke alltid det forsvinner etterpå. Når den er i turtallshumør, trekker også opp mot 3000 omdreininger mens jeg kjører. Den må altså bremses hele tiden. Jeg vil tro dette sliter på både bremser og ikke minst clutchen, ettersom motoren går for fullt når jeg trykker inn clutchen for å skifte gir.

 

Jeg ser for meg dyre reparasjoner, men hva mener dere? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Av og til forekommer det at bilen min går på 3000 omdr/min.

Det er en 85-modell Audi 100 Quattro.

Det er vanskelig å forklare akkurat når det skjer, men det virker som om det skjer når den er cirka midt mellom kald og driftstemperatur.

Temperaturmåleren går for øvrig sjeldent over 90 med mindre jeg kjører den HARDT. Har noen en forklaring på hvorfor dette skjer?

 

Jeg får ikke stoppet turtallsracet før jeg stopper motoren, og da er det heller ikke alltid det forsvinner etterpå. Når den er i turtallshumør, trekker også opp mot 3000 omdreininger mens jeg kjører. Den må altså bremses hele tiden. Jeg vil tro dette sliter på både bremser og ikke minst clutchen, ettersom motoren går for fullt når jeg trykker inn clutchen for å skifte gir.

 

Jeg ser for meg dyre reparasjoner, men hva mener dere?  :dontgetit:

5777538[/snapback]

 

Akkurat det samme problemet har jeg opplevd på en 89 (tror jeg) Audi 80 Coupe med 2.3 liter femmer..

 

Hvis du starter motoren og setter bilen i fri, går fram og kikker under panseret. Der finner du en vaier du kan dra i for å "gi på".. Helt i enden på denne skal det være en liten fjær.. I mitt tilfelle var det denne som var gåen. Hvis jeg trøkte sammen denne så gikk turtallet ned sånn det skulle være igjen. Med andre ord, feilen her var at bilen "ga gass" hele tiden.. Den kunne finne på å gjøre det når som helst, og det kunne vare bare en liten stund, eller helt til jeg stoppa motoren og satte igang igjen.

 

Sjekk denne fjæra, så kanskje du finner en meget enkel og billig løsning på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...