Gå til innhold

Dårlig service på Elkjøp?

Anbefalte innlegg

Hadde hatt min Canon Pixma 6600 i 2 mnd da jeg skulle prøve å skrive på en Dvd-plate.

Det følger med tray og alt tilbehør. Uansett hva jeg forsøkte på kom det opp Error i displayet....

Til nå har printeren vært på "service" hos Elkjøp i 2 uker. De kan ikke gi meg noen dato, og nekter meg en tilsvarende låneprinter.

Er det Canon det er noe galt med eller er det bare Elkjøp? :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lånegjenstand etter én uke

Tar reparasjonen mer enn én uke, har du krav på å få en lånegjenstand i mellomtiden. Men det skal ikke koste selgeren for mye verken i penger eller ulempe. Regelen om lånegjenstand er mest praktisk for elektronikk som mobiltelefon, tv og video.

Altså hvis det ikke har for stor kostnad for dem... og er alle printerne lånt ut så blir det en stor kostnad for butikken å gi ut en til.

Lenke til kommentar
Da kan man heller prøve seg på punkt 2. Kreve ny vare.

5777373[/snapback]

Nei, nei og atter nei!

Det som står der er jo helt feil... du kan ikke velge mellom rep. eller ny vare...

Ny pris på denne er ca. 2.000 kr., reperasjon av dette produktet vil nok koste ca. 500-800 kr. og da kan du ikke kreve ny vare.

Dette var oppe i retten nylig og de kom fram til at butikken kunne kreve reperasjon hvis varens pris kontra reperasjon var 2-3 ganger mer, og her er det.

Lenke til kommentar
Altså hvis det ikke har for stor kostnad for dem... og er alle printerne lånt ut så blir det en stor kostnad for butikken å gi ut en til.

5777247[/snapback]

Hvis det er dette dem bruker som argument for å ikke låne han skriver så greit.

Lenke til kommentar
ok ok og atter ok!

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=137231

Og her understrekes det at det er varen innkjøpspris som er gjeldene.

5777513[/snapback]

Ja, og jeg vet ikke innkjøpsprisen for Elkjøp på den der, men datautstyr og printere generelt oppnår sjeldent over 10-15% fortjeneste, noe som gjør innkjøpsprisen + mva til 1600-1800 kr...

Det er da fortsatt altfor stor skille mellom reperasjon og ny vare her...

Lenke til kommentar
Hadde hatt min Canon Pixma 6600 i 2 mnd da jeg skulle prøve å skrive på en Dvd-plate.

Det følger med tray og alt tilbehør. Uansett hva jeg forsøkte på kom det opp Error i displayet....

Til nå har printeren vært på "service" hos Elkjøp i 2 uker. De kan ikke gi meg noen dato, og nekter meg en tilsvarende låneprinter.

Er det Canon det er noe galt med eller er det bare Elkjøp?  :mad:

5777174[/snapback]

Elkjøp sender printere videre til verksted - så på service er den i aller høyeste grad! Om du ringer kundeservice så får du den siste oppdateringen, men det er ingen oppdateringer fra den blir levert ut fra elkjøp til den er tilbake igjen. Dog kan det hende varen er tilbake.

Og at den har vært der i to uker er vel helt normalt for service uansett hvor i landet og i hvilken kjede du leverer inn en printer - forbrukerkjøpsloven sier at reparasjon skal finne sted innen rimelig tid, hvor rimelig tid gjerne er definert til 1 måned.

Når det gjelder låneprinter så ser jeg at du sier de nekter deg tilsvarende låneprinter. Det betyr altså at du har blitt tilbudt en enkel printer som låneprodukt? Isåfall har du fått akkurat det du har krav på etter norsk lov - forøvrig verdens beste forbrukerkjøpslov :).

Den sier at du har krav på låneprodukt dersom reparasjon tar mer enn 7 dager, men kun et låneprodukt som ikke medfører vesentlig kostnad for selger - dermed får du en billigprinter.

Jeg ser for å være helt ærlig ikke hvor du har fått dårlig service.

Lenke til kommentar
ok ok og atter ok!

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=137231

Og her understrekes det at det er varen innkjøpspris som er gjeldene.

5777513[/snapback]

Ja, og jeg vet ikke innkjøpsprisen for Elkjøp på den der, men datautstyr og printere generelt oppnår sjeldent over 10-15% fortjeneste, noe som gjør innkjøpsprisen + mva til 1600-1800 kr...

Det er da fortsatt altfor stor skille mellom reperasjon og ny vare her...

5777812[/snapback]

Det datating sier er rett, det blir for stort skille her iforhold til innkjøpsprisen på et dataprodukt til 2500,- og reparasjonskostnaden. Dermed blir produktet reparert.

Forøvrig er det morsomt å se hvor ville marginer de har i skobransjen i forhold til elektronikkbransjen - utsalgspris på 1300,- når kostpris er på 450. Det er en kalkyle på 3, eller altså godt over 50% bruttofortjeneste. Noe som er helt sykt i forhold til hva elektrobransjen har.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvis en butikk følger forbrukerkjøpsloven, noe som gir forbrukerne sterkere rettigheter enn i andre land, får butikken ry på seg for å gi dårlig service. Man må altså yte enda mer for å få rykte for å gi god service... det er greit nok det, men det fører jo bare til høyere priser for forbrukerne. Det er helt villt hva enkelte tror de kan kreve (snakker ikke om trådstarter her, men generelt). Jeg gir gjerne høflige og greie kunder litt service utenfor forbrukerkjøpsloven, men sure kunder uten vett på folkeskikk får det de har lovfestet rett til... intet mer, intet mindre.

Vær glad for loven som regulerer kjøp i Norge. Den gir forbrukere større rettigheter enn i de fleste (alle?) andre land. Derimot skal man være obs og sjekke at du faktisk FÅR det du har rett på. Ta gjerne med loven skrevet ut om det er noe du skal reklamere på, men ikke vis den frem før butikken har fått sagt hva de tenker å gjøre med saken... det virker unødvendig arrogant og du får automatisk dårligere service enn om du ikke viser den frem.

Lenke til kommentar

Tja.

God service er etter min mening om jeg hadde fått en ny printer i butikken. Feilen var der hele tiden, men jeg oppdaget den ikke før det hadde gått 2 måneder når jeg skulle skrive en dvd-plate...

Mulig netthandlene har like god/dårlig service men da er det like greit å kjøpe fra de.

Lenke til kommentar
Tja.

God service er etter min mening om jeg hadde fått en ny printer i butikken. Feilen var der hele tiden, men jeg oppdaget den ikke før det hadde gått 2 måneder når jeg skulle skrive en dvd-plate...

Mulig netthandlene har like god/dårlig service men da er det like greit å kjøpe fra de.

5786183[/snapback]

Det står også noe i loven at du har en viss tid på deg til det...

Tenk hvis du aldri hadde brukt den funksjonen, da hadde du vel fått kjempedårlig service siden Elkjøp ikke kom hjem til deg for å teste det?

6. Klag innen to måneder

Tidligere het det at du skulle klage innen rimelig tid, hvis noe var feil med gjenstanden. Nå er klagefristen satt til to måneder. Men du bør fortsatt klage så fort du oppdager feilen.

De i butikken kan jo ikke lide for at ikke bruker alle funksjonene før etter 2 måneder. Jeg tviler ikke på at du har rett, men hadde du kommet inn med den like etter kjøpet hadde du nok også bare fått en ny printer.

Lenke til kommentar

Elkjøp er helt på villspor, noe som er helt i tråd med mine erfaringer derfra.

Selvsagt har du rett til en låneprinter (ikke nødvendigvis samme modell).

Ved å nekte dette viser de bare håpløs mangel på kjennskap til grunnleggende juss.

Lenke til kommentar

Ved å nekte dette viser de bare håpløs mangel på kjennskap til grunnleggende juss.

5786286[/snapback]

Og du vet jo såklart mer enn lovverket? Les innlegget mitt en gang til:

Tar reparasjonen mer enn én uke, har du krav på å få en lånegjenstand i mellomtiden. Men det skal ikke koste selgeren for mye verken i penger eller ulempe. Regelen om lånegjenstand er mest praktisk for elektronikk som mobiltelefon, tv og video.

Endret av datating
Lenke til kommentar

5786286[/snapback]

Og du vet jo såklart mer enn lovverket? Les innlegget mitt en gang til:

5786331[/snapback]

Her er det ikke snakk om å vite "mer enn lovverket", men å kjenne lovverket.

Lovens hovedregel er lånegjenstand - unntaket er dersom dette ikke fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Du trekker frem unntaket og får dette til å fremstå som hovedregelen.

PS Elkjøp har skrivere fra 295,-

Endret av Covcon
Lenke til kommentar
Lånegjenstand - ja. Men hva? Jeg har bruk for en bra fotoprinter som også kan skrive til dvd-plater. Ikke en printer til 295......

5786871[/snapback]

Ja, da er et lån av en slik printer rimelig i forhold til ditt behov, og jeg kan ikke se noen særlig god grunn til at det skal være urimelig stor kostnad eller ulempe for Elkjøp å gi deg et slikt låneprodukt.

Lenke til kommentar
Lånegjenstand - ja. Men hva? Jeg har bruk for en bra fotoprinter som også kan skrive til dvd-plater. Ikke en printer til 295......

5786871[/snapback]

Ja, da er et lån av en slik printer rimelig i forhold til ditt behov, og jeg kan ikke se noen særlig god grunn til at det skal være urimelig stor kostnad eller ulempe for Elkjøp å gi deg et slikt låneprodukt.

5787167[/snapback]

Her er du nok litt på tur - loven tar ikke hensyn til behov - loven sier låneprodukt som ikke medfører vesentlig kostnad for selger - når kunde krever et låneprodukt som her koster 2500,-, når butikken kan også gi ut et låneprodukt som koster 295,- så ER det en vesentlig kostnad for selger - låneproduktet vil her koste butikken mer (i form av prisfall når det må selges som b-vare etterpå) enn det reparasjonen på produktet koster!

Det står ikke ordrett i loven - men praksis er at man får låneting som dekker minimumsfunksjonene til det man har levert inn - altså, leverer man inn en toppmodell mobiltelefon, så får man en Siemens A75 som låneprodukt - du kan gjerne mene at dette er feil, MEN - dette er PRAKSIS!

Og jeg kan ikke se noen dommer i FTU som sier at dette er feil/ulovlig praksis - og konkluderer med at du tar feil når du ikke ser noen særlig god grunn til at å låne ut en dyr fotoprinter ikke er en vesentlig kostnad for selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...