Largie Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hei Jeg har laget denne handlekurven: https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=8137 Fra før har jeg en flunka ny strømforsyning + en slik stacker bay sak som gjør om 3x5,25" til 4 harddiskplasser. + at jeg har 5 stk 160 gigg disker som for tida er tomme. Rundt dette er det noen spørsmål jeg lurer på (lenge siden jeg har kjøpt noe pcutstyr og dette blir min første AMD pc ) Spørsmål 1: På en filserver som kun skal håndtere filer (evnt en liten mysql database) er det best med en AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939 eller en AMD Opteron 144, 1.8GHz, Socket 939? Jeg tolker at L2 Cachen er det som utgjør kapasiteten på dem. Dvs større L2 gir bedre ytelse ved "tallknusing" som f.eks en database. Stemmer det? Spørsmål 2: Jeg ser at stacker kabinettet har endel xtra stash, trenger jeg noe mer til den for å få inn komponentene fra lista? Spørsmål 3: Hovedsaklig valgte jeg disse komponentene rundt PCI-X standarden (til RAID-kontrolleren). Er det andre løsninger som kan være bedre og ligger rundt samme pris? All respons er bra respons! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 AMD og DDR2 minne passer ikke sammen! Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Er ikke god på serverrealterte spørsmål, men jeg kan ihvertfall si at du må bytte det minnet ditt. Er DDR2, noe som AMD ikke støtter.... til spm 2: Det følger med det du trenger for å sette det opp, men du kan kjøpe til ekstra diskholdere og slikt hvis du skal ha mange disker, er et hav av plass i det kabinettet Lenke til kommentar
Largie Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Takk for alle svar... espennyh & Lasan: Da lærte jeg noe nytt... "standard" DDR minne til AMD altså... Er det noe annet dere ville ha anbefalt meg å kjøpe inn til denne serveren? Edit: Bøgfix Endret 19. mars 2006 av Largie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) DDR2-ram passer ikke sammen med noen AMD-baserte systemer ennå. Velg eller DDR så er alt i orden på den fronten. Også ville jeg valgt to minnebrikker f.eks 2 stk 512MB i stedet for bareen brikke. Det gjør at man får utnyttet begge minnekanalene. (selv om ikke det betyr så mye for ytelsen) Forøvrig ville jeg valgt et annet hovedkort av flere grunner. Det kortet der er ikke i salg ennå. Det har også litt sære porter som gjør det dyrt å vanskelig å oppgradere i fremtiden. Jeg ville heller valgt et mer normalt hovedkort og brukt SATA-kontroller(e) basert på PCI-express grensesnittet. F.eks en slik om du vil ha en med minst 8 porter. Alternativt billigere 4-porters kontrollere med PCI grensesnitt. Noen ting jeg lurer på: Hvor mange disker vil du koble til totalt i starten? Hvor mange disker vil du at systemet skal kunne oppgraderes til i fremtiden? Hvor stor ytelsebelastning vil filserveren utsettes for? Hvor mange samtidige brukere skal den være for? Hvilket aksessmønster regner du med? (det ene ytterpunktet er P2P med ørten ned og opplastinger samtidig og det andre ytterpunktet er filmserver/backup-server for 1 bruker) Endret 19. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå