Gå til innhold

Har macro og telezoom, hva med filter?

Anbefalte innlegg

Jeg har et 305D med kit-objektiv, Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM og Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro. Men hva bør jeg kjøpe med av filter? For det første har jeg forstått at det er en fordel med et filter foran slik for å beskytte objektivet, videre så er det snakk om polarisasjonsfilter, ND eller NG filter eller hva de heter, nærfilter og en masse masse annet, i fra prisklasser fra et par hundrelapper og fort oppover til tusenlappen.

For det første, hva er et greit filter som rein beskyttelse? Disse varierer jo fra veldig billig til relativt dyrt, hvor bør jeg legge lista? Flott om noen kan linke til et produkt, for jeg må innrømme at jeg ikke ser forskjellen utover prisen.

Nærlinse trenger jeg vel ikke når jeg har macro linsen, eller?

Så var det dette med NG filter, forstått det slik at disse er flott når du skal ta bilder av himmelen og denslags?

Finnes det noen råd om hva slags filter som bør ligge i kamerabaggen?

All hjelp motas med stor takk!

Endret av Hanzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et 305D med kit-objektiv, Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM og  Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro. Men hva bør jeg kjøpe med av filter? For det første har jeg forstått at det er en fordel med et filter foran slik for å beskytte objektivet, videre så er det snakk om polarisasjonsfilter, ND eller NG filter eller hva de heter, nærfilter og en masse masse annet, i fra prisklasser fra et par hundrelapper og fort oppover til tusenlappen.

For det første, hva er et greit filter som rein beskyttelse? Disse varierer jo fra veldig billig til relativt dyrt, hvor bør jeg legge lista? Flott om noen kan linke til et produkt, for jeg må innrømme at jeg ikke ser forskjellen utover prisen.

Nærlinse trenger jeg vel ikke når jeg har macro linsen, eller?

Så var det dette med NG filter, forstått det slik at disse er flott når du skal ta bilder av himmelen og denslags?

Finnes det noen råd om hva slags filter som bør ligge i kamerabaggen?

All hjelp motas med stor takk!

5777010[/snapback]

Det er litt vanskelig å si akkurat hva du trenger , men noen egne erfaringer kan jeg jo dele.

Jeg er tilhenger av et "beskyttelsesfilter" som f.eks UV filter av god kvalitet (eks Hoya HMC eller B&W)

Noen mener det kan forringe bildekvaliteten , men jeg har ikke merket det ved bruk av mine Hoya filtre.

Med slike filtre føler jeg meg litt tryggere for mine dyre juveler :)

Ellers liker jeg å bruke Polariseringsfilter som ofte gir en finere blåfarge på himmelen når solen står litt lavt og gir dessutene finere farge på grønne løvverk o.l.

Nøytrale gråfilter er også godt å bruke for å få lengre lukkertider når lyset er for sterkt , f.eks for å sløre vann o.l

Nøytrale gråfiltre blir kaldt for ND filter og finnes i forskjellige styrker som f.eks ND2 , ND4 , ND6 og ND8 , jeg nøyer meg med ND4 som hjelper meg med 2-3 blendere.

Et annet filter som jeg vurderer er et Gradert gråfilter , som er slik at f.eks øvre del av filteret er gråsløret mens resten av filteret er klart.

Det kan hjelpe med å gjøre en himmel som er sterk og har flatt lys , mer dramatisk og riktig eksponert.

Dette kan selvfølgelig gjøres digitalt med dobbelekasponeringer , men filteret sparer deg for det arbeidet :thumbup:

Det finnes masse fargefiltre også , men disse kommer nok til å bli skjelden brukt og kan lett erstattes i Photoshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...