LarsFromasj Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Hei! Hiver ut en tråd om min Suzuki SJ413. Siden det er bruksbilen blir det et langtidsprosjekt iogmed at jeg har en Golf mk1 Old School prosjekt stående som krever mer tid og alle pengene. Men jeg har planer for denne også, kan jo ikke kjøre rundt i noe jeg er misfornøyd med. Tekniske specs: SJ413 m/ SJ410 cab karroseri Original 1300 motor (~65 hk) Original drivverk Hevet med lengre sjakler og ekstra bladfjærer Vinterhjul: 29x9.5-15 BF Goodrich All Terrain Sommerhjul: 30x10.5-15 Pirelli Scorpion Mud Terrain Ettermontert sportsfilter (Kun for skøy) Min vs. en original Videre planer: - Sveise rust i gulv og oppi hjulhuset / kassa høyre siden forran (Blir vått inni) - Plukke fra hverandre hele bilen og hellakkere oransje. (Også innvendig og motorrom) - Sveise veltebøyle (Rør ligger og venter i garasjen) - Lage halvdører - Old Man Emu 2" hevesett pluss 3/4" sjakler - Bikini top - Lage nye fangere (Rør), gjerne vinsjfanger forran. - Reservehjulsfeste i "planet" bak, og jerrykanneholder bak istedenfor reservehjul. - 4,16:1 steinkryperkasse I tillegg har jeg også lyst til å ta karroseriet av ramma, overhale akslinger (Kommer litt rare lyder innimellom, frykter for diffene), strippe ramma for møkk og dritt og lakke den opp igjen og samtidig bytte det som er av foringer etc. Så, etterhvert som det skjer ting oppdaterer jeg her Endret 19. mars 2006 av pZion Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Til sommeren blir det også motorbytte, siden motoren skal ut uansett. Har en SJ413 motor som visstnok skal være ganske sprek, og en Vitara 1600 motor liggende. Regner med at det blir Vitara motoren, sammen med en trimkam, et Doug Thorley header (grenrør) og 2" eksos. Skal visstnok gå ganske greit... bilen veier 850 kg. Her er rør og rørbend. Blir 4 pkt. bøyle godkjent for Terreng Touring. Skulle jeg deltatt i noe grommere måtte hovedbøyla vært bøyd i ett stykke. (Stereo og sånt skal ut seinere. Kan ikke ha det i en offroadbil ) Må også legge til at jeg holdt på å velte i går. Var å lekte litt på snøen med bilen, kommer sidelengs perfekt rundt en snøkant, rundt kanten, og sidelengs inn i en annen snøkant i ganske stor fart. Begge venstrehjula løfta seg betraktelig fra bakken. Var NÆRE på! Men det hadde vært hysterisk morsomt... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Pass på, ikke velte med bilen Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Hehe, neida... den velter ikke så lett som det ser ut som. Alle som sitter på som ikke kjenner bilen er redd for å velte ved litt grisekjøring. Så må bilen EU godkjennes. Skulle vært godkjent i August 2005. Hadde den på kontroll 4. Januar 2006 og den gikk nesten igjennom. Hadde to 2'er feil og èn 1'er feil (Var klar over 1'er feilen) - 2'er: Rustangrep på bremserør bak - 2'er: Slark i bakre foring, forran venstre side (På bladfjæra) - 1'er: Spylerdysa virker ikke (Fiksa) Har kjøpt bremserør, men ikke bytta. Har vært så kaldt og vått. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Kul bil! Skal etter alle solemerker hente en 410 i løpet av sommeren. Har ikke planer om heving og monsterdekk, skal være arbeidsbil/leketøy. Den er forresten gul den også. Hadde en svart 413 for noen år siden, og savner den bilen veldig! Har ellers en volvo som får all oppmerksomhet når det gjelder stell og vedlikehold: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=526386 Ser frem til flere bilder, og gode tips fra deg når jeg får henta bilen og står der med begge beina trygt planta i min egen underleppe og lurer på hva som er galt. Lenke til kommentar
kentsor Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) jeg vet akkurat hva den bilen trenger. Og vet at dette er vanlig i disse bilene. EN VOLVOMOTOR. En orginal volvo 2.3 motor får fart på di bilene der. Snakka med offroadgutta som var på motormessa ifjor om detta, og di mente den værste jobben med detta var å legge bremserøra til andre siden av motorommet. Husker ikke hvorfor, men det måtte gjøres. De hadde 2 suzukier de, en med trimma b20, og en med trimma b23. Tenk deg en 140-150hk i den bilen. Har selv hatt en 413 (en lang fæl en=) og den gikk som en bøtte møkk, hehe. Bilen din ser ganske hel og fin ut da. synd dem som lakkerte den ikke tok seg litt bedre tid baki og i motorrommet. kunne ihvert blitt kvitt den blågrønn fargen... Den vitara motoren, hvor mye hester er det i den? Endret 20. mars 2006 av kentsor Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Godt å høre at det er flere som har hatt SJ her Volvomotor hadde vært årleit, men jeg holder meg til Vitara motoren side da er effektøkningen blir godkjent (Men ikke selve motorbyttet). Litt usikker på effekten i Vitara motoren, men jeg tror det kommer til å gå greit nok. Bilen veier 850 kg. og tipper jeg over 100 hk på motoren (Har hørt 120 hk med trimkam, et godt grenrør (Doug Thorley selvsagt) og 2" eksos) å bør det gå greit. Av en eller annen grunn går den mye bedre nå enn tidligere. Til tross for at jeg har fått på større hjul, som sikkert veier 25 kg. pr. stk. (100 kg totalt i hjul altså) i forhold til de gamle små... den burde jo gått dårligere. En kompis sin gjør 0 - 100 på 1:30 (Minutter ja ) Min gjør 0 - 100 på 25 sekunder. Hehe, jeg kjørte begge bilene på samme strekningen så det burde stemme noenlunde... Mer oppdateringer kommer. Fant mer rust i går også! Ang. lakkering, er jeg som lakkerte den, på nyttårsaften faktisk. Hadde litt hastverk så ble ikke tatt inni eller i motorrom. Men det blir det til sommeren Skal plukke fra hverandre alt... Endret 20. mars 2006 av pZion Lenke til kommentar
kentsor Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 er ikke noen sportsbil nei. er vel egentlig tiltenkt å rulle fram å tilbake på rette sandstrender vil jeg tru. Rusta har begynt å tygge på den ja... rusta er veldig glad i dem bila ass... Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Med riktige dekk og et par sperrer er den da ganske god i terrenget også. Rust er no dritt ja... spesielt siden det er bruksbilen. Blir vel noen timer med sveiseapparatet før den er rustfri. (Er tatt rust på den bak i hjulkasser og plan i fjor, men litt gjenstår forran). Men men... Nå har jeg greid å ta drivleddet på høyresiden forran (Kan ha noe med hoppinga med bilen å gjøre, var ute å kjørte litt i store snøhauger i helga. Gøy gøy!). Durer ganske bra når jeg svinger til venstre. I tillegg tror jeg diffen forran synger på siste verset. Kommer "rapelyder" i det jeg kjører i gang rolig. Kommer til å kjøpe sperre forran og bak etterhvert uansett... håper den holder til da. Og når jeg vinner i lotto skal jeg kjøpe Airlock forran og bak (Så man kan låse hvert hjul individuelt, evt. begge forran, eller begge bak). Må bare begynne å spille lotto først da... Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Skikkelig rå bil Tror fargen har mye med det å gjøre, men uansett. Hadde vel sett litt kjedelig ut i en mørk farge. Ser flott ut, og blir sikkert enda bedre når du får gjort ferdig arbeidet med den. Behold motoren du tror jeg. Er ikke noe drag-bil uansett dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå