Paull Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 I maskinen min har jeg nå 7 disker, og i det siste har jeg blitt litt bekymret for helsen til minst èn av de. Hører noen merkelige lyder, nesten som om man slipper en vanndråpe ned på ei vifte eller noe sånt. Dette forekommer med ujevne mellomrom og hr vært slik i noen måneder. Men, nå i dag, har det begynt å bli litt verre - hører noen "sprake/knatre"-lyder i tillegg, så jeg er litt mistenksom for at disken tar kveld. Problemet mitt nå er å finne ut hvilken disk det kommer fra.. Har prøvd å sjekke S.M.A.R.T-statusen fra det ene RAID-kontrollerkortet, og det sier at de diskene som er koblet til det er i fin stand. Har en Onboard PATA-kontroller og en onboard RAID-kontroller som har til sammen 5 disker koblet til - hvordan sjekker jeg SMART-statusen til disse? Finnes det noen programmer for dette, eller tar windows seg av det ? Vil få reddet dataene mine før disken vandrer heden! Lenke til kommentar
morra Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Etter litt googling fant jeg dette og dette programmet. De er kun prøveversjoner, men du får sannsynligvis vite det du vil vite om "den skyldige". Her har du et screenshot av hvordan førstnevnte så ut hos meg: EDIT: Her har du et screenshot av Active SMART også: Endret 19. mars 2006 av morra Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg bruker et program som heter HDDlife (freeware), den er flink til å fortelle om disken(e) dine er i ferd med å ta kvelden og om det er på tide å bytte snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå