Gå til innhold

Fjerne en windows fra oppstart

Anbefalte innlegg

Har søkt i forumet, men finner ingen ting som hjelper meg.

Har et lite problem her. Har 3 partisjoner på pcn. Den ene med Win XP og den andre med musikk o.l. Den 3. hadde jeg en stund den nyeste BETA av Vista på, men jeg gadd ikke kjøre den lengre, så jeg formaterte den partisjonen.

Men saken er den at jeg fortsatt får opp to alternativ til OS når jeg starter pcn. Det ene valget virker selvfølgelig ikke.

Noen som kan hjelpe meg?

Dette står i BOOT.INI:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Endret av rønning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjenner ikke vista, men ser ut som du skal bruke "bcedit.exe" for å endre vistas boot options, som det står. det er, som du ser, ikke oppført i boot.ini. Du kan fjerne bootmenyen ved å gå min datamaskin->egenskaper->advanced->startup and recovery og fjerne haken.

Lenke til kommentar

Hei,

Det hjelper ikke å editere boot.ini etter du har lagt inn (og slettet) Vista. Bruk bootsect.exe som finnes i Boot folderen på Vista DVD'en.

S

Med litt Googling, fant jeg denne:

"

After using 5048 and found out it was a huge dissapointment, I ended up deleting it and tried editing my boot.ini but the new bootmenu still shows up for "Legacy" and "Longhorn" selections. I've found the easiest way to fix this is

1. Open command.com in your Windows XP/2000 Install.

2. Go to the root of your C: drive (as defined in your Windows XP/2000 Install).

3. Key in cd boot to navigate to the boot directory.

4. Key in fixntfs -xp -all and hit enter.

5. Reboot.

Optional Step: If you're really cautious, or just want to be entirely Longhorn-free, grab your XP/2000 Installation CD and copy ntldr and ntdetect.com to your C: drive and overwrite the originals.

Se http://board.iexbeta.com/index.php?showtopic=54454

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

å bruke bootsect.exe funket i hvertfall ikke...Og jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt den forklaringen. Det funker sikkert, men jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre..Skjønte at jeg skulle starte command, men derifra ble det vanskelig..

Lenke til kommentar
Har 5308..men når jeg startet bootsect.exe skjedde det ikke så mye...Et vindu var oppe i et tidels sekund, så stakk det av, og det ble ingen forandringer på oppstarten

5781342[/snapback]

Du bør starte et kommandovindu.

1. Start-Run(kjør), skriv inn "cmd" og trykk Enter.

2. Gå til Boot katalogen på Vista DVD'en, "cd F:\Boot" (Bytt ut F med rett bokstav)

3. Skriv inn "bootsect /nt52 C:" (Hvis XP ligger på C:)

Håper dette hjelper.

Edit: Du må kanskje legge inn en ekstra "cd F:" etter punkt 2 for å havne på rett sted.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Skjønte det.men jeg kommer meg ikke til boot-katalogen..

cmd starter som vanlig: c:\documents and..........men når jeg skriver inn cd F:\Boot kommer jeg ikke noen vei, stpr jeg jeg står i starten...

og til jarmo:

jeg er nødt til å ha bootmeny

Lenke til kommentar
Skjønte det.men jeg kommer meg ikke til boot-katalogen..

cmd starter som vanlig: c:\documents and..........men når jeg skriver inn cd F:\Boot kommer jeg ikke noen vei, stpr jeg jeg står i starten...

og til jarmo:

jeg er nødt til å ha bootmeny

5781469[/snapback]

Hehe ! Det hjelper ja.... ;)

Men ser du flere alternativer for boot der ? og hvis du setter tiden til O så har du bare et alternativ, det andre blir usynlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...