Gå til innhold

Kritikk på et av mine første bilder - låsen

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp nytt kamera og tok en tur med en kompis som har D70 idag. Selv har jeg D50 og er temmelig ny på speilrefleks.

Dette er et bilde jeg tok på veien, har fikset litt på noen farger og balanser i Photoshop. Tips til forbedringer / ting jeg bør gjøre annerledes neste gang?

post-50769-1142713984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som slår meg er at bakgrunnen er for rotete. En større blender hadde nok gjort seg, ellers har du gjort en god jobb på skarpheten og motivet var fint og spesielt.

Egentlig synes jeg ikke senterkomposisjonen var helt optimal, burde kansje lagt låsen noe nærmere en av kantene.

5777798[/snapback]

Det er sånn som skjer når du er så nærme motivet og bakgrunnen er langt unna. Hadde du brukt mer vidvinkel hadde du fått en klarere bakgrunn.

Lenke til kommentar
Likte heller ikke senterkomposisjonen på et slikt skråstilt bilde.

Forresten, tok et helt rart bilde i dag: Hadde på helt nær fokusering (vet ikke det profesjonelle ordet for dette), og f/18 og alikevel ble det så liten dybdeskarphet. Rart. :dontgetit:

5778701[/snapback]

Jeg vil tørre å påstå at det er meget merkelig...

5784814[/snapback]

Jo naermere du kommer motivet, jo mindre blir dybdeskarpheten. :) Det er dermed ikke merkelig.

Er en grunn til at dybdeskarpheten med macro er paa et par millimeter selv om det som oftest brukes blender 8-16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...