Leo_ Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg sitter her og leker litt med et program for å beregne en kasse. Prosjektet innebærer stua hjemme, en Celestion AD15H (skulle hatt flere specs på den) og en Gem Sound EXA-2950. Er et lite prosjekt for å få fram kjellerbassen i musikk og film. Ting trenger ikke koste allverden, men DET gjør en ferdig-sub som trykker såpass som det jeg har tenkt å kaste sammen. I alle fall, er det noen som har link til sider med specs og oversikt over subber? Jeg fant en god side og slenger ut linken her. Hiv på med nyttig info dere også! http://www.audio-nova.com/docs/spkrdata.htm Ps. Om noen har erfaring med å bygge horn, kvartbølge eller linjetransmisjonskasser i greit format, mottas hint og tips med stor takk, det hadde vært morsomt å bygge noe mer kreativt enn den vanlige bassreflekskassa. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvor stor er stua di? Dette elementet har ganske gode parametre til bilbruk, hvor bilkupeen sørger for å booste de nederste frekvensene. En stue på 30-40 kvm vil gi langt mindre boost, og derfor en "svakere" dypbass med samme element og kasse. Har du relativt liten stue bør det derimot gå bedre. Er du dessuten sikker på at det er DYPbassen du ønsker deg mer av? Mange blander sammen dypbass og mellombass, og prøver å øke nivået i dypbassen når de EGENTLIG ønsker seg mer trøkk, altså midbass.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Hei, hyggelig å få litt respons. Stua er 11,75m lang 3,63m bred første del der lytteområdet er, 4 meter inn smalner den 33cm, altså er den ganske stor. Med en takhøyde på 240cm gir dette et volum på rett over 60 kubikk. Når det gjelder type lyd jeg ønsker meg, er det ingen tvil, jeg vil ha bunnen, helst med en god posjon under hørselsregistret. Jeg trenger ikke så mye dunk-dunk, det er mer lavfrekvente drønn som får meg til å smile. Denne subben kommer nok mest til å bli brukt til film og ved en og annen fest og da er det like greit at det drønner i kjeller-registret i stedet for å bråke midbass. Dessuten må da høyttalerne ha litt å jobbe med de også. Når det gjelder parametre opp mot lytterom må du veldig gjerne opplyse meg. Jeg har hittil ikke tilegna meg noe videre forståelse av tallene. Jeg har bygd noen anlegg i bil, men da stort sett med volum-tall fra butikken. Jeg har et foreløpig bilde av hvordan løsningen blir. Førsteutkastet er en 140l bassreflekskasse med to 4" porter pårett under 40cm. Peak 163Hz, -3db 66Hz som flater ut til -6db 30Hz. Der ligger knekkpunktet. -9db 25Hz og -12db 22Hz. Jeg tenkte å bruke 60Hz 12db lp-filter slik at peak blir på 60Hz og -3db blir på 30Hz og ca. 80Hz. (sistnevnte beregnet med pennestrek da Uansett synes jeg det høres ut som "min greie" med en 30-80Hz sub, med mulighet for å slippe den oppover med valg av lp-filter. Hva tror du? Endret 18. mars 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 For å forklare dette med roomgain fort, men ganske riktig: Ser du på frekvenskurven til en lukket basskasse, vil du se at kurven faller svakt mot lavere frekvenser. "Frekvenskurven til et rom" vil se motsatt ut, kurven vil stige mot lavere frekvenser. Jo mindre rom, jo mer vil kurven stige. Dette bør alltid taes med i beregningen når man lager basskasser, slik at man ender opp med den bassresponsen man er ute etter. Stuen din er stor, og dette krever tilsvarende mer av element og forsterker. Slaglengden ikke er mer enn 4mm, så jeg tror det kan bli relativt vanskelig å designe en bassreflekskasse som går tilstrekkelig lavt i frekvens og membranen samtidig holder seg innenfor Xmax (jeg får ihvertfall ikke simulert frem noe bra nå i farten, men sier ikke at det ikke kan la seg gjøre)... Var jeg deg ville jeg forhørt meg med Snickers-Is, TheStig eller Low-Q på Hifisentralen, de er dyktige på dette med dimensjonering og avstemming, og bør kunne hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Celestion AD serien var beregnet til bruk i både ventiler kasse og "vanlig" Infinite baffel montering... total Qverdi på AD15H er 0,260 og fs=29Hz. det er de eneste datane som står i HiFi Klubbens avis, utgave nr 1/94 og nr 2/95 jeg hadde AD12 i ca 80 liter bassrefleks kasse og jeg synes den spilte best i OA montering med ca 500liters bagasjerom.... og 2 xAD12. Epifant kan nok hjelpe deg med beregninger og best tilpasning til ditt behov.... ellers vil jeg tilføye bruk av et skarp aktiv delefilter og et equalizer som kan kompensere i de nederste oktavene der du trenger mer tilskudd, husk for all del en kraftig forsteker med nok av strøm så den kan oppretholde dynamikken. Men siden celestion har noe stiv oppheng kan du faktisk burdere å skru de på en platte som er tett og rett under sofan.... og som sagt lav og skarp deling...12db er ikke bra nok, 18 eller 24dB er å foretrekke. dette vil du føle godt i kroppen og fungere mye bedre en såkalte rumperistere da dynamikke er bedre og effekt tåliheten høyere med mer presisjon.... har selv brukt 2x12" + en 15" under sofan med en Adyton XP3 forsterker + en Audio Pro subb.... bare mange år siden dette. hadde mye moro med VHS filmer også.... Endret 19. mars 2006 av pndjo Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Celestion AD 15H Vas:258 . Fs:29 . Qts: 0.258 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå