Gå til innhold

Påkjørsel bakfra - ansvar burde vær klart?

Anbefalte innlegg

Har letet litt etter lover/regler osv. for å hjelpe meg i følgende sak:

Jeg kjørte min motorsykkel, lå rundt 55 km/t (60 sone) - da det var litt trafikk. Jeg kjørte forbi en bil og la meg inn foran denne. Etter ca. 200 meter kommer det et utrykkningskjøretøy i motgående felt, og bilene foran meg bremser forholdsvis hardt ned. Jeg bremser også, og stopper uten problemer (ikke låsing av hjul) ca. 1 meter bak bilen foran meg. Jeg kikker i speilet, og ser at bilen bak meg ikke har "tenkt" å stoppe, jeg vrir styret ut mot grøfta - ville heller bli dytta ut i grøfta enn å bli klemt mellom 2 biler. Hun i bilen kjører på meg, ikke antydning til bråbrems (filmet stedet 2 dager etterpå, ikke antydning til bremsespor - og det er snakk om en såpass gammel bil at det ikke er ABS bremser inni bildet). Greit nok tenkte jeg, bør være en enkel sak, men nei. Føreren som kjørte på meg mener at det ikke er hennes ansvar, og sier at pga. jeg kjørte forbi henne, ble bremselengden hennes såpass redusert at hun ikke kunne bremse i tide. Tull og vas, men det blir jo påstand mot påstand. Jeg trodde at saken var klar - Hun kjørte på meg bakfra, mens jeg stod stille...... enklere ansvars plassering burde man vel ikke kunne finne?? Noen synspunkter, eller henvisninger til saker/lover/regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåer ikke jeg noen ekspert på området, men mener at din forbikjøring ikke skulle ha noe å si.

Hun burde jo ha tilpasset fart og avstand når hun så deg kjøre forbi.

Påkjørsel bakfra gir vel også i de aller fleste tilfeller den som kjører på skylden...en venn av meg fikk skylda da bilen foran på motorveien plutselig fant det for godt å bråbremse da han ikke fikk med seg avkjørselen.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt.

Sto du stille så er det henens skyld, rygget du er det din skyld noe jeg ikke tror ettersom du kjører MC.

Skriv skademelding og lever til forsikringsselskapet og eventuelt anmeld dama om det ble personskade av det.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#6[/url] ']§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Skademelding er fylt ut.

Forsikringsselskapene er uenige om skyld - og i den forbindelse er jeg usikker på hvilke muligheter jeg har om jeg skulle få skyld? Det vil jeg ikke akseptere på noen som helst måte (jada, jeg stoler vel ikke helt på forsikringsselskapene :-P) men men jeg får se etterhvert hva som skjer - skulle det værste skje, så er det vel en klagenemd jeg kan ta saken videre hos.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom det blir skylddeling; ikke gi deg. Moren min vant igjennom på en sak hvor en unge åpnet døren uten å se seg for, slik at vi kjørte på den. I starten ble det avgjort delt skyld, men etter at moren min skrev et saklig svar på dette landet skylden på damen/barnet hennes.

Bare så det er sagt;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...