Gå til innhold

"Trimme" 12V-rail på MIST?

Anbefalte innlegg

I følge multimeteret mitt så ligger 12V på rundt 12.08V idle og 11.9V load. Dette er vel fine verdier egentlig det?

Men, hvor mye tror dere jeg kan øke 12V uten at jeg trenger å bekymre meg for div komponenter? For de som lurer så skal jeg ikke gjøre dette bare fordi jeg vil teste da, men for å få litt mer effekt ut av peltierelementet som står på 12V og som har Vmax på rundt 15V tror jeg.

Og, btw. Noen ganger så hender det seg at maskinen ikke starter opp, den går i ca. 2 sekunder og så skrur seg av igjen. Tar jeg ut ett eller annet (f.eks. tec) så starter den helt fint. Merker og at lufta som kommer ut bak er temmelig varm. Kunne kanskje trengt en ekstra psu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TEC trekker horvelig mye så du brude nokk ha satt inn ett ekstra power. Jeg gjorde noe tester med mitt element og kom opp i 450W!

hehe

Der er temp sikkring i PSU så de slår seg av når de blir overbelastet. Sikkert det som er ditt problem. Det du kan tenke over er at elementet trekker mest strøm når du starter opp, for da er temp foskjellen mellom kald og varm side minst.

Få tak i ett skikkelig power til TEC du....

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Det er ikke så stort det jeg har da, 80W@15V

80 watt / 16.1 VMax / 8.0 IMax

5 volts: 5.7 watts; 2.48 amps

6 volts: 8.9 watts; 2.98 amps

7 volts: 12.8 watts; 3.47 amps

8 volts: 17.4 watts; 3.97 amps

9 volts: 22.8 watts; 4.47 amps

10 volts: 28.8 watts; 4.96 amps

11 volts: 35.6 watts; 5.46 amps

12 volts: 43.0 watts; 5.96 amps

13 volts: 51.2 watts; 6.45 amps

14 volts: 60.1 watts; 6.95 amps

15 volts: 69.7 watts; 7.45 amps

16 volts: 80 watts; 7.95 amps

Her er fra et lignende et, bare at jeg har Vmax på 15,2V. Det trekker da rundt 70W ved oppstart..?

Hvor mye tror du jeg kan øle 12V uten å skade komponenter i maskinen da?

eller: hvilket psu skal jeg skaffe til tec? Bør ikke være for dyrt, og må klare en god del ampere@15V da..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Den er ferdig og har vært i drift. Strømfosyningen var suksess, kjølingen var en helt annen sak..... Må tilbake til tegnebordet :p

Kostnadene var vel minimale. Kondensatorene fikk jeg fra "matrosen", trafoene fikk jeg gratis når jeg byttet de på ett bad. De hadde problem med de at sikkringene på dem gikk hele tiden. Jeg byttet den med en "elektronisk likestrømstrafo"..... Litt missvisende navn spør du meg siden det bare er en vanlig elektronisk trafo med filter på utgangen... (OBS! litt off topic her)

Likeretter er to stk slike http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=223348000 til 19 kr stykk (de på 10A) Så kom noe ledningsrask i tillegg. Kjøleribbe og sant er ribbet fra gammelt utstyr. Variacen som jeg bruker låner jeg fra skolen.

Så du kan si at jeg kom gangse billig ut av det :thumbup:

Den er ikke i bruk nå, men kommer sikkert flere ekspriment på sikt som trenger litt power.

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Men for å si det slik: egentlig har jeg ikke peiling på hvordan alt dette fungerer. Men skal høre med sjølen om han kan hjelpe meg (han er elektroingeniør så han bør da få det til!).

Men vil du anslå en pris for alle delene jeg trenger, regner med det skal litt til for å få tak i alt på samme måten som du :p

Kom på en ting, drev og puslet med litt høytallerbygging for en tid siden. Skaffet da delefilter++ hos en butikk som heter Monacor. De har sikkert noe som jeg kan bruke :hmm: Kondensatorer og sånt..

Og så så jeg det var snakk om noe måleinstrumenter i den tråden din, det er mulig jeg allerede har, jeg vet ikke hva et ocilliskop er, men sjølen har et digert instrument som måler så godt som alt som har med strøm å gjøre (bruker det i jobben noen ganger).

edit: Instrumentet han hadde var ikke et oscilliscop, men han kan måle det meste som har med strøm å gjøre (ganske nøyaktig). Skule bare mangle synes jeg da, et instrument i 100k-klassen :scared:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Tja, ett lett overslag til en strømfosyning på en 20A. Jeg har ikke regnet på noe så dette er ett røfft overslag. Kan ta og lage ett skikkelig forslag å legge opp på siden min når jeg har tid:

Delene er hentet fra http://www.electradeshop.com , er kun ment som eksempel

Trafo: 156-108 Ringkjernetrafo 230V / 2x12V 225VA 112mm diam., 48mm h. kr 399,00

Kondensator: 3-4 stk 114-124 Elektrolyttkondensator 35x50mm 10000µF/63V kr 106,00

Likeretter: 108-109 GBPC2506 Brolikeretter firkant 420V 25A kr 32,00

Kjøleribbe: 126-108 Kjøleprofil for TO3 transistor kr 110,00 | Denne kan du bruke hva som helst til så lenge det har nokk kjøleoverflate.

Så trenger du litt ledning og tjafs. Variac er ikke nødvendig, men fin under testing.

Trafoen her burde hatt litt høyere spenning, men er som sagt bare ett eksempel. Jeg bruker variac for å "overklokke ;)" trafoene mine for å gi høy nokk spenning.

Skal komme tilbake med ett skikkelig reelt eksempel

Lenke til kommentar

Ved 15V så bør den takle minst 35A, ellers ser jeg liten vits i å bygge den :p Ser de har en likeretter som er spesifisert til 50A der og. Men vil trafoen takle belastningen? hvordan finner man ut slikt? Og hvordan finner man ut hvor store kondensatorer man trenger?

Hehe, som sagt så har jeg ikke mye peiling :whistle:

edit: grunnent til at den bør være stor er at om jeg først skal gjøre dette her så kommer jeg til å investere i 2 nye (større) tec også.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

forstår forstår..... nei, den trafoen vil ikke klare det.

Jeg kan ta noen enkle regnestykker, men tar ikke med virkningsgrad, effektfaktor eller noe slikt.

Først så kan du finne effekten du trenger: P=U*I=15*35=525W

Det vil teoretisk si at du trenger en trafor på minst 325VA (ja, jeg har ikke cos fi eller noe slikt her så den må være en del større)

Så må man ha likeretter som tåler 35A, kan godt paralell koble flere.

Til glatting så kan man regne 1000uF pr Ampere man trekker. Jo mere, jo bedre. Så det vil si minst 35`000uF til glatting. Jeg har ikke noe håndfast data på dette med beregning av glattekondensatorer, men skulle gjerne ha visst litt mer om det. Kom gjerne med innspill noen som har peiling

Men igjen så er dette ett ganske ureelt regnestykke. Jeg må finne kraftelektronikk boka mi i morra og finne noen faktorer slik at jeg kan komme med noen reelle tall til deg.

Der fant jeg den: http://www.hardware.no/guider/kjoling/retr...tierguide/12605

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...