Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tror NGT lurer meg

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp fått oppgradert linjen min til surf 6000, men når jeg kjører TPTest så får jeg ikke mer en 4,5 - 5,2 Mbits. Så det jeg lurer på er hvilket program man skal bruke til å måle linjen for å få best resultat. Kan aldri tro Tptest gir det beste resultatet siden alle serverene tptest bruker ligger i sverige. Java tester er jo helt håpløse for hastigheter over 3000, så dem kan jeg ikke bruke.

Har snakket med kundeservice på NGT og dem sier at alt er bra og jeg har full ytelse, men som dere sikkert skjønner så er det vanskelig å stole på de jævla pappskallene som jobber der. Jeg bor 200 meter fra sentralen så linjekvaliteten er bra.

Er det noen andre her som har surf 6000 og som har testet hastigheten sin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen og takk for alle svarene.

Har nettopp resetet min trådløse Netopia 3357W og aktivert den på nytt.

Så gikk jeg inn på ftp.uio.no og fant meg en fil på 1050mb og startet nedlastingen, fikk en hastighet som svaiet opp og ned mellom 350 og 360KB/sec. Kl var 20.00. (Dette er uten å bruke det trådløse nettverket.) Så testet jeg linjen med TPtest 5.0 og fikk disse resultatene: Max 5.2 Med 4.0 Min 2.0.

Jeg bruker ingen brannmur og alle portene er åpen.

Så hva tror dere? Er det ruteren som ikke syncer eller er det ubrukelige nextgentel.

Lenke til kommentar

Dersom du regner med overhead på linja, vanligvis opp mot 12 til 15 % ved maks nedlast, kommer du meget nært 5.2 MBit.

Tror ikke du er så meget langt unna det du faktisk skal ha, så jeg tror du burde kjøle ordbruken din litt.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Dersom du regner med overhead på linja, vanligvis opp mot 12 til 15 % ved maks nedlast, kommer du meget nært 5.2 MBit.

Tror ikke du er så meget langt unna det du faktisk skal ha, så jeg tror du burde kjøle ordbruken din litt.

5789645[/snapback]

Det er ikke bra nok jackass. Dersom ngt ikke klarer å levere det dem skal så bytter jeg leverandør.

Lenke til kommentar

5789645[/snapback]

Hvorfor mener du overheaden blir større når man laster ned mer?

AtW

Lenke til kommentar

ka står det i routeren? kanskje du er så langt fra sentralen at du max får 5,2 når du har tatt vekk overhead. esje så dårlig det. men at den skal svinge så mye e vanskelig å forklare. sikker på at du isje har noen programmer i bakgrunnen? eller at andre på linjen din laster noe?

Lenke til kommentar

Støtter opp om siste innlegg.

Log inn i routeren og se hva den har klart å synkronisere linja di til.

Kun på den måten har du et utgangspunkt å beregne overhead ut i fra.

Samtidig må du ikke glemme at alt mulig kan spille inn på den faktiske ytelsen.

Kobberkvalitet, linjelengde, ledig kapasitet fra sentralen-ngt-nix(1/2)/global transit leverandør og videre.

Du kan her se en trafikkstatistikk over nix1/2 de siste 24 timene:

http://dager.uio.no/mrtg/ - Konklusjon, Nordmenn bruker internett mest i timene 08-23, og følgelig er dette dårlige tider å teste maxhastighet på. Samtidig er det slik at man vanskelig vil kunne _maksimere_ linja si med kun 1 session åpen.

Prøv derfor å laste ned fra 2-4 forskjellige ftp servere samtidig, gjerne fra forskjellige nettverk rundtomkring. onlin.no, uio.no, opera.no etc.

Lenke til kommentar
Det er ikke bra nok jackass. Dersom ngt ikke klarer å levere det dem skal så bytter jeg leverandør.

Da ønsker jeg deg lykke til med noe som du aldri vil oppnå med ADSL.

Hvorfor mener du overheaden blir større når man laster ned mer?

Mente ikke det akkurat på den måten, men mer som at overhead må tas med i beregninga.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
ka står det i routeren? kanskje du er så langt fra sentralen at du max får 5,2 når du har tatt vekk overhead. esje så dårlig det. men at den skal svinge så mye e vanskelig å forklare. sikker på at du isje har noen programmer i bakgrunnen? eller at andre på linjen din laster noe?

5793842[/snapback]

Er ikke helt sikker på hvor i ruteren det står, har ikke så mye peiling på denne ruteren. Har ingen progs i bakgrunnen og NGT sier at jeg har nesten perfekt linjekvalitet siden jeg bare ligger 200m fra sentralen.

Lenke til kommentar

jeg har 6,5 mb på papiret, men får kun 3,5mb

nextgentel reklamerer med 20mb, men se nedenfor:

Linjelengde

Forventet hastighet

Inntil 1 km

20.000 kbps

1,5 km

16.000 kbps

2 km

12.000 kbps

2,5 km

10.000 kbps

3 km

7.000 kbps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...