Gå til innhold

Metanol eller Etanol ?

Simen1

Anbefalte innlegg

Quote:

lodott skrev (2002-09-26 08:54):

Det er omvendt... etanol=blå flamme, metanol=gul/oransje flamme.... så det er ikke så rart at du ikke har blitt blind likevel :smile:

etanol er blå ja. det var ihvertfall sambocaen jeg kjøpte i hellas :smile: men smuglersprit er jo patetisk uansett. bedre med øl eller skikkelig sprit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haaallooo alle sammen. Dere prater om klare blå flammer, skumming, lukt og andre homeopatmetoder. Det fungerer brukbart når det er snakk om ren metanol mot ren etanol, men dævlene har blandet inn ca 10% metanol i spriten. Metanol og etanol er så kjemisk like at det er vanskelig å skille rene væsker fra hverandre, men det er her dere kan bruke testene dere prater om. (Dersom de var rene kunne dere jo også testet tettheten forholdsvis enkelt.) For slike blandinger er det tilnærmet umulig å skille uten skikkelig utstyr. (Les: Lab med for kromatografisk eller spektroskopisk utstyr.)

Dersom noen har et fasediagram for metanol/etanol/vann så kan man sanns. også sjekke hvilket blandingsforhold det er snakk om. Men det er vanskelig/umulig å få brukelige resultater med kjøkkenbenkutstyr.

Quote:

Den 2002-09-25 21:35, skrev tKila:

Har en del erfaring med laboratorie arbeid, og vet at de fleste labratorier kan analysere dette. Måten det gjøres er at man først analyserer ren ethanol og så ren methanol med en FT-IR analyse maskin (Infrarødt spekter). Maskinen vil sette et "fingreavtrykk" på begge væskene. (Molekylær sammensetning).

Du har rett i at dette er enkelt å analysere. Jeg har ikke særlig erfaring med analytisk kjemi, men er ikke GC eller HPLC mye enklere da? (Husker aldri hva som egner seg. Er det rimelig ren vare, så burde det være flyktig nok for GC. Skulle ha fulgt bedre med i analytisk kjemi...) Du kan jo forsåvidt bruke NMR også:-)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 15:36, skrev Paddington:

Hva om det er 90 prosent etanol og 10 prosent

tresprit? (hvis vi da ser bort fra de 4 prosentene med vann)

Da ville jeg ikke drukket det uansett.

Ang. farge på flamme: REN Metanol har USYNLIG flamme, Etanol har farge på flammen (blå/gul/oransje .. husker ikke)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 18:11, skrev Trondos:

Enkelt. For å være sikker, kjør spriten gjennom HB-apparatet!

Metanol fordamper (koker) på 63,6 grader, etanol på 78,3 grader.

Dette er grunnen til at det første som kommer ut ikke skal drikkes. :smile:

Så vidt jeg vet, så danner metanol og etanol en aseotropisk blanding. Det betyr at en blanding av de to har lavere kokepunkt enn metanol. En del av metanolen vil du aldri få ut ved destillasjon.

Et annet eksempel på en aseotropisk blanding er 96%etanol+4%vann. Den har lavere kokepunkt enn 100%etanol. Det er derfor man ikke kan få sterkere sprit ved destillasjon.

Lenke til kommentar

2roll skrev (2002-09-27 10:06):

Så vidt jeg vet, så danner metanol og etanol en aseotropisk blanding. Det betyr at en blanding av de to har lavere kokepunkt enn metanol. En del av metanolen vil du aldri få ut ved destillasjon.

Et annet eksempel på en aseotropisk blanding er 96%etanol+4%vann. Den har lavere kokepunkt enn 100%etanol. Det er derfor man ikke kan få sterkere sprit ved destillasjon.

Korrekt. Med etanol og vatn (dvs. 96%), og andre azeotropiske blandingar, så kan ein sile ut vatnet ved hjelp av ein zeolitt-molekylsil. Weehee -- 100% sprit. Uansett så går dette fort attende til 96%, sidan det reagerer med lufta og dannar vatn.

Dette kan kanskje i teorien verke for å skille ut metanol får etanol og, men dette er eg ikkje sikker på. Ikkje akkurat ting som ein lærer på skulen dette her, sjølv om det burde vore det... :smile:

Vegard A. Larsen,

[email protected],

moderator

[ endret av kilogram den 2002-09-28 20:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 20:19, skrev Arctic:

Hadde vært morsomt om man kunne fått tak i en slags "hjemmetest" noe veldig enkelt som man kunne solgt i haugevis
:grin:
Tror det kunne blitt god butikk
:grin:

Du har en frivillig prøveklut her (meg)

Er villig til å teste det meste innen forskjellige sprit-typer. Inklusiv kondensfjerner og Cola :grin:

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-09-29 00:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...