Simen1 Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Hvordan kan man teste om man har Etanol eller Metanol på en flaske? Hvis det finnes en enkel måte å teste det skikkelig på så trenger man ikke uroe seg for hva som er på en flaske. PS. Det går sikkert an å kødde mye på denne tråden men jeg ser etter seriøse metoder å teste det på. (Ikke noe "blind-test" altså..) Lenke til kommentar
alos Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Eneste måten å få skjekke det på er å ta det med på et laberatorium å få dem til å sjekke det. Hell kanna i vasken du å kjøp deg en kasse øl, mye tryggere mye bedre! Lenke til kommentar
TuMaz Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Hvis du har tresprit så skummer det vel mer enn original vare. Lengere tid på å bli bobble fri er den også. Er sikkert lett å ta feil av tresprit og hjemmebrennt da. ...men er du usikker ville ikke jeg ha drukket det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2002 Forfatter Del Skrevet 24. september 2002 Ta det med ro folkens. Jeg har ikke noen skummel flaske stående. Jeg bare lurer på det hvis man skulle kjøpe sprit og gjerne vil teste spriten før man kjøper. Dere sier at man kan ta med spriten til et laboratorium å få det sjekket. De gjør sikkert bare en helt enkel test der. Det er den testen jeg er ute etter. Bruker de et slags "lakmuspapir" eller hva? Hmm.. Hvorfor scher jeg ikke bokstavene lengre.. Schåll.. Hjelp! Er det en kjemiker i salen? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Det er forskjell på flammen av ethanol som brenner og methanol som brenner. Tror methanolen var blå, mens ethanol hadde mer gult/rødt i flammen.. (correct me if I`m wrong..) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Simen1 skrev (2002-09-24 13:35):Hvordan kan man teste om man har Etanol eller Metanol på en flaske? Hvis det finnes en enkel måte å teste det skikkelig på så trenger man ikke uroe seg for hva som er på en flaske. Du kan lukte det, Men det er vanskelig sa en ekspert på området i nyhetene. Det beste og sikreste er ett labbratorium. Eller kjøpe en dyre og trygge på polet. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 thomasr sitt forslag tror jeg er riktig forskjell på flammen sin farge.. men husker ikke riktig hvilken farge på hva Lenke til kommentar
lodott Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det er nesten umulig å lukte forskjell på mentanol og etanol. Riste flasken, for så å se hvor fort boblene forsvinner fungerer bra, men da er det gjerne greit å ha en flaske med ekte etanol å sammenligne med. Tenne på og se på flammen fungerer også... Nå må jeg legge til at jeg ikke drikker sånt... bare øl - Nam! Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Detta skal jeg ikke banne på, men... Dette med skumming, er noe jeg også har hørt. Man skal visst kunne ta litt tresprit på oversiden av handa, og gni. Da skal det begynne å skumme. Har aldri prøvd selv, og går ikke god for at det stemmer. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Den 2002-09-24 17:47, skrev thomasr:Det er forskjell på flammen av ethanol som brenner og methanol som brenner. Tror methanolen var blå, mens ethanol hadde mer gult/rødt i flammen.. (correct me if I`m wrong..) Ehh i såfall så har jeg drukket methanol mange ganger. :sad: Vanlig vodka over 50% brenner med en blå klar flamme. Er ikke blind eller død enda......håper jeg...ikke helt i form om da'n heller , men det er en stund siden jeg drakk alkohol nå....og da var det rød eller blå Absolutt :wink: Smuglersprit og hjemmebrent er for bønder og andre kjipinger ! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det med å riste flaska er også en litt usikker metode. Stort sett all hjemmebrent skummer det litt av når man rister flaska hardt. Spesiellt hvis den er blandet ned med vann til 60% (som jeg vil tro de aller fleste gjør). I min spede ungdom (bygdenorge) kjøpte vi hjembrent noen ganger, og ble forsikra om at dette skulle være 96% og helt sinnsykt sterkt. Fjortiser må jo liksom skryte av at spriten er kjempesterk før de tar seg en slurk og grøsser, ikke sant? Uansett, stort sett tok det ikke fyr engang :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Graden av skumming, lukt, og flammer i forskjellige farger er jo alle ganske usikre metoder. Den skikkelige spriten jeg har satt fyr på brenner lenge med en fin blå flamme, men av og til kan den bli gul-oransje dersom flammene bare blir høye nok. Er det ingen kjemikere her som kan fortelle hvordan det gjøres på en skikkelig lab? Eller kanskje noen som vet hvor man kan få sprit analysert? Hvis man ringer en sånn test-lab så bør jo folka kunne forklare det der. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Simen1 skrev (2002-09-25 16:12):Er det ingen kjemikere her som kan fortelle hvordan det gjøres på en skikkelig lab? Eller kanskje noen som vet hvor man kan få sprit analysert? Hvis man ringer en sånn test-lab så bør jo folka kunne forklare det der. Dere som skryter av 5'ere og 6'ere her på forumet...kom igjenn...nå vil vi høre! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Den 2002-09-24 17:47, skrev thomasr:Det er forskjell på flammen av ethanol som brenner og methanol som brenner. Tror methanolen var blå, mens ethanol hadde mer gult/rødt i flammen.. (correct me if I`m wrong..) Føler meg rimelig sikker på at ren metanol brenner med usynlig flamme. Det blir stadig trukket fram under TV sendinger fra visse billøp (CART) der metanol er drivstoff, hvor umulig det er å se flammene når det tar fyr. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Flammen er ganske vanskelig å se ja, men ikke umulig.. Heller man det utover asfalt, og tenner på, er det veldig vanskelig, om ikke umulig å se flammen. Hvis du tar metanol i et glass, og tenner på, er det ikke noe kjempeproblem å se flammen hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
tKila Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Har en del erfaring med laboratorie arbeid, og vet at de fleste labratorier kan analysere dette. Måten det gjøres er at man først analyserer ren ethanol og så ren methanol med en FT-IR analyse maskin (Infrarødt spekter). Maskinen vil sette et "fingreavtrykk" på begge væskene. (Molekylær sammensetning). Væsken som skal sjekkes, blir analysert på samme måte og sammenlignet med disse. FT-IR brukes av maaange typer laboratorier, og kan analysere det meste som er flytende. Personlig ville jeg ikke ofret synet mitt på en blå/gul flamme test, og vil heller ikke anbefale det til noen. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Dette er enkelt. Det er bare å finne fram et forstørrelsesglass og studere molekylstrukturen. Metanol har 1 karbonatom og 3 oksygenatomer, mens etanol har 2 karbon og 5 oksygen. Begge har i tillegg en OH-gruppe. Karbon er sånne svarte kuler og oksygen er sånne blå litt mindre kuler. De er festet sammen med metallstrenger. Sånn var det ihvertfall i naturfagstimene. :smile: LeD Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Quote: LeD skrev (2002-09-25 21:43):Dette er enkelt.Det er bare å finne fram et forstørrelsesglass og studere molekylstrukturen.Metanol har 1 karbonatom og 3 oksygenatomer, mens etanol har 2 karbon og 5 oksygen. Begge har i tillegg en OH-gruppe.Karbon er sånne svarte kuler og oksygen er sånne blå litt mindre kuler. De er festet sammen med metallstrenger. Sånn var det ihvertfall i naturfagstimene. :smile:LeD Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 drikk brus... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 12:52, skrev JarleW: Quote: Den 2002-09-24 17:47, skrev thomasr: Det er forskjell på flammen av ethanol som brenner og methanol som brenner. Tror methanolen var blå, mens ethanol hadde mer gult/rødt i flammen.. (correct me if I`m wrong..) Ehh i såfall så har jeg drukket methanol mange ganger. :sad: Vanlig vodka over 50% brenner med en blå klar flamme. Er ikke blind eller død enda......håper jeg...ikke helt i form om da'n heller , men det er en stund siden jeg drakk alkohol nå....og da var det rød eller blå Absolutt :wink: Smuglersprit og hjemmebrent er for bønder og andre kjipinger ! Det er omvendt... etanol=blå flamme, metanol=gul/oransje flamme.... så det er ikke så rart at du ikke har blitt blind likevel :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå