ACC65 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Vet at dette er et ganske dumt spørsmål, men jeg skal være kjapp Jeg trenger en linux distro som er stabil, og er kompatibel med programmer som azureus, skype og har codec'er for det meste av musikk og film. Før gikk det greit med Kubuntu 5.04... men nå som oppdateringen 5.10 har kommet funker ikke azureus eller skype. Kan fedora være et alternativ? har erfaringer med ubuntu, kubuntu, slackware og solaris (likte best debian baserte system, hvor jeg bare kunne skrive dpkg -i så var jobben gjort) Men siden det meste av programmer er i .rpm, kan det jo sikkert vært fint å ha et system som støttet denne pakken... Stikkordene er: Stabilitet og Azureus Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Prøv ti forskjellige og bestem deg selv. Ingen her kan ta en avgjørelse, men siden du sier stabil, ville jeg ha valgt Debian. Noe som sikkert ikke er nok bleeding edge for deg, så da dropper vi den. Jeg vil heller ikke anbefale Arch Linux siden den er for bleeding edge og ikke stabil nok. Vent til (K)ubuntu 6.04 eller Fedora Core 5. Du kan også prøve SuSE elelr Mandriva... Jehovas, det er så mye å velge mellom at du må ta den avgjørelsen selv. Selv kjører jeg Kubuntu på desktop og Debian på server. Sånn, da var det sagt. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Er sikkert 500 poster som handler nettop om dette her på forumet.. Ubuntu 5.10 har da alldeles ingen problemer med hverken azureus, codec eller skype. Bruk feks. automatix eller easyubuntu om du ikke gidder sitte ting opp selv. Nå kommer også snart 6.04 så kanskje det er noe å satse på? Det er heller ikke noe galt med 5.04 for den del. Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 fann ut at det var noe som het automatix..... jeg tror jeg holder meg til (k)ubuntu... denne tråden kan stenges nå Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Nå skal jeg bumpe opp denne i stedet for å starte en ny.. Jeg har planer om å gå ifra winXP til fordel for linux, og trenger råd. Har rett og slett ikke peiling på linux-universet. Trenger en linux jeg kan kjøre en lokal server fra, for å teste nyutviklede PHP-scripts jeg lager. Trenger også mulighet til å emulere win-programmer, hvis dette blir nødvendig. Stikkordene for bruk er webutvikling, grafikk og videoavspilling. Er det slik at det finnes spesifikk programvare for hver linux distro? Jeg MÅ bruke torrent-programmer. Vil ha noe visuellt. Liker ikke tekstbasert. Sitter på en AMD athlon 1,6GhZ med 512 MB RAM. Ting trenger ikke å være så avansert, bare det er raskt og stabilt. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Omtrent alle distroer passer de kriteriene du stiller Mads-b. Noen er dog mer populære/enklere enn andre. Ubuntu Breezy er etter mi mening et godt valg. Eventuelt kan du vente på ubuntu Dapper Drake(6.06, originalt 6.04), når den kommer ut i juni Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Mange distroer har torrent programmer ferdig installert. Det er vel heller sjeldent det er en spesifikk programvre for en distro, men noen har sine egne løsninger, som f.eks Suse sin YAST, men dette er vel mer et værktøy, ikke noe program. Linspire har også noen egne eye-candy løsninger som f.eks Lsong. Jeg ville anbefalt noe med et bra pakkesystem som Mepis eller X/K/Ubuntu som er Debian-basert og bruker apt-get eller Fedore som er RPM-basert hvor du kan bruke YUM. yum install og apt-get install fungerer ganske likt. Debian baserte distroer kan forresten gjøre om RPM pakker til DEB med en kommando (alien tror jeg), men det meste installerer via apt så det er få ganger du i det heletatt trenger laste ned noe... Du kan bruke Wine eller emulere med Cedega, men i steden ville jeg nok prøvd å finne egne løsninger til Linux, ikke alt lar seg emulere like bra. Her er et par eksempler til bruket du nevner, alt er gratis og open source : Web: http://www.nvu.com/screenshots.html Grafikk: http://www.gimp.org/screenshots/ Video: http://www.kinodv.org/article/static/4 Personlig har jeg fått øynene opp for Mepis, det funket feilfritt på den stationære PC'en min. Den eldgamle PC min hadde den litt lydproblemer, men en oppdatering fikset det og det er den eneste distroen (samt Debian) som har funnet riktig netværkskort på den bærbare. Med Mepis så kunne jeg til å med surfe og chatte mens jeg installerte os'et og det så ut til at det meste av codecs var installert også Alle disse installerer GUI under installasjonen og bruker disse som default (men du kan lett installere et annet hvis du ikke liker det): Mepis KDE, Kubuntu KDE, Ubuntu Gnome, Xubuntu Xfce og Fedore Gnome. For bilder, klipp og videotutorials kan du sjekke ut linkene i signaturen min... EDIT: skrev feil, programmet som emulerer div. Windows programmer heter crossXoffice (om jeg husker riktig), Cedega er laget for å emulere spill... Endret 20. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Fedora Core 5 kommer i morgen (20. mars 2006). Foreslår at du installerer den. Endret 19. mars 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Skulle se om jeg kunne få til ubuntu ihvertfall, så kom feilmeldingene og kastet seg over meg.. DriveReady Seek Complete Error } hda: dma_intr:error=0x84{DriveStatus Error Bad CRC} Hva betyr dette? Google hjelper ikke noe særlig. Noe galt med HDene? Må jeg formatere først eller hvordan er det? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Det problemet har jeg også hatt til tider med Ubuntu, spesielt med unstable versioner... når jeg ikke fikk Ubuntu til å virke på den bærbare så gikk jeg for Mepis. Det enkleste er som regel å prøve en annen distro, Fedora og Mepis er to gode valg. Jeg har inntrykk at begge er mer stabile og bedre til å finne HW enn Ubuntu. Begge kommer også med brannmur innstallert... Mepis har også anti-virus program (vet ikke om det er nødvendig eller om Fedora også har det ferdig innstallert)... EDIT: For å svare på spørsmaålet ditt så har jeg ikke peiling, men hvor i installasjonen skjer det? Fomatere skal den gjøre av seg selv når installasjonen kommer så langt... Endret 19. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 hda betyr din første harddisk. Altså master på IDE1. CRC er en sjekksum for å verifisere at dataene ikke er korrupte. Antivirus på Fedora har jeg aldri hørt om og jeg har Fedora på 3 PCer her. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Den booter CDen. Jeg gidder ikke slite med kommandoer som jeg ikke kjenner, så jeg trykker enter. Jeg plukker opp noe informasjon om at IDE sjekker er fulført og at den har funnet CDROMen min. Så roter den gjennom diskene, og bang, så har vi stoppet. Det er ubuntu 5.10 det er snakk om. Har du en spesifikk versjon av mepis å anbefale? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) ja,Simply Mepis 3.4-3. Den kjøres som live-CD så du installerer mens du er i OS'et... og da finner du ut på forhand om ting virker i samme slengen Resource side nummer en hvis man leter etter nyheter steder å nedlaste etc. er distrowatch.com, her er en direkte link til siden med mepis: http://distrowatch.com/table.php?distribution=mepis klikk på iso til version 3.4-3 (den som er til venstre) da kommer du til en side hvor du kan laste ned (denne): http://www.mepis.org/node/1462 Endret 19. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Om du ikke vet hvilken distribusjon du vil velge kan du ta denne testen her Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Om du ikke vet hvilken distribusjon du vil velge kan du ta denne testen her 5776808[/snapback] Ironisk nok så er det nesten garantert at K/Ubuntu og kanskje Mandriva (som er bra, men har ikke et like godt utviklet pakkesystem PO) havner på toppen... Endret 19. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Mandrake, MEPIS, SuSE, Fedora eller foresight. Kul test det der. Da kjører vi MEPIS først, og ser hva som skjer. det er nå det er kjipt med 1,5Mb/s nett.. EDIT: Så jeg tror linux hater meg. Jeg booter CDen, prøver normal. Skjermen blir blank, vi venter, ingenting skjer. Forsøk to. Vi prøver med alternativet under. Boot VESTA. Vi ser tekst fly over skjermen, og vips er boot på 99%, skjermen er dermed blank, monitoren viser no-signal. Slik er alle alternativene under. Hva har gått galt? EDIT2: Tydeligvis likte den ikke min 200GB disk nr. 2 funker bra med en gang jeg kobler den fra. Noen som kjenner problemet? Sitter på linux nå. Endret 19. mars 2006 av Mads-b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå