VegardStr Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 altså på den norske torrentsiden www.*******.net, så er det tonnevis med opptak av diverse tvprogram som allerede er sendt på TV, slik som alle Hotel Cæsar episodene, senkveld, nyhetene. bare fantasien setter grenser her. Mitt spørsmål er da, er slike ting lovlig? det blir jo på samme måte som å ta opp til en VHS kasett fra TV. Link er sladdet pga at det kan føre til piratkopiering. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Blir vel kanskje ikke helt det samme som piratkopiering av spill og sånt, ettersom programmer sendes på tv helt uten videre, og så vidt jeg vet, betaler vi bare lisens for NRK. Så... jeg er ikke helt sikker jeg.. Er jo ingen lover som hindrer deg i å ta opp f.eks en episode av nyhetene og så spre det rundt er det? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 1. Hold dere on topic. 2. Det er like mye å bryte retningslinjene å spørre etter linker som kan føre til piratkopiert materiale på pm, som å spørre etter det i forumet. Derfor er innlegg rundt dette slettet. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er vel ikke forbudt å laste ned slikt materiale i Norge til eget bruk - ennå. Men å DELE slikt materiale kan medføre brudd på opphavsretten, hvis du ikke er gitt en slik tillatelse. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er vel ikke forbudt å laste ned slikt materiale i Norge til eget bruk - ennå.Men å DELE slikt materiale kan medføre brudd på opphavsretten, hvis du ikke er gitt en slik tillatelse. 5773374[/snapback] Stemmer nok det. Problemet med BitTorrent sånn sett er jo at du laster opp samtidig som du laster ned.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er vel ikke forbudt å laste ned slikt materiale i Norge til eget bruk - ennå.Men å DELE slikt materiale kan medføre brudd på opphavsretten, hvis du ikke er gitt en slik tillatelse. 5773374[/snapback] Stemmer nok det. Problemet med BitTorrent sånn sett er jo at du laster opp samtidig som du laster ned.. 5773391[/snapback] Jeg bruker Bearshare, og må IKKE dele. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg bruker Bearshare, og må IKKE dele. 5773421[/snapback] Nei... men det var Torrents det var snakk om i første post. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) så det vil si at det er ulovlig for meg å ta opp hotel cæsar til naboen fordi han ikkje rakk å se det på torsdag (et eksempel?) mao. eg har jo tv2 på TVen her i suset, samt NRK ol. Og TVkanalen taper ingenting på at folk laster ned det som allerede er vist på TV. Endret 18. mars 2006 av vegis Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 så det vil si at det er ulovlig for meg å ta opp hotel cæsar til naboen fordi han ikkje rakk å se det på torsdag (et eksempel?) mao. 5773544[/snapback] Nei det er egentlig ikke forbudt. Du har nemmelig lov å kopiere til NÆRE venner, Og naboen din er selvfølgelig en NÆR venn... Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Noe litt mer aktuelt blir vel om det er ulovlig å laste ned TV-serier som er vist i USA og som senere kommer i Norge. Selv laster jeg ned blant annet 24, My Name Is Earl, Prison Break og C.S.I. (Las Vegas), og føler ikke jeg bryter noen etisk linje ved dette siden TV-selskapene selv er skyld i at de ikke kan sende samtidig som statene pga deres egen griskhet. Når alt kommer digital og i HD-kvalitet så man kan plukke kanaler og se hva man vil når man vil for en fast pris kommer dette problemet til å bli mindre og så lenge dette ikke er på plass føler jeg ikke jeg gjør noe alt bare fordi norske TV-selskaper ikke tørr satse. Bruker selv BitTorrent og har kommer til å tenke på denne lov å laste ned/ulovlig å laste opp-problematikken. Såklart bryter jeg dette hele tiden, men ser på det er en slags rettferdighetens kamp mot grådige selskaper og gidder ikke føle meg kriminell. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 så er da dette snakk om programmer som lastes opp på nettet som allerede er vist på norsk fjernsyn. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Nå må dere også huske på at det kom ny åndsverkslov i norge 1. januar i år om jeg ikke husker helt feil . Men - ting som er publisert på tv er det ingen problemer med å laste ned etter hva jeg vet - skal ikke bryte noen lover ved å laste ned tv-rips. Lenke til kommentar
simerix Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Noen som har en link til åndsverksloven? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 www.lovdata.no . bare å finne fram! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 1. Juli i fjor faktisk. Og nei, det er ikke mer lov å laste ned tv-programmer enn filmer... Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 så det vil si at det er ulovlig for meg å ta opp hotel cæsar til naboen fordi han ikkje rakk å se det på torsdag (et eksempel?) mao. Riktig det er ulovlig. eg har jo tv2 på TVen her i suset, samt NRK ol. Og TVkanalen taper ingenting på at folk laster ned det som allerede er vist på TV. 5773544[/snapback] Jo, reklame er deres eneste inntektskilde, og når du laster ned er det ikke reklame der. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Kanskje litt søkt, men siden man har betalt lisens til Einar Kå, så har dem fått pengene allerede, og da har man i bunn og grunn lov å kopiere de programmene som sendes der... Men for å dra det videre, så er det ingen forbud mot å kopiere til VHS eller harddiskrecorder fra tv'n, så da i teorien skulle også slik kopiering via nettet være lovlig... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Tja, det kan du si, men det er ikke lov selv om du synes det burde være det. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Åndsverksloven paragraf 12 Ifølge denne lovteksten kan man kopiere fritt fra TV og radio osv, sålenge det er for privat bruk og ikke for inntekts ervervelse. Fremmed hjelp er når man får det fra andre. Så er det opp til hver enkelts advokat samt påtalemyndighetene å definere "fremmed" hjelp... Lenke til kommentar
Bliiip Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Det er vel ikke forbudt å laste ned slikt materiale i Norge til eget bruk - ennå. Jo, hvis det er fra en side som åpenbart distribuerer ulovlig materiale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå