Gå til innhold

Kolberg: Ufaglærte stemmer frp og det irriterer.

Anbefalte innlegg

Det nytter ikke å klage på FrPs u-landspolitikk når det er den eneste politikken som alt tyder på vil fungere!

5774544[/snapback]

Er det i så tillfelle tenkt at Frp's utsulting-politikk/u-hjelp kutt skal resultere i en sosial revolusjon i disse landene? Virker temmlig utopisk å tro at så skjer.

5774645[/snapback]

Det er ufattelig naivt å fortsatt tro på u-landshjelp. Det eneste som kan hjelpe de stakkars menneskene i disse landene er at vi i vesten, med penger og velstand, handler fra de! Vi, som har penger til det, må innvestere i landene! Vi må fjerne disse tollmurene og subsieringene av vårt eget landbruk. Vi må innse at det vi driver med aldri har hatt noen positiv virkning, tvert imot.

Hvorfor skal vi gang på gang ignorere u-landenes egne rop om handel, og ikke trygd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hjelper dessverre veldig lite å sende et lass penger nedover. Jeg gidder ikke gå i detaljer, da bør du kjøpe deg en lærebok i makroøkonomi istedet.

5774554[/snapback]

Han trenger egentlig ikke det engang. Mye av det du sier er tendenser man kjenner igjen fra bedriftsøkonomien også. Tenker da spesielt på den delen som dreier seg om investering av avkastning. Det hjelper lite å lese en bok om økonomi hvis man ikke skjønner den.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Eg skal lese bed.øk boken hvis dere tar dere ett kurs i etikk og reiser ned til afrika og ser de umenneskelige lidelsene der. Er forresten enig med smoothie at det som hjelper er: " trade not aid" og at vi burde åpne tollmurene. Samtidig må du huske på at Norske myndigheter ikke gir en pengesekk til hvert av de fattige afrikanske landene. Norske myndigheter sørger for at disse pengene blir distrubiert på en fornuftig måte. Ikke undervurder dette.

Lenke til kommentar
Eg skal lese bed.øk boken hvis dere tar dere ett kurs i etikk og reiser ned til afrika og ser de umenneskelige lidelsene der.

5774706[/snapback]

Det er ingen som har nektet på lidelsene der. Det som blir sagt er at å kritisere FrP for at de er i mot en dødfødt uhjelp-ordning bare er idiotisk.

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å klage på FrPs u-landspolitikk når det er den eneste politikken som alt tyder på vil fungere!

5774544[/snapback]

Er det i så tillfelle tenkt at Frp's utsulting-politikk/u-hjelp kutt skal resultere i en sosial revolusjon i disse landene? Virker temmlig utopisk å tro at så skjer.

5774645[/snapback]

Det er ufattelig naivt å fortsatt tro på u-landshjelp. Det eneste som kan hjelpe de stakkars menneskene i disse landene er at vi i vesten, med penger og velstand, handler fra de! Vi, som har penger til det, må innvestere i landene! Vi må fjerne disse tollmurene og subsieringene av vårt eget landbruk. Vi må innse at det vi driver med aldri har hatt noen positiv virkning, tvert imot.

Hvorfor skal vi gang på gang ignorere u-landenes egne rop om handel, og ikke trygd?

5774676[/snapback]

Det kan fort ende med at de eksporterer mat ut av landet, mens egen fattig befolkning fortsatt sulter, de har rett og slett ikke penger til å kjøpe maten, og å konkurrere med oss på kjøpekraft.

Lenke til kommentar
Eg skal lese bed.øk boken hvis dere tar dere ett kurs i etikk og reiser ned til afrika og ser de umenneskelige lidelsene der. Er forresten enig med smoothie at det som hjelper er: " trade not aid" og at vi burde åpne tollmurene. Samtidig må du huske på at Norske myndigheter ikke gir en pengesekk til hvert av de fattige afrikanske landene. Norske myndigheter sørger for at disse pengene blir distrubiert på en fornuftig måte. Ikke undervurder dette.

5774706[/snapback]

Jeg er meget uenig i at vi skal stole på norske myndigheter i denne saken. Flott at du er enig med meg i at u-landshjelp ikke fungerer!

Som det har blitt påpekt før så lever mange partier på bølgen av "vi må betale folk ut av fattigdom". Dette høres veldig flott ut og grunnen til det er fordi det er veldig irrasjonelt. Det spiller kun på følelser. Skulle Norge, som stat, gitt penger til utvikling av u-land skulle de heller gitt pengene til private organisasjoner som jobber for å bedre forholdene. En av de organisasjonene jeg er veldig glad i, og støtter, er Leger Uten Grenser. Det er helt uttrolig flott at personer utdanner seg som leger og drar frivillig og på egen kostnad ned til Afrika og utfører et glimrende arbeid. Det er slike ting vi burde støtte, ikke pengboka til den lokale korrupte medisinmannen.

Lenke til kommentar

5774544[/snapback]

5774645[/snapback]

5774676[/snapback]

Det kan fort ende med at de eksporterer mat ut av landet, mens egen fattig befolkning fortsatt sulter, de har rett og slett ikke penger til å kjøpe maten, og å konkurrere med oss på kjøpekraft.

5774739[/snapback]

Eller så kan det hende at de blir en mektig handelsnasjon. Er ikke vits å si "nei det kommer ikke til å gå" basert på et mulig utfall. Da kommer man ihvertfall ingen vei.

Lenke til kommentar
Som det har blitt påpekt før så lever mange partier på bølgen av "vi må betale folk ut av fattigdom". Dette høres veldig flott ut og grunnen til det er fordi det er veldig irrasjonelt. Det spiller kun på følelser. Skulle Norge, som stat, gitt penger til utvikling av u-land skulle de heller gitt pengene til private organisasjoner som jobber for å bedre forholdene. En av de organisasjonene jeg er veldig glad i, og støtter, er Leger Uten Grenser. Det er helt uttrolig flott at personer utdanner seg som leger og drar frivillig og på egen kostnad ned til Afrika og utfører et glimrende arbeid. Det er slike ting vi burde støtte, ikke pengboka til den lokale korrupte medisinmannen.

5774746[/snapback]

Bra sagt. Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

5774544[/snapback]

5774645[/snapback]

5774676[/snapback]

5774739[/snapback]

Det er ganske tåpelig å tro at de vil eksportere all mat ut av landet. Det å eksportere mat er som å få et 2. marked. Det som vil skje når du starter handel med disse folka er en kjedereaksjon; Eksportørene vil få penger som de kan bruke på lokale tjeneser. De som tilbyr lokale tjenester får igjen penger til å kjøpe mat og andre ting. Etter hvert vil pengeflomen være så stor at privat veldedighet, undervisning og helse er fult mulig og realistisk.

Det som Norge gjør idag er så putte penger i lomma til de personene som står imot dette og som lever godt av at det er dårlige levekår i landet de styrer over. Vi burde gjøre det motsatt, og heller støtte befolkningen enn styresmaktene!

Lenke til kommentar
Samtidig må du huske på at Norske myndigheter ikke gir en pengesekk til hvert av de fattige afrikanske landene. Norske myndigheter sørger for at disse pengene blir distrubiert på en fornuftig måte. Ikke undervurder dette.

5774706[/snapback]

Når det viser seg at ca. opp 70% av midlene går til å administrere en haug av sosionomer og hjelpearbeidere her oppe og der nede ? Dokumentert og bevist, hva sier du til dette ? Naivitet er en bil uten bremser, spør du meg... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

5774706[/snapback]

Jeg er meget uenig i at vi skal stole på norske myndigheter i denne saken. Flott at du er enig med meg i at u-landshjelp ikke fungerer!

5774746[/snapback]

Så la meg spørre deg.. Ville du gitt samme pengesekken(like mye penger) til uhjelp hvis det hadde blitt administrert av Leger uten grenser istedet for den norske stat?

Jeg har nemlig fått inntrykk av at dere frp tilhengere ikke liker å bruke penger på å hjelpe fattige mennesker hverken i norge eller i afrika.

Men kanskje vi bare er uenig i måten uhjelpen skal distribueres på?

Lenke til kommentar
Så la meg spørre deg.. Ville du gitt samme pengesekken(like mye penger) til uhjelp hvis det hadde blitt administrert av Leger uten grenser istedet for den norske stat?

Jeg har nemlig fått inntrykk av at dere frp tilhengere ikke liker å bruke penger på å hjelpe fattige mennesker hverken i norge eller i afrika.

Men kanskje vi bare er uenig i måten uhjelpen skal distribueres på?

5774778[/snapback]

Jeg tror du har et meget feilslått bilde av kapitalister og FrPere. Men jeg klanderer deg ikke, du har vel lest mye i vg og dagbladet som oss alle andre.

Jeg gir en liten pengesekk til leger uten grenser ganske så ofte. Jeg har lenge vært en stor fan av det arbeidet de gjør. Jeg ville nok at Leger Uten Grenser skulle ha fått de pengene, sammen med mange andre store private organisasjoner, enn at den norske stat tviholder på de og gir de til korrupte statsledere. Det bedre å lønne de som faktisk gjør et utrolig flott arbeid enn de som lever godt av at stater lønner de fordi det er elendige kår i landet de styrer i.

Lenke til kommentar

5774739[/snapback]

Bøndene i Kenya måtte brenne opp sine avlinger pga. nødhjelp fra EU(norge) i fjor...

Ingen ville kjøpe selvprodusert mat siden de fleste fikk den gratis via nødhjelpen.

Dokumentert og bevist, takket være noen omvendte sosionomer her i norge og utlandet.

Edit. 6 pils og en pizza... :blush:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

5774739[/snapback]

Bøndene i Kenya måtte brenne sine avlinger pga. nødhjelp fra EU(norge) i fjor...

Ingen ville kjøpe selvprodusert mat siden de fleste fikk den gratis via nødhjelpen.

Dokumentert og bevist, takket være noen omvendte sosionomer her i norge og utlandet.

5774826[/snapback]

Det beste er jo å kjøpe alt av u-hjelp der nede, slik at man støtter mens man hjelper det lokale næringslivet, også er det mye billigere der nede.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

5774544[/snapback]

5774645[/snapback]

5774676[/snapback]

5774739[/snapback]

Det er ganske tåpelig å tro at de vil eksportere all mat ut av landet. Det å eksportere mat er som å få et 2. marked. Det som vil skje når du starter handel med disse folka er en kjedereaksjon; Eksportørene vil få penger som de kan bruke på lokale tjeneser. De som tilbyr lokale tjenester får igjen penger til å kjøpe mat og andre ting. Etter hvert vil pengeflomen være så stor at privat veldedighet, undervisning og helse er fult mulig og realistisk.

Det som Norge gjør idag er så putte penger i lomma til de personene som står imot dette og som lever godt av at det er dårlige levekår i landet de styrer over. Vi burde gjøre det motsatt, og heller støtte befolkningen enn styresmaktene!

5774759[/snapback]

For det første, det er GALSKAP å eksportere mat UT av land/regioner som allerede har for LITE mat. Dessuten tenker vel ikke kapitalister noe anderledes i Afrika enn andre steder, de selger maten der de får best pris for varen, dvs. til europa.

Lenke til kommentar
edit: bra. men tror dessverre ikke flertallet i frp er enig med deg..

5774806[/snapback]

Samtlige FrP'ere og og DLF'ere jeg kjenner gir penger til veledige formål. Selv har jeg gitt lite til uhjelp, men har gitt mer enn gjennomsnittet til frelsesarmeen. Hvorfor jeg har gitt til frelsesarmeen og ikke uhjelp? Fordi jeg er veldig kritisk til hvem som får distribuere mine midler i lys av alle skandalene som har vært med penger som har gått til diktatorer og byråkrati. Leger uten grenser er et godt alternativ, men de har aldri spurt meg om penger så da har jeg heller gitt til frelsesarmeen som pleier å stå like ved der jeg bor. Sosialistene har ikke copyright på veledighet vettu :p

At FrP'ere ikke gir til uhjelp er rene spekulasjoner fra din side vil jeg tro.

EDIT: skrivefeil

Endret av invictus
Lenke til kommentar
For det første, det er GALSKAP å eksportere mat UT av land/regioner som allerede har for LITE mat. Dessuten tenker vel ikke kapitalister noe anderledes i Afrika enn andre steder, de selger maten der de får best pris for varen, dvs. til europa.

5774847[/snapback]

Europa er neppe den plassen de for solgt billigst.. Har du peiling på hvor store tollbarrierer det er i EU? Hvorfor tror du Norge er med i EØS-avtalen??

Det billigste for de er selvsagt å selge innenriks. Da slipper man enorme transportutgifter etc. Problemet er at det er få som i det heletatt har penger til å kjøpe mat, og ikke så mye at det er lønnsomt å produsere mye. Det er dette vi må først og fremst gjøre noe med; gi bøndene en fast eksportskilde og en fast inntekt. Dette vil virke stimulerende slik at de kan produserer mer og det er selvsagt til fordel alle andre innad i landet også, fordi det øker pengeflommen.

Ja, kapitalister tenker nok likt uansett hvor i verden de er, men som jeg sa så er nok ikke europa som har det billigste markedet. Det er alltid billigere å selge innenland enn utenlands. Det burde være ren logikk.

Jeg syns fortsatt det er skremende at du ønsker å fortsette med den tradisjonelle u-landshjelpen når det gang på gang er vist at det ikke hjelper i det heletatt, men tvert imot. Når staten gir penger til statene i afrika går pengene til styresmaktene som bruker pengene på å kjøpe våpen etc slik at de kan fortsette å terrorisere befolkningen sin, og tjene enda mer på at vestlige makter pøser mer penger inn til de. Det er en ond sirkel som ta slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...