Jarmo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 ..eller var det nasjonalsosialismen ? 5774164[/snapback] Kommunismen står for godt over 100 millioner dødsfall. 5774174[/snapback] Njaa ? Nazityskland var jo basert på nasjonalsosialisme allerede før ww2.... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvorfor fortsette å pøse penger inn i U-Land når vi gang på gang på gang på gang ser at det ikke fungerer? Når skal vi endelig lære av historien og istedet for å pøse penger inn i u-landene heller drive handel med u-landets bedrifter? 5774170[/snapback] Etter at terroristen arafatt tjente seg søkkrik på uhjelp burde vi ha lært leksa vår ja. Man bør hjelpe landene med å bygge seg opp fremfor å kaste penger på de og gjøre de avhengig av oss. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) ..eller var det nasjonalsosialismen ? 5774164[/snapback] Kommunismen står for godt over 100 millioner dødsfall. 5774174[/snapback] Njaa ? Nazityskland var jo basert på nasjonalsosialisme allerede før ww2.... 5774201[/snapback] For min del er nasjonalsosialisme og kommunisme 2 onder jeg aldri ville ha valgt mellom. Begge er totalitære ideologier som har utfattelig store mengder av drap, vold og totur på samvittigheten. På tide at vi avslutter nåtidens utprøving av ideologier, dreper sosialismen, lærer av våre feil og begynner å opptre rasjonelt. Endret 18. mars 2006 av smoothie Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Njaa ? Nazityskland var jo basert på nasjonalsosialisme allerede før ww2.... 5774201[/snapback] Både nazisme og kommunisme er kollektivisme. Kollektivisme er bare at en gruppe mennesker går sammen og sloss mot en annen gruppe; enten det er en annen rase eller en annen klasse. Endret 18. mars 2006 av invictus Lenke til kommentar
warpig Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Siste Frp'er jeg snakket med skulle stemme på Frp "for da får vi kjøpt billigere stereoanlegg".5773558[/snapback] Den siste Ap-velgeren jeg snakket med, skulle stemme Ap fordi det ble forventet av ham som arbeider. Innenfor alle partier finnes det mennesker som stemmer på partiet på dårlig grunnlag. Det er en fullstendig usaklig innvending mot et partis politikk. 5773925[/snapback] Egentlig er det helt uinterresangt hva den siste personen jeg/du snakket med skulle stemme og begrunnelsen hans/hennes. Før du beskylder FrP for å være ansvarlig for de bildene bør du ikke glemme hva kommunismen har gjort: Nå er det faktisk ikke noe frp har gjort, og det er heller ingen som har sagt. Men frp hindrer oss (ønsker og hindre oss) i å hjelpe dem, slik at vi blir kvitt bilder som viser utsultne barn i uland, slik at faktisk blir kvitt uland. Og kommunisne er teoretisk sett den beste styremåten man kan få, men det er bare synd at måten det blir gjennomført på ikke holder mål. Og til dere kapitalister: Mener dere det er riktig at et barn ikke skal ha fremtid siden det ble født inn i feil familie, at han faktisk ikke skal ha råd til å gå på skolen siden familien er fattig? Og at han derfor ikke får noen utdannelse og må leve på trydg resten av livet (men dere vil jo egentlig ikke ha noe som heter trydg, så da skal han vel leve på tiggerpenger og ran.), er det riktig? Endret 18. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Bildene er fra handlinger utført av kommunist-russland. 5774189[/snapback] Ok ! +14 tegn.... Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179326 Den ufaglærte stemmer Frp, og det er ett problem som plager meg hver dag. Er enig med kolberg. Vi må satse på ett utdanningssamfunn slik som SV prøver på for å bli kvitt ufaglærte frp tilhengere. Gir vi flere f.eks en samfunnsvitenskapelig utdanning så vil det påvirke velgernes verdigrunnlag og de vil innse hva frp egentlig står for. 5772675[/snapback] Så man bør forandre situasjonen til de menneskene, fra ufaglærte arbeidstakere, til arbeidsløse sosionomer..? :!: Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Og kommunisne er teoretisk sett den beste styremåten man kan få, men det er bare synd at måten det blir gjennomført på ikke holder mål. Nei det er det ikke. Jeg hører mange som påstår det, men jeg kan ikke se hvordan undertrykkelse og tyveri (noe som kommunisme faktisk er) er bra på noen som helst måte. Og til dere kapitalister: Mener dere det er riktig at et barn ikke skal ha fremtid siden det ble født inn i feil familie, at han faktisk ikke skal ha råd til å gå på skolen siden familien er fattig? Og at han derfor ikke får noen utdannelse og må leve på trydg resten av livet (men dere vil jo egentlig ikke ha noe som heter trydg, så da skal han vel leve på tiggerpenger.), er det riktig? 5774268[/snapback] Nei det er ikke riktig at et barn ikke skal ha en fremtid, men jeg synes ikke at mennesker som velger å ikke få barn selv skal betale fordi f.eks. en jehovas vitner familie velger å ha 14 barn. Hvis et barn har det vondt pga økonomi så er det utelukkende foreldrenes skyld som bestemte seg for å få et barn til tross for at de visste de ikke hadde råd til det. Synd at barnet blir offeret da det har tankeløse foreldre. Jeg vil selv ha barn, men jeg ville aldri funnet på å fått meg barn før jeg vet at økonomien tillater det for barnets egen skyld. Det kalles sunn fornuft. Synd ikke alle mennesker har det. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179326 Den ufaglærte stemmer Frp, og det er ett problem som plager meg hver dag. Er enig med kolberg. Vi må satse på ett utdanningssamfunn slik som SV prøver på for å bli kvitt ufaglærte frp tilhengere. Gir vi flere f.eks en samfunnsvitenskapelig utdanning så vil det påvirke velgernes verdigrunnlag og de vil innse hva frp egentlig står for. 5772675[/snapback] Så man bør forandre situasjonen til de menneskene, fra ufaglærte arbeidstakere, til arbeidsløse venstreorienterte sosionomer..? :!: 5774300[/snapback] Fixed..... Endret 18. mars 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Før du beskylder FrP for å være ansvarlig for de bildene bør du ikke glemme hva kommunismen har gjort. Fei for egen dør først kan kanskje være en ide. Velg dine forbilder med omhu. Hva prater du om? Om vanstyret er begått av et kapitalist eller kommunist regime er ikke poenget. Derimot at Frp vil kutte i norsk u-hjelp, hvilket iallefall ikke bidrar til å avhjelpe disse utmagrede ungene. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Nei det er ikke riktig at et barn ikke skal ha en fremtid, men jeg synes ikke at mennesker som velger å ikke få barn selv skal betale fordi f.eks. en jehovas vitner familie velger å ha 14 barn. Hvis et barn har det vondt pga økonomi så er det utelukkende foreldrenes skyld som bestemte seg for å få et barn til tross for at de visste de ikke hadde råd til det. Synd at barnet blir offeret da det har tankeløse foreldre. Jeg vil selv ha barn, men jeg ville aldri funnet på å fått meg barn før jeg vet at økonomien tillater det for barnets egen skyld. Det kalles sunn fornuft. Synd ikke alle mennesker har det. 5774316[/snapback] Har du hørt om afrika? Der fins det ingen sosialistisk hjelpeordninger. Omtrent slik din kapitalisme er. Der sulter både foreldre og barn. De voksne får mange barn slik at deres alderdom er sikret i fremtiden. Kanskje 30-40% av barna de får dør det første året grunnet underernæring eller sykdom. Resten av barna lever ett liv der de ofte går sulten flere dager i strekk. For jo fattigere en er jo flere barn må en skaffe slik at barna kan forsørge foreldrene når de blir gamle. Dere wannabe-kapitalister skryter over hvor egoistiske og grådige dere er.. vel her er resultatet av holdningene deres. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Før du beskylder FrP for å være ansvarlig for de bildene bør du ikke glemme hva kommunismen har gjort. Fei for egen dør først kan kanskje være en ide. Velg dine forbilder med omhu. Hva prater du om? Om vanstyret er begått av et kapitalist eller kommunist regime er ikke poenget. Derimot at Frp vil kutte i norsk u-hjelp, hvilket iallefall ikke bidrar til å avhjelpe disse utmagrede ungene. 5774519[/snapback] Det er her du tar kraftig feil. All forskning, alle undersøkelse og alt igjenom historien viser at DET IKKE HJELPER Å PØSE PENGER INN I ET U-LAND FOR Å SÅ TRO AT ALT SKAL BLI BRA! Det eneste som skaper velstand er handel og verdiskapning. U-landshjelp slik Norge driver med gjør bare ting værre. Det er seriøst på tide å få opp øynene for hva som skjer, og har skjedd! Skal vi virkelig la menneskene i disse landene sulte og slite fordi vi kun sitter med fordommer og mener at alt det norske er overlegent det som de skaper i u-landene? Det nytter ikke å klage på FrPs u-landspolitikk når det er den eneste politikken som alt tyder på vil fungere! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Før du beskylder FrP for å være ansvarlig for de bildene bør du ikke glemme hva kommunismen har gjort. Fei for egen dør først kan kanskje være en ide. Velg dine forbilder med omhu. Hva prater du om? Om vanstyret er begått av et kapitalist eller kommunist regime er ikke poenget. Derimot at Frp vil kutte i norsk u-hjelp, hvilket iallefall ikke bidrar til å avhjelpe disse utmagrede ungene. 5774519[/snapback] Det hjelper dessverre veldig lite å sende et lass penger nedover. Jeg gidder ikke gå i detaljer, da bør du kjøpe deg en lærebok i makroøkonomi istedet. Men kort fortalt så er velstandsutvikling avhengig av en del faktorer, blant annet investeringsrate, utdanningsnivå og befolkningsvekst. Sammenlikner man de asiatiske "vekstmiraklene" (sør-korea, singapore etc), med "vekstkatastrofene" i afrika (tsjad, mali, etc), ser man tydelig forskjell. Disse landene hadde i 1960 et ganske likt BNP, mens i dag kjenner man jo situasjonen. Kjennetegn på de asiatiske landene er en meget høy investeringsprosent av BNP (20-30, mot 1,5-10), skolegang (5-8 år mot 0-4 år) og befolkningsvekst (1,2-1,7% årlig mot 2,4-3,5%). Fattige land bruker dessverre altfor lite på investering i realkapital (utstyr osv) i forhold til rike. Dette kan ha flere årsaker, den viktigste er nok dessverre et politisk vanstyre. For å få de fattige landene ut av elendigheten er det aller, aller viktigste å få på plass et ordentlig politisk styre. Dernest må man oppmuntre til utenlandske investeringer i landet slik at kapitalen strømmer til (som man skattlegger)). Kapitalinntektene må brukes blant annet til å bygge opp et utdanningssystem og oppmuntre til realkapitalinvesteringer. Ordentlige rettssystemer og regulering av befolkningsveksten er også nødvendig. Får man til dette klarer landet etter hvert å stå på egne ben. .. Gi en mann en fisk og han har mat for en dag. Lær ham å fiske og han har mat for resten av livet, sier et ordtak. Dette gjelder i stor grad også for land. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Nei det er ikke riktig at et barn ikke skal ha en fremtid, men jeg synes ikke at mennesker som velger å ikke få barn selv skal betale fordi f.eks. en jehovas vitner familie velger å ha 14 barn. Hvis et barn har det vondt pga økonomi så er det utelukkende foreldrenes skyld som bestemte seg for å få et barn til tross for at de visste de ikke hadde råd til det. Synd at barnet blir offeret da det har tankeløse foreldre. Jeg vil selv ha barn, men jeg ville aldri funnet på å fått meg barn før jeg vet at økonomien tillater det for barnets egen skyld. Det kalles sunn fornuft. Synd ikke alle mennesker har det. 5774316[/snapback] Har du hørt om afrika? Der fins det ingen sosialistisk hjelpeordninger. Omtrent slik din kapitalisme er. Der sulter både foreldre og barn. De voksne får mange barn slik at deres alderdom er sikret i fremtiden. Kanskje 30-40% av barna de får dør det første året grunnet underernæring eller sykdom. Resten av barna lever ett liv der de ofte går sulten flere dager i strekk. For jo fattigere en er jo flere barn må en skaffe slik at barna kan forsørge foreldrene når de blir gamle. Dere wannabe-kapitalister skryter over hvor egoistiske og grådige dere er.. vel her er resultatet av holdningene deres. 5774539[/snapback] Tull, sludder og idioti. De landene i afrika som har mye fattigdom og som du og dine sosialistkammerater pøser masse penger inn til staten i, er de som aldri har forbedret seg i det hele tatt. Herregud, når skal dere lære? Afrika er fult av korrupte statsledere som aldri har brukt u-landsstøtten på sine egne innbyggere! Det eneste som kan bygge opp disse landene er å gi de som driver med næring en fast inntekt, det er på tide å slutte med subsidering av det norske landbruket slik at vi kan se at kjøtt, ris og mat generelt fra disse landene holder mål. U-landene er ikke et resultat av kapitalistisk egoisme, men et årlangt forsøk på sosialistisk ansvarsfraskrivelse! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Har du hørt om afrika? Der fins det ingen sosialistisk hjelpeordninger. Omtrent slik din kapitalisme er. Der sulter både foreldre og barn. De voksne får mange barn slik at deres alderdom er sikret i fremtiden. Kanskje 30-40% av barna de får dør det første året grunnet underernæring eller sykdom. Resten av barna lever ett liv der de ofte går sulten flere dager i strekk. For jo fattigere en er jo flere barn må en skaffe slik at barna kan forsørge foreldrene når de blir gamle. Dere wannabe-kapitalister skryter over hvor egoistiske og grådige dere er.. vel her er resultatet av holdningene deres. 5774539[/snapback] Afrikanske land er langt unna det man ønsker seg med kapitalismen. Mulig du har lest en bok om sosialøkonomi, men jeg tror ikke du har skjønt hva som stod der. Evt finn deg en som tar for seg makroøkonomi på høyskole/universitetsnivå. Det holder rett og slett ikke å sende penger nedover, jeg fatter ikke at folk ikke snart skjønner dette. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Har du hørt om afrika? Der fins det ingen sosialistisk hjelpeordninger. Omtrent slik din kapitalisme er. Der sulter både foreldre og barn. De voksne får mange barn slik at deres alderdom er sikret i fremtiden. Kanskje 30-40% av barna de får dør det første året grunnet underernæring eller sykdom. Resten av barna lever ett liv der de ofte går sulten flere dager i strekk. For jo fattigere en er jo flere barn må en skaffe slik at barna kan forsørge foreldrene når de blir gamle. Dere wannabe-kapitalister skryter over hvor egoistiske og grådige dere er.. vel her er resultatet av holdningene deres. 5774539[/snapback] Et sted å starte med uhjelp er jo frivillige donasjoner. F.eks. takket jo Kenya nei takk til mat som ville foret tusenvis av mennesker bare fordi det tilfeldigvis var laget av et firma som også lager hundemat. Hvis det er så krise så kan man lure på hvorfor de takker nei til mat. Det er som det blir sagt her. Å kaste penger på de hjelper ingenting. Ved å gjøre det skaper man en avhengighet. Det som må gjøres er verdiskapning. Få opp industri og næringsliv. På den måten kan de klare seg på egenhånd etterhvert. Men det er jo ikke til å legge skjul på at mange mennesker tjener på den uhjelpen vi gir nå. Da snakker jeg ikke bare om terroristen arafatt som tjente en enorm personlig formue på det, men også på de politiske partier som har gjort det til en kampsak og tjener masse stemmer på det. Hvis disse ulandene plutselig hadde klart seg selv kunne jo ikke SV og AP brukt det som en kampsak, så jeg forstår godt at de bare kaster penger på de fattige i afrika. EDIT: Blir kanskje litt feil å nevne SV og AP alene da den største hykleren av de alle, KrFs egen frafjord johansen prøvde å bestikke seg til toppjobb i FN ved å kaste milliarder på all verdens fattige. Endret 18. mars 2006 av invictus Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Tull, sludder og idioti. De landene i afrika som har mye fattigdom og som du og dine sosialistkammerater pøser masse penger inn til staten i, er de som aldri har forbedret seg i det hele tatt. Herregud, når skal dere lære? Afrika er fult av korrupte statsledere som aldri har brukt u-landsstøtten på sine egne innbyggere! Det eneste som kan bygge opp disse landene er å gi de som driver med næring en fast inntekt, det er på tide å slutte med subsidering av det norske landbruket slik at vi kan se at kjøtt, ris og mat generelt fra disse landene holder mål. U-landene er ikke et resultat av kapitalistisk egoisme, men et årlangt forsøk på sosialistisk ansvarsfraskrivelse! 5774565[/snapback] Godt sagt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Før du beskylder FrP for å være ansvarlig for de bildene bør du ikke glemme hva kommunismen har gjort. Fei for egen dør først kan kanskje være en ide. Velg dine forbilder med omhu. Hva prater du om? Om vanstyret er begått av et kapitalist eller kommunist regime er ikke poenget. Derimot at Frp vil kutte i norsk u-hjelp, hvilket iallefall ikke bidrar til å avhjelpe disse utmagrede ungene. 5774519[/snapback] Og hva kan være grunnen til at bl.a FRP vil kutte ut en del overføringer ? Er det kanskje Mersen til Mugabe og/eller resten av andre korrupte regimer som er tydelig tatt for dokumentert misbruk av midler ? Naivitet er ikke noe moteord i år, derimot nyansert syn på saker som ruler på gata i dag... Edit: 4 pils og en pizza... Endret 18. mars 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Nei det er ikke riktig at et barn ikke skal ha en fremtid, men jeg synes ikke at mennesker som velger å ikke få barn selv skal betale fordi f.eks. en jehovas vitner familie velger å ha 14 barn. Hvis et barn har det vondt pga økonomi så er det utelukkende foreldrenes skyld som bestemte seg for å få et barn til tross for at de visste de ikke hadde råd til det. Synd at barnet blir offeret da det har tankeløse foreldre. Jeg vil selv ha barn, men jeg ville aldri funnet på å fått meg barn før jeg vet at økonomien tillater det for barnets egen skyld. Det kalles sunn fornuft. Synd ikke alle mennesker har det. 5774316[/snapback] Har du hørt om afrika? Der fins det ingen sosialistisk hjelpeordninger. Omtrent slik din kapitalisme er. Der sulter både foreldre og barn. De voksne får mange barn slik at deres alderdom er sikret i fremtiden. Kanskje 30-40% av barna de får dør det første året grunnet underernæring eller sykdom. Resten av barna lever ett liv der de ofte går sulten flere dager i strekk. For jo fattigere en er jo flere barn må en skaffe slik at barna kan forsørge foreldrene når de blir gamle. Dere wannabe-kapitalister skryter over hvor egoistiske og grådige dere er.. vel her er resultatet av holdningene deres. 5774539[/snapback] Når har FRP blokkert for å sende penger til Afrika? De har stemt mot slike forslag, men til nå har de ikke fått gjennomslag for sine meninger. Altså.. Afrika har mottatt masse penger fra A/S Norge + dets innbyggere gjennom statlige støtteordninger og utallige pengeinnsamlingsaksjoner, men hungerskatastrofene og den dårlige økonomien fortsetter i samme takt... Så den eneste forklaringen på disse problemene er dårlig påvirkning fra sosialister... Nei, jeg mener selvsagt ikke dette, men bruker bare velkjent retorikk fra *******siden i politikken.. :!: Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det nytter ikke å klage på FrPs u-landspolitikk når det er den eneste politikken som alt tyder på vil fungere! 5774544[/snapback] Er det i så tillfelle tenkt at Frp's utsulting-politikk/u-hjelp kutt skal resultere i en sosial revolusjon i disse landene? Virker temmlig utopisk å tro at så skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå