petterg Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 videokameraet mitt lagrer filer på formatet .mod . Jeg tror dette er en mpeg2 stream. Hvordan kan jeg lage xvid (eller andre formater egnet for å legge filmer på web) uten å måtte gjøre veldig mye dill via andre formater? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 hvilket kamera er det snakk om? finner ikke noe filformat med endelsen .mod. Du kan f.eks. prøve om virtualdub, mpeg2 mod klarer å laste inn filen, dersom den gjør det, kan du konvertere til ønsket format, xvid med 2 pass eller x264 hvis du vil ha enda mindre størrelse uten at det går på bekostning av kvaliteten. http://fcchandler.home.comcast.net/stable/ Lenke til kommentar
petterg Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Det er Panasonic SV-AV100 Det er codec for å lese filene i alle windows FØR XP SP2! (Av en eller annen grunn funker det ikke med SP2 uten å gjøre noen ganske klønete triks.) Av de programmene jeg har prøvd som egene codecer er det ingen som har klart å lese filene. Må altså ha et program som bruker windows codec. (Virtualdub er ikke en slik) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) hva mener du med windows codec? raskt googlesøk ga meg dette: I was ready to return the camera - really - I was making plans to go back to the store - then finally got to the Internet and I read the oh-so-simple comments on the this review board about renaming the .MOD to .MPG and I completely changed my mind about the camera - the results are spectacular! da kan du bare loade filen inn i denne: http://fcchandler.home.comcast.net/stable/ Endret 18. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
petterg Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 En fil kan åpnes i hvilket som helst program uansett hva den heter. Navnet avgjør bare hva som skjer når man dobbelklikker på den, og hvilke valg man får på høyreklikk-menyen. Fra og med XP SP2 er det en bug som gjør at .mod filene (uansett navn)gir feilmelding i mediaavspillere. Eneste workaround jeg vet om er å trikse med codecene som windows bruker default. Problemet da er at programmer som ikke benytter disse codecene heller ikke klarer å åpne filene. F.x VLC er en glimrende avspiller - den tar "alt" av formater, uavhengig av codecer instalert i win. Derfor tar den IKKE .mod formatet. De enklere avspillerene som er avhengig av windows default codecer takler derimot .mod. VirtualDub er i samme gruppe som VLC - uavhengig av windows default, og klarer derfor ikke .mod (Har prøvd både gamle og nye versjoner) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) hva er "windows default codecer"? Forresten, filendelsen har også en rolle i at når man har et "open-window" så kommer filene opp dersom de er blant "supported formats", man kan selvfølgelig da velge "all files" i stedet. Endret 19. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
petterg Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Regner med det er codecene som alle MS programmene vil forsøke å bruke når de blir bedt om å åpne en mediafil. Hvis det finnes en plass i Virtual Dub hvor man kan velge hvilken codec som skal brukes for input, ville kanskje problemet være løst... Finnes noe slikt? Har fått en kar til å prøve en mod fil i Adobe Premiere nå, og også der kom det feilmelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå