Gå til innhold

"Min datamaskin" finner ikke harddisk nr.2, hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du ikke gi en Bokstav da?

ellers litt om dynamisk:

5774135[/snapback]

Hva mener du med å gi en bokstav? Å skifte navn på den, det går ihvertfall ikke på disk management.

5774142[/snapback]

Det er slik at disk nr1 er C:\

-Disk nr 2 som inneholder data (mer vet ikke) kommer i Diskbehandling men har ikke noen Bokstav .Den må ha D: eller F: eller.... , i hvertfall ikke en bokstav som er allerede der. CD rom har bokstav agså.

Så hvis det er ikke noe spesielt galt her, så ma disken få et bokstav.

Det eneste måte vi kan prøve på er via Diskpart programmet som windows har, og da du må assign en bokstav. Blir ikke da funnet i utførsker, så .....

Lenke til kommentar

ellers litt om dynamisk:

5774135[/snapback]

Hva mener du med å gi en bokstav? Å skifte navn på den, det går ihvertfall ikke på disk management.

5774142[/snapback]

-Disk nr 2 som inneholder data (mer vet ikke) kommer i Diskbehandling men har ikke noen Bokstav .Den må ha D: eller F: eller.... , i hvertfall ikke en bokstav som er allerede der. CD rom har bokstav agså.

Det eneste måte vi kan prøve på er via Diskpart programmet som windows har, og da du må assign en bokstav. Blir ikke da funnet i utførsker, så .....

5774181[/snapback]

Jaja, men åssen skifter jeg harddisken"shit" til en bokstav da? :hmm:

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

ellers litt om dynamisk:

5774135[/snapback]

5774142[/snapback]

5774181[/snapback]

Jaja, men åssen skifter jeg harddisken"shit" til en bokstav da? :hmm:

5774231[/snapback]

Navn "shit" er vel ingen fare ned, men bokstav .

Det er å prøve.

-Kjør

-i felten skrive cmd

-Der som markøren blinker skrive --Diskpart.

-Diskpart> list disk

Nå kommer vel opp diskene dine som Disk 0 eller Disk 1

Skrive ---select disk ? (? er nr til disken som du har problemer med)

Skrive ----list partition

Nå kommer vel partition 1 (eller flerre, jeg vet ikke hvor mange du har)

Prøve dette. Etterpå du skal prøve å assign en bokstav på volume som er på den partition ( det er bare å prøve, ingen garanti her, fordi det er en del som skal væra= sant for at du kan bruke assign. Det du skal prøve med å gi en bokstav er egantlig noe som skulle windows ordne automatisk, men siden det er ikke der , tenkte at det kan væra greit å prøve seg på.)

Men jeg har noe som må ordne , må slutte der (skal ut av huset) og vil følge opp etter noen timer. Du kan se litt selv på alle de DIskpart og format sakene med å

kjør

-cmd

-Diskpart

-skrive ---Help--.

Lenke til kommentar

Kom helt til list disk.

Da tok jeg select disk 1.

Disk 1 is now the selected disk.

Etterpå skrev jeg assign. Men da fikk jeg: There is no volume specified. Please select a volume and try again.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Kom helt til list disk.

Etterpå skrev jeg assign. Men da fikk jeg: There is no volume specified. Please select a volume and try again.

5774512[/snapback]

Ikke enda.

Når du er på disk 1, og for å kontrollere at det stemmer så skiver du---list disk--

Da skal disken 1 væra merket med *

Så skriver du ---list partition----, da kommer antall eller bare 1 partition.

Skrive -----select partition ? ( nr som partition hadde. Hvis allikevel du ser at partition er merket med * ( forklaring: * betyr at du er i den delen av disken som skal ha focus. Og når du skriver select er for å rette focus på den delen av disken eller den disken du ønsker.), så er du på riktig plass.

Nå for å væra sikker skrive ---list volume----.

Nå ser du alle volumer på PCen din.

Hvilket nr har volume som du er interresert i? er den merket med * ?

Hvis ja du er on the right place.

Hvis ikke er merket skrive -----select volume ? ( ? nr på volume som tilsvarer)

Nå kan du prøve med å skrive-----assign letter= ? ( her kommer bokstaven som vi skal prøve å gi , hvis alle =sant er til stedet, som jeg nevnte tidligere)

Riktig valg for bokstav vil væra den nest ledig bokstav som du har i diskbehandling din. Du har sikkert C:\, D:\, E:\ og kankje noe annet? Hvis ikke så blir det F

Hvis det er slik så skriver du ----assign letter=F

Lenke til kommentar
Kom helt til list disk.

5774512[/snapback]

Ikke enda.

Når du er på disk 1, og for å kontrollere at det stemmer så skiver du---list disk--

Da skal disken 1 væra merket med *

Så skriver du ---list partition----, da kommer antall eller bare 1 partition.

Skrive -----select partition ? ( nr som partition hadde. Hvis allikevel du ser at partition er merket med * ( forklaring: * betyr at du er i den delen av disken som skal ha focus. Og når du skriver select er for å rette focus på den delen av disken eller den disken du ønsker.), så er du på riktig plass.

Nå for å væra sikker skrive ---list volume----.

Nå ser du alle volumer på PCen din.

Hvilket nr har volume som du er interresert i? er den merket med * ?

Hvis ja du er on the right place.

Hvis ikke er merket skrive -----select volume ? ( ? nr på volume som tilsvarer)

Nå kan du prøve med å skrive-----assign letter= ? ( her kommer bokstaven som vi skal prøve å gi , hvis alle =sant er til stedet, som jeg nevnte tidligere)

Riktig valg for bokstav vil væra den nest ledig bokstav som du har i diskbehandling din. Du har sikkert C:\, D:\, E:\ og kankje noe annet? Hvis ikke så blir det F

Hvis det er slik så skriver du ----assign letter=F

5775191[/snapback]

Når jeg kom til list volume kom det det 3 volumes opp.

C: Disk

D: cd-rom

E: cd-rom

Altså ikke disken jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Kan du åpne cmd og diskpart og utføre noe av commandoer, etter hverandre, som feks -list disk -select disk- list partition og etterpå du skal merke felten og kopiere på notisblokk, lagre den og få den som vedlegg her, slik at vi ser hva det står, hvis du ønsker å balle mer det!! .Ellers det kan væra greit at du bruker noe program for å recover /lagre en del av det som du ønsker å ta vare på fra "shit" og etterpå formatere og make a new start.

(når du merker felten i cmd med å klick og holde ned venste (blir hvit)etter går du i øvre venste del av cmd ,se der som står en liten c:\, høyre klick der, rediger, kopier ,åpne notiblokk, høyre klick og lim inn.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

C:\Documents and Settings\Esp1>diskpart

Microsoft DiskPart version 5.1.3565

Copyright © 1999-2003 Microsoft Corporation.

On computer: ESP1MACHINE

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt

-------- ---------- ------- ------- --- ---

Disk 0 Online 74 GB 0 B

Disk 1 Online 233 GB 0 B

DISKPART> select disk 1

DISKPART> list partition

Partition ### Type Size Offset

------------- ---------------- ------- -------

Partition 1 Unknown 233 GB 32 KB

DISKPART> select partition 1

Partition 1 is now the selected partition.

DISKPART> list partition

Partition ### Type Size Offset

------------- ---------------- ------- -------

* Partition 1 Unknown 233 GB 32 KB

(der ser du partiton 1 er valgt siden det er en stjerne foran)

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
C:\Documents and Settings\Esp1>diskpart

Microsoft DiskPart version 5.1.3565

Copyright © 1999-2003 Microsoft Corporation.

On computer: ESP1MACHINE

DISKPART> list disk

Disk ###  Status      Size    Free    Dyn  Gpt

--------  ----------  -------  -------  ---  ---

Disk 0    Online        74 GB      0 B

Disk 1    Online      233 GB      0 B

DISKPART> select disk 1

DISKPART> list partition

Partition ###  Type              Size    Offset

-------------  ----------------  -------  -------

Partition 1    Unknown            233 GB    32 KB

DISKPART> select partition 1

Partition 1 is now the selected partition.

DISKPART> list partition

Partition ###  Type              Size    Offset

-------------  ----------------  -------  -------

* Partition 1    Unknown            233 GB    32 KB

(der ser du partiton 1 er valgt siden det er en stjerne foran)

5777299[/snapback]

Ja det var det vi manglet.

En unknown partition i windows som er merket som healthy i diskbehandlingen er som : Hvor starter man liksom ?

Det er veldig vanskelig å gjøre noe tiltak ut fra at det er veldig lite som vi vet om hvordan/når/kommer disken fra en annen maskin(oem build),har du brukt andre verktøy for å partitionere/repartitionere/og ...listen er lang som en dårlig drøm.

Noe som jeg hadde prøvet, er at hvis disken har operativ system i seg,å demontere den disken som er som master nå,montere "shit" disken og kjøre WRC fra CDen.

(og det, ut fra at disken var på Pc'en din, og ikke kommer fra en annen,tenker dog på hardware configuration)

Man kan lese mye der vedrårende commandoer.(fixmbr handler om å reparere boot sector, som en unknown partition is related to, blant annet.

Hvis det er noe der ,og det lykkes , så du må kopiere alt det som du skal ha i enn annen disk, for så å DELETE partition før du prøve å formatere igjen.

Og hvis det skal formateres uten å bry deg om å henta data, så du kan kjøre alt som er. fra chkdsk/fixmbr/fixboot

og you name it.

Eller bruke andre programer for å henta data ut. Sorry å ikke kunne hjelpe . Men til slutt...er det så mye holy shit i disken , siden du kalte den for "shit" (he,he).

Ha det fint

Lenke til kommentar

Hehe, ikke at jeg forstod mye av det du nevnte :cool:

Men var noe jeg skulle hatt der, musikken f.eks.. Synd å formatere bort 30 gb musikk, 50 gb++ spill og en del filmer :ohmy:

Men er det ikke mulig å ta ut 80 gb harddisken min med xp.

Så sette 250 gb harddisken som master, deretter å innstalere windows xp på den harddisken. Må man formatere hele harddisken for å innstalere xp på den? :hmm:

Tjaas.

Lenke til kommentar
Hehe, ikke at jeg forstod mye av det du nevnte  :cool:

Men var noe jeg skulle hatt der, musikken f.eks.. Synd å formatere bort 30 gb musikk, 50 gb++ spill og en del filmer  :ohmy:

Men er det ikke mulig å ta ut 80 gb harddisken min med xp.

Så sette 250 gb harddisken som master, deretter å innstalere windows xp på den harddisken. Må man formatere hele harddisken for å innstalere xp på den?  :hmm:

Tjaas.

5779664[/snapback]

Heisann

Jeg nevnte å sette den 250 gb som master ,ut fra tanken at det var allerede windows på den, dvs jeg tenkte at kankje "shit" var den disken du hadde på PC før du installerte disk nr 2, og dermed mulighet for å Bruke WRC (windows recovery consol)

Hvis det er ikke noe windows på den, men at disken alltid har vært som slave, så det vil ikke gå å installere windows på den uten å delete den "unknown partition" for så å formatere. Til og med bare å formatere uten å delete partitionen først er umulig på grunn av feilen " Partition Unknown". Og hvis du skal delete partition og formatere og insatllere windows vil alt bli borte. Ergo ingeting å hente med å installere Windows på den nå..

Når det er sagt, så alt fra, musikk til filmer , er på disken din og det kan hentes ut.

For å gjøre det, trenger du:

-Et program som kan recover data, (som om du hadde delete eller formatert "shit"

Det programmet må installeres på den 80gb disken som du har windows nå.

-Du trenger en harddisk til ,som du må kople på PC'en, hvor du skal lagre alle data som recovery program kan recover. Filmer og musikk det vil gå fint. Spill kan agså gå hvis de var lagret der som *exe eller zip filer.

Men hvis spill var installert der som program, så kan det bli vanskelig å sortere.

Jeg registrere at du ønsker å ta vare på det meste der.

Derfor det kan væra riktig at du da lage en liten oversikt over hendelser.

Oversikten vil gi svar på:

-Var disken "shit" som slave på PC du nå har ?- Var den tilkoplet mens du installerte windows ?- Var formatert med NTFS file system?-Var partitionert /repartitionert med tredje parts verktøy (acronis, partition magic,eller..)-Var disken som slave med enn annet windows version før du installerte windows på nytt?- Var windows du installerte inkl. SP1,SP2?- Foretok du noen registry forandring på windows etter installasjon som hadde med disk over 137GB å gjøre?- Har det vært noe virus ?- Har det blitt utført noe chkdsk tilsiktet eller utisiktet (utilsiktet mener jeg, der som windows har utført en chkdsk når du startet PC uten at du hadde bedt om det?-

Har du slått av maskinen under en operasjon ,på grunn at den hang?

Hardware på PC'en? -Er bios oppdatert, er chipset drivere oppdatert, er windows patchet med alle siste oppdateringer?

Du forstår , hvis du gi en slik oversikt, så...

Men musikken og filmer er enig at du må ta vare på, og derfor, du må henta en disk til som du kan bruke til recovery, uavhenging om du skal forsøke å reparere disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hvis jeg har dekodet riktig all informasjon sålangt, så ser WinXP disken din, og den ser partisjonen på den, men den kjenner ikke igjen partisjonen (av en eller annen grunn) og kan ikke vise deg innholdet på den.

De gode nyhetene er: filene dine er høyst sannsynligvis i god behold på disken.

De dårlige: det er ikke godt å si hva du må gjøre for å få tak i dem ...

Alle metoder som "gjør noe" med disken risikerer også å ødelegge data på den, så det tryggeste du kan gjøre før du begynner å eksperimentere er å klone disken. Yepp, få tak i en annen HD som er minst like stor som Shit-disken din (no offense), få tak i et disk-kloning-verktøy (HD Clone, f.ex.) og lag en kopi av partisjonen på disken din. Nå kan du legge original-disken din på hylla og starte å ekseperimentere med kopien. Driter du deg ut, så er det mulig å begynne på nytt. (Ting tar tid...)

Med litt flaks kan det hende at disk-kopien har alle sine partisjonstabeller osv. helt i orden, slik at den kommer opp som en ordinær disk i Windows, men dette er langt fra sikkert. Uansett, nå har du en disk-kopi som du kan tukle litt med - det finnes mange slags programmer som opererer på disk- og partisjonsnivå -, uten å risikere å miste original-dataene dine.

Lenke til kommentar

-Harddisken "Shit" har alltid vært slave.

-Den var tilkoblet når jeg instalerte windows ja.

-Det er NTFS file system ja.

-Harddisken "shit" har aldrig hatt innstalert windows. Jeg hadde xp home før, nå har jeg xp pro nedlasta versjon, ja.

-Windows som jeg innstalerte på 80 gb harddisken hadde sp2, men innstalerte den en gang til for jeg trodde det kunne hjelpe.

-Ikke noe virus på den nei, de er ihvertfall fjerna fra lengst.

-Jeg formaterte maskina pga. jeg fikk sånn blå skjerm med en beskjed der det stod det var en feil osv. Husker ikke beskjeden nå, men har en anelse om at Norton stod bak ALT.

-Jeg har ikke innstalert updates siden jeg har en nedlasta versjon :/ tips?

-Innstalerte btw nedlasta versjon fordi jeg ikke fant igjen min gamle windows cd.

-Resten av spm. kunne jeg ikke helt svare på :p

Uansett, tror du updates kunne fått fram harddisken? Er litt sketchy pga. jeg ikke har orginal versjon nå.

Tusen takk for tipsa så langt! :thumbup:

Men hva med å ta med "shit" harddisken til en kompis, koble den til maskina hans, vist vi er heldig kommer den frem, og jeg kan kopiere over det jeg trenger. Eller tror du ikke han finner harddisken heller?

Lenke til kommentar
Uansett, tror du updates kunne fått fram harddisken? Er litt sketchy pga. jeg ikke har orginal versjon nå.

5782035[/snapback]

Nei, jeg tror ikke det.

Men hva med å ta med "shit" harddisken til en kompis, koble den til maskina hans, vist vi er heldig kommer den frem, og jeg kan kopiere over det jeg trenger. Eller tror du ikke han finner harddisken heller?

5782035[/snapback]

Det er ikke godt å si, men jeg ville ha prøvd, hvis jeg var deg. Hvis feilen ligger i fil- eller partisjonstabeller på disken, så vil dere ikke se noe mer på maskinen hans enn du gjør nå.

I forbindelse med et annet spørsmål her på forumet snublet jeg over et program som heter TestDisk. Det kan oppdage - og korrigere! - feil på disker. (Høres kjent ut?)

Kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar

5782035[/snapback]

Nei, jeg tror ikke det.

5782035[/snapback]

Det er ikke godt å si, men jeg ville ha prøvd, hvis jeg var deg. Hvis feilen ligger i fil- eller partisjonstabeller på disken, så vil dere ikke se noe mer på maskinen hans enn du gjør nå.

I forbindelse med et annet spørsmål her på forumet snublet jeg over et program som heter TestDisk. Det kan oppdage - og korrigere! - feil på disker. (Høres kjent ut?)

Kanskje verdt et forsøk?

5782144[/snapback]

Seff skal jeg forsøke, jeg gjør alt for å redde sanga mine :D

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Tja, jeg ville kanskje valgt Analyse:

" Analyse current partition structure and search for lost partitions"

Jeg vet en bør være forsiktig når en anbefaler programmer en ikke selv har brukt - og jeg har ikke brukt TestDisk ... Så jeg kan ikke "walk you through the program" heller.

Du må vel først velge disk - størrelsen skulle vel gjøre det umulig å ta feil av de to du har. Deretter velger du Intel/PC partition type, og deretter vet da katta ..

Beklager at jeg ikke kan være mer spesifikk ... :(

Lenke til kommentar

Dæsken i steike!

JEG FIKK FRAM MIN HARDDISK :D:dribble:

Tusen sinnsyk takk til deg "nebrewfoz" & "wiberos"!!

Den Testdisken gjorde susen :w00t:

Når jeg reboota etter det programmet skjedde det saker som jeg fikk noia av, skjønte ikke bæra av det som skjedde. MEN det gjorde som sagt susen!!

ÅÅÅÅH, jeg er glad :thumbup:

Takk igjen til deg!!

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Mens alle fortsatt er glade - forhåpentligvis - kan jeg jo nevne The Ultimate Boot CD.

Det er et CD-image du kan laste ned og brenne på en, vel, CD ...

Da sitter du plutselig med en bootbar CD med en hel drøss av harddisk-relaterte programmer, deriblant TestDisk.

Det finnes en Basic-versjon på ca. 100MB (zip-fil) og en Full-versjon på ca. 150MB som har noen Linux-greier i tillegg, for de som gjerne vil ha det.

Og før noen spør: nei, jeg har ikke brukt dette produktet heller. (Er det min feil at harddiskene mine ikke skaper trøbbel?) Men nå skal jeg lage meg noen sånne "rescue-CD'er" så jeg har dem klare den dagen skjæbnen kommer på besøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...