erlingba Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Har litt problemer her. Har Win2000 på pc'n. Så fikk jeg lyst til å prøve linux, og installerte Ubuntu 5.04 på en partisjon på disk2. Og da ble GRUB installert. Ettersom jeg ikke har snøring på tekstkommandoer i linux, og heller ikke gidder å bruke masse tid på å lære meg det, ble Ubuntu lite brukt. Og siden jeg heller ikke klarte å få GRUB til å starte Win2k "by default" slettet jeg hele linux partisjonen. Men først la jeg PQ Bootmagic over GRUB, siden det er den eneste bootloaderen jeg kjenner til, og faktisk kan bruke. Dette gikk fint, helt til jeg ville ha bort Bootmagic i oppstarten, siden jeg bare hadde ett operativsystem installert. Så da valgte jeg "disable bootmagic". Og det var dumt, for nå er det tydligvis GRUB som skal brukes, og den sier error 22 i oppstarten. Kjører nå Ubuntu fra Livecd, og det virker sånn halvveis. Det jeg har av oppstartsdisketter er: Win98 og Win2000 - installasjonsdisketter 4stk. Har prøvd å kopiere ntldr fra w2k cd'n, men det går ikke pga skrivebeskyttelese tror jeg. Får heller ikke kjørt reparasjon med win2k diskettene av en eller annen grunn. Trenger hjelp til å enten få Grub til å starte win2k, eller gjenopprette ntldr eller bootmagic, eventuelt en annen bootloader. Og den må kunne lastes ned og legges på diskett via Ubuntu, og det trenger jeg sikkert også veiledning til. /erling Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Grub erstatter vel bare MBR kode. Kjør fdisk /MBR i DOS, eller FIXMBR fra Recovery Console, så får du vanlig Microsoft MBR. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 du kan ihvertfall bruke http://www.tinyempire.com/shortnotes/files/ntldr_missing.htm for å komme inn i window. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå