Gå til innhold

Trenger råd til objektivvalg 20D/30D

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å selge Olympus utstyret mitt og går trolig for Canon 20D/30D.

For ikke å ødelegge "goodwillen" til fruen, så tenkte jeg å starte litt forsiktig på objektivfronten. Her trenger jeg noen råd.

Er først og fremst på jakt etter et lyssterkt, skarp objektiv. Tenker da på et fastobjektiv - primært 50 mm. Ser at disse selges for kr. 1000,- og oppover. Bruken her blir innendørs, portrett og makro. Her kan en vel få gode optiske egenskaper for en "billig" penge, eller ?? Trenger ikke være Canon. Er vant med Zuiko digital 50 mm F2.0

Trenger også et rimelig zoom-objektiv.

I første omgang hadde jeg ikke tenkt å bruke så mye mer enn 3000 - 5000,-.

Vet det er mange Canon-brukere her og håper derfor på innspill ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det budsjettet du legger opp til, vil jeg foreslå canon 50mm f.1.8 (ca. kr.900,-)og Sigma 17-70mm (kr.2.995,-). Sigmaen har i tillegg til god lysstyrke også god nærgrense, slik at du kan ta nærbilder som er nesten-macro.

Da har du en god start til under kr.4000,-.

Lenke til kommentar

Vil Sigmaene garantert fungere på 30D? De har jo stort sett en del objektiver som ikke er kompatible med nye modeller. Nå er forskjellen mellom 20D og 30D så liten at det sikkert ikke har noe å si, men kanskje greit å få en uttalelse fra Canon eller Sigma på det før man kjøper?

Lenke til kommentar

Vil du ha normal zoom så prøv Sigma 30mm f/1.4, det gir ca. 48mm i 35mm-formatet. Dette er genialt til alt-mulig bruk. Kanskje ikke portretter, men innendørs bruk etc.

Jeg bruker dette mye på min 350D. 30D/20D har dessuten mye bedre AF enn 350D, slik at resultatene du får på f/1.4 er nok bedre enn mine. Selv om jeg selv må si jeg er topp fornøyd, ikke ofte 350D fokuserer feil.

Objektivet er billig (under 4000) og er skarpt selv på f/1.4 .. Genialt !

Lenke til kommentar
Vil Sigmaene garantert fungere på 30D? De har jo stort sett en del objektiver som ikke er kompatible med nye modeller. Nå er forskjellen mellom 20D og 30D så liten at det sikkert ikke har noe å si, men kanskje greit å få en uttalelse fra Canon eller Sigma på det før man kjøper?

5776294[/snapback]

14 dagers returrett gjelder vel for de fleste butikker. Med mindre de har sagt noe annet. Du kan jo derfor spørre om du kan returnere det om det ikke fungerer optimalt på Canon 30D :yes:

Lenke til kommentar

Problemet med inkompatible Sigma linser, er at de kan virke en stund, og deretter slutte å virke. Og hvis man i fremtiden bytter hus, så kan jo både garanti og reklamasjonstid ha gått ut. Skulle tro problemet ikke er så stort nå, selv om det nylig ble rapportert om en liten drøss med nyere Sigma linser som ikke vil virke på D200. Disse forventer jeg riktignok at blir oppgradert uten kostnad for forbrukeren.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fastobjektiv, virker både Sigma 30mm f/1.4 og Canon EF 50mm f/1.4 USM, spennende. Skarpheten er vel nokså lik på disse, eller ? Har som sagt brukt Zuiko digital F2.0 50mm (100 mm) og håper at Sigmaen og Canonen er vel så bra...

Første innkjøp blir nok Sigma 17-70mm. Etter det som er skrevet i denne tråden får jeg nok sjekke kompabilitet først..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...