devzero Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Har en D20 med firmware 2.0.3 og følgende problem: Når jeg stiller inn på "P" og bruker den innebygde blitzen blir det lukkertid 60 og blenderåpning 5.6 uansett lysforhold osv. Dersom jeg f.eks stiller det til "Av" og stiller blenderåpning 5.6 så blir lukkertiden stillt inn riktig (fra 10-60 som regel). Hva skyldes dette? Har jeg en feil i kameraet eller er det brukerfeil? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Når blits benyttes vil kameraet benytte en lukkertid som er synkronisert med blitsen. Manualen vil ha detaljer. Edit: Finner ingen modell som heter D20. Hvilket kamera er det? Endret 18. mars 2006 av PerB Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Kjenner til problemet. Canon har bestemt at eneste måten man kan bestemme blender på blitz er å sette kameraet i M, lukkertid 1/60-1/200 og blender etter ønske. Deretter kontrollerer blitzen at det blir korrekt eksponert. Ved å sette kameraet i Av får man en slow-synk funksjon der kameraet beregner omgivelseslys uten blitz, og blitsen fyres av på lav styrke. Dette er ypperlig dersom man skal belyse en person/gjenstand i forgrunnen, men fortsatt få bakgrunnen detaljert. Siden lukkertid blir lang må man ha stativ. Selv pleier jeg å sette kameraet på Av for å få kontrollert dybdeskarphet uten blitz, men med blitz må jeg sette kameraet på M for å kunne bestemme dette. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Men når du bruker "P", så kan du jo bruke scrollehjulet bak for å stille blenderen til en viss grad mens lukkern holder seg på 1/60. Aperture value-funksjonen funker kun ordentlig uten blitz. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Har også hatt store "problemer" med P-programmet og blits. Nesten alle blitsbildene mine ble undereksponert. Hadde kameraet inne til justering hos Canon uten at de fant noen problemer med det. (Samme problem med intern og ekstern EX-blits) Eksponering i Auto går greit, og fant ut at dersom en setter ISO til 400 i P, så får en riktig eksponerte bilder. Hvis en tar bilder med blits i Auto, så setter kameraet ISO til 400 selv ser det ut som. Noen som har noen andre tips rundt dette? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 ja, tok masse bilder i går, og samtlige blei undereksponerte. Det var på "p" uten blitz. Det var rart... Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 ja, tok masse bilder i går, og samtlige blei undereksponerte. Det var på "p" uten blitz. Det var rart... 5781734[/snapback] Har ikke hatt problemer med undereksponerte bilder _uten_ blits. Hvis du har problemer med det, så må du sikkert få justert lysmåleren? Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er mye som spiller inn. Kjenner ikke 350D, men på Nikon D50 vil det variere hvordan lyset i bildet måles (spot/sentrumsorientert/hele bildet). Det er også slik at blitzen er mye mer virksom rett fram og avtar en del ut mot sidene. Det er også slik at den innebygde blitzen har en begrenset rekkevidde. Personlig bruker jeg histogrammet hele tiden, og spesielt ved blitzfoto, for å sjekke eksponeringene. Jeg sjekker også om det er utbrenninger i bildet og hvor de evt er (vet ikke om visning av det finnes på 350D). Ofte må jeg bruke eksponeringskompensasjon for å få riktige eksponeringer ved blitzfotografering, og det gjelder både ved bruk av innebygget og ekstern blitz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå