Gå til innhold

Tips til webserver HW med mange oppgaver...

Anbefalte innlegg

Hei, jeg regner med jeg kan spørre om hw-messige spørsmål angående bygging av server her...

Jeg lurer på hvilken hw en server bør ha når den har slike oppgaver:

Server kjører webserver og en oracle databaseserver.

Serveren har i oppgave å laste ned og parse/oppdatere rundt 50 000 "dbrader" i timen og ca 4 000 000 "dbrader" som går på 24-timers basis uavhengig av hva webserver serverer brukere via web. (pr nå kjører dette på en amd semperon 2600, med 1GB ram)

Slik det er nå bør vel maskinen ha dual-core el. for å fordele load.

http requests ligger vel på ca 40+ forespørsler i minuttet.

Det jeg er ute etter er et hw oppsett med multi kjerner/cpu. Jeg har ikke en bedrifts økonomi og ser etter noe som kan passe en privat-persons lommebok.

Det jeg er ute etter er en billig løsning. Kan tenkte meg noe rundt 2GB-ram, dual-core og speiling av hd'er.

Jeg er ikke så flink på hw-oppsett, så det hadde vært fint om noen av dere kunne kommet med forslag til hw, gjerne i form av linker til produkter i webshops og hw som passer sammen. Pris>ytelse desverre.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor database er det snakk om?

Det første som slår meg her er at det var utrolig lite minne, ser det ut som at serveren trenger mer CPU kraft? Jeg vil tippe at det vil bli en markant ytelsesøkning hvis den før mer minne å leke med.

Et minimumskrav er at det skal være nok minne til å kunne holde hele minnet i databasen, samt at andre prosesser skal kunne jobbe med en grei dose minne tilgjengelig, for med en gang en server begynner å swappe minne fra disk, da går det veldig tregt. :)

Lenke til kommentar

Selve databasen er ikke stor, mye mindre enn 1 GB. Det er mange og krevende spørringer (sammenligninger og utregninger) som til tider krever mye cpu-kraft.

Minneforbruket på maskinen ligger på rundt en GB totalt med alle prosesser. Dette øker nok mye under oppdateringene, men de er lagt til et ikke kristisk tidspunkt.

Er det mye å hente å la webserver og database gå på forskjellige cpu'er?

Serverbruken kommer nok til å øke mye i fremtiden, tenkte derfor på noe som er midt på treet (økonomisk). Ikke det beste, men heller noe som ikke blir ubrukelig når loaden økes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...