TEE Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hvor blander jeg reklamasjon/garanti? Hva betyr dette da: Vilkår om, at garantien bortfalder, hvis varen er blevet undersøgt eller repareret af en anden end garantigiver, eller hvis en plombe er blevet brudt, kan tilsidesættes som urimelige efter aftalelovens § 36 og § 38 c, hvis fejlen ikke skyldtes dette forhold, men et garantisvigt. 5780312[/snapback] Det betyr at de ikke kan nekte deg reklamasjon dersom feilen ikke skyldes det du har gjort. Som sagt, garanti er noe produsenten bestemmer helt selv, og reguleres ikke av loven. Henvisningen til den norske loven gidder jeg ikke kommentere en gang. Jeg tror jeg nevner det nå for 25. gang. Norsk Forbrukerkjøpslove gjelder ikke i dette tilfellet siden telefonen ikke er kjøpt av en norsk forhandler. Dersom du har tenkt til å fortsette å blande inne Forbrukerkjøpsloven kommer både forhandleren og SE til å ignorere deg. Dersom du har lyst til å komme noen vei i denne saken, må du glemme at norsk Forbrukerkjøpslov eksisterer. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Da nevner jeg for 2 andre gang - jeg driter i hva den danske loven sier om det. Jeg spurte om dette av nysgjerrighet - og er interessert i hva den NORSKE loven sier om dette - dersom jeg kjøper en telefon i norge. La oss nå ignorere at telefonen er kjøpt i danmark. Jeg siterer svaret jeg fikk fra forbrukerombudet: Hvis selger skal avvise en reklamasjon på bakgrunn av brukerfeil, må feilen ha tilknytning til brukerfeilen. Avtaler som gir forbrukeren dårligere vilkår enn Forbrukerkjøpslovens bestemmelser er ugyldige. Regner med at de sikter til garantien når de sier "avtaler". Med andre ord hadde jeg riktig i det jeg skrev... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Japp, du har rett i det - man kan ikke avtale værre vilkår enn forbrukerkjøpsloven har. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Japp, du har rett i det - man kan ikke avtale værre vilkår enn forbrukerkjøpsloven har. 5784678[/snapback] Flott Konklusjonen er da: (vi ser fremdeles bort i fra at telefonen er kjøpt i danmark) - Sony-Ericsson kan ikke ha garantibetingelser som sier at all garanti forsvinner ved uautoriserte oppgraderinger, til tross for at feilen ikke er relatert til dette. Årsak er at en slik garantibetingelse ville vært dårligere enn vi allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven. - Sony-Ericsson HAR heller ikke noen slik betingelse, hvis vi leser garantibetingelsene. - Verkstedet skal derfor reparere telefonen på garantien. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 - Sony-Ericsson kan ikke ha garantibetingelser som sier at all garanti forsvinner ved uautoriserte oppgraderinger, til tross for at feilen ikke er relatert til dette. Årsak er at en slik garantibetingelse ville vært dårligere enn vi allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven. Jo de kan det. Så lenge garantien i seg selv tilbyr noe utover det du har gjennom forbrukerkjøpsloven kan de kalle det en garanti. Men de kan si at den ikke gjelder dersom du har brudt et av vilkårene i garantien, som de selv har spesifisert. Men de har ikke et vilkår som sier dette, så det skal enda være garanti på telefonen. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Jo de kan det. Så lenge garantien i seg selv tilbyr noe utover det du har gjennom forbrukerkjøpsloven kan de kalle det en garanti. Men de kan si at den ikke gjelder dersom du har brudt et av vilkårene i garantien, som de selv har spesifisert.Men de har ikke et vilkår som sier dette, så det skal enda være garanti på telefonen. 5784805[/snapback] Hva er det egentlig da forbrukerrådet har ment? Jeg gav de all informasjon, inkludert garantivilkårene... Det ble også gjort helt klart at det var garantien jeg snakket om - ikke reklamasjonsretten. Endret 20. mars 2006 av _named_ Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Garantien i seg selv gir bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. De kan likevel sette begrensninger på når garantien skal gjelde. F eks har mange produsenter et klistremerke med at garantien ikke gjelder dersom man bryter en forsegling. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Ok, men da er vi tilbake igjen til det jeg nevnte med "urimelige garantivilkår". Jeg fant dette på forbrukerombudet.no - i en nylig sak de har hatt om garantier på bil: Forbrukerombudet har også sett at enkelte i sine bilgarantivilkår skriver at garantien vil falle bort i sin helhet dersom du ved reparasjon av bilen bruker andre bildeler enn bilprodusentens egne originale deler. Dette er det ikke anledning til å gjøre. Er ikke dette noe av det samme som i mitt tilfelle? Endret 20. mars 2006 av _named_ Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg vet ikke hvorfor de ikke skulle ha anledning til å kreve det, men det kan sikkert noen andre forklare dersom det er tilfelle. Men, for din sak er det egentlig ikke relevant siden punkt nr 2 i ditt innlegg 5 poster over denne stemmer. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Jeg vet ikke hvorfor de ikke skulle ha anledning til å kreve det, men det kan sikkert noen andre forklare dersom det er tilfelle. 5785791[/snapback] Årsaken tror jeg er at avtaler ikke kan inneholde "urimelige vilkår". Her er noe jeg fant i en dansk artikkel om garanti (avtaleloven er mer eller mindre identisk på norsk tror jeg, men det er ikke poenget nå). Se siste avsnitt: 9. Urimelige garantivilkår Garantitilsagn eller -vilkår, der indeholder ansvarsfraskrivelser, der begrænser forbrugerens rettigheder og eventuelt er i strid med købelovens præceptive dvs. ufravigelige regler om forbru-gerens mangelsbeføjelser, kan tilsidesættes efter aftalelovens § 38 c, jf. § 36. Sådanne vilkår vil også være i strid med § 4 i markedsføringsloven. Eksempelvis vil et vilkår om, at ombytning i garantiperioden ikke medfører en ny 12 måneders garanti (nu mindst 24 måneder efter at købelovens reklamationsfrist er udvidet til 2 år), være i strid med købelovens § 83, hvorefter der i forbindelse med ombytning på grund af mangler løber en ny reklamationsfrist. Vilkår om, at garantien bortfalder, hvis varen er blevet undersøgt eller repareret af en anden end garantigiver, eller hvis en plombe er blevet brudt, kan tilsidesættes som urimelige efter aftalelovens § 36 og § 38 c, hvis fejlen ikke skyldtes dette forhold, men et garantisvigt. Vilkår om, at garantien bortfalder, hvis der ikke jævnligt bliver foretaget serviceeftersyn, vil også kunne tilsidesættes efter aftalelovens § 36 og § 38c . Se (den norske) Avtaleloven her (mrk §36) Endret 21. mars 2006 av _named_ Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Årsaken tror jeg er at avtaler ikke kan inneholde "urimelige vilkår". 5785922[/snapback] Dersom du leser SEs garantivilkår, finner du følgende: Den medfølgende garantien befører ikke forbrukerens lovbestemte rettigheter SE sier altså her at du ikke mister reklamasjonsretten. Garantien derimot, kan de ta fra deg. Det den danske (skulle vi ikke glemme danske paragrafer?) artikkelen sier, er at slike garantivilkår kan settes til side. Altså at de ikke berører din reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg tor du sliter litt... Du har kjøpt en telefon i Danmark og er derfor ikke dekket av norsk forbrukerlov. Du har installeret uautorisert software og dermed spolert din garanti. Garanti er for øvring mest ment for profesjonelle der forbrukerlover ikke gjelder. Når det gjelder reklamasjon reklamerer du på en feil som var ved produksjonstidspunktet. Når det gjeleder tastatur kan du sikker klare å ødelegge det hvis du sitter å trykker på 1 tallet hele tiden i to uker. Om du får dekket det gjennom reklamasjon er jo heller tvilsomt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Japp, du har rett i det - man kan ikke avtale værre vilkår enn forbrukerkjøpsloven har. 5784678[/snapback] Flott Konklusjonen er da: (vi ser fremdeles bort i fra at telefonen er kjøpt i danmark) - Sony-Ericsson kan ikke ha garantibetingelser som sier at all garanti forsvinner ved uautoriserte oppgraderinger, til tross for at feilen ikke er relatert til dette. Årsak er at en slik garantibetingelse ville vært dårligere enn vi allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven. - Sony-Ericsson HAR heller ikke noen slik betingelse, hvis vi leser garantibetingelsene. - Verkstedet skal derfor reparere telefonen på garantien. 5784774[/snapback] Ja, hadde telefonen vært kjøpt i norge så er det slik . Garantibestemmelsene kan forøvrig være forskjellige fra land til land. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (...) Garanti er for øvring mest ment for profesjonelle der forbrukerlover ikke gjelder. Når det gjelder reklamasjon reklamerer du på en feil som var ved produksjonstidspunktet. Når det gjeleder tastatur kan du sikker klare å ødelegge det hvis du sitter å trykker på 1 tallet hele tiden i to uker. Om du får dekket det gjennom reklamasjon er jo heller tvilsomt. 5786597[/snapback] Er det bare jeg som stusser fryktelig på hva som egentlig menes her? Garanti er da like interessant for privatpersoner som for "profesjonelle", eller bedrifter som jeg går utifra at bengh mener? Og hva er dette med at reklamasjon bare gjelder feil som var ved produksjonstidspunktet? Har jeg misforstått noe i denne posten, eller? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Ja, hadde telefonen vært kjøpt i norge så er det slik . Garantibestemmelsene kan forøvrig være forskjellige fra land til land. 5787881[/snapback] Garantibestemmelsene for denne telefonen i Danmark er lik som i Norge på det sentrale punktet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Interessant sak.. Her har trådstarter kjøpt en mobil i Danmark... forettat en "uautorisert sofwareoppdatering" (antar det er fjerning av operatørlås mot dansk selskap).. og så etter 6mndr.. levert sin mobil til ett mobilverksted her til lands (Norge). Det jeg lurer på...: Hvordan har han tenkt at mobilverkstedet skal få refundert sine utgifter/arbeidstid? Ved at de foretar reklamasjon mot produsent? Dansk forhandler? Tror det ville vært veldig lurt å avklare slike ting før man leverer mobil til reparasjon. Utifra trådstarters første innlegg kan det jo virke som at verkstedet anså dette som en kurant garantisak..dvs. de krever honorar dekket av noen andre enn kunden? Hvem i så tilfelle? Endret 22. mars 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
bengh Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (...) Garanti er for øvring mest ment for profesjonelle der forbrukerlover ikke gjelder. Når det gjelder reklamasjon reklamerer du på en feil som var ved produksjonstidspunktet. Når det gjeleder tastatur kan du sikker klare å ødelegge det hvis du sitter å trykker på 1 tallet hele tiden i to uker. Om du får dekket det gjennom reklamasjon er jo heller tvilsomt. 5786597[/snapback] Er det bare jeg som stusser fryktelig på hva som egentlig menes her? Garanti er da like interessant for privatpersoner som for "profesjonelle", eller bedrifter som jeg går utifra at bengh mener? Og hva er dette med at reklamasjon bare gjelder feil som var ved produksjonstidspunktet? Har jeg misforstått noe i denne posten, eller? 5788068[/snapback] Litt upresist formulert ja. Klart garanti gjelder for forbrukere også, men forbrukere har også forbruker lover som som regel gir lengre og bedre vern enn garanti. Nå skal det sies at ofte er enkler å få ting reparet innenfor garanti enn å måtte reklamere og diskutere mht når og hvordan feil oppsto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå