John-B Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg kjøpte en Sony-Ericsson mobiltelefon. Etter ca 6 måneder ble tastene dårlige og jeg leverte den inn på verksted. En grei garantisak tenkte jeg. Ble rimelig overasket når jeg senere får beskjed om at pga det er foretatt en uatorisert softwareoppgradering på telefonen er all garanti borte. Det stemmer at det er foretatt en "uautorisert softwareoppgradering" - men en trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne at det er totalt irrellevant for problemet (fysisk feil). Problemet er at jeg har lest garantivilkårene nøye, og ser ingenting som sier at jeg mister all garanti ved softwareoppgradering: Sony-Ericssons garantibetingelser Se spesielt på side 3 under punkt 5: 5. Denne garantien gjelder ikke skade på Produktet forårsaket av programvareinstallasjoner, endringer, reparasjoner eller åpning av produktet utført av personer som ikke er autorisert av Sony Ericsson. Slik jeg ser det - er betingelsen for at garantien ikke gjelder - at feilen det reklameres på har blitt FORÅRSAKET av denne softwareoppgraderingen. Noen som har noen andre tolkninger eller innspill? I alle tilfeller - selv om garantien ikke skulle gjelde - reklamasjonsretten vil vel uansett være gyldig - siden feilen er helt urelatert til softwareoppgraderingen? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 dersom det kan legges til grunne at tastatur problemet ikke skyldes softwaren så vil du ha krav etter fkjl. på utbedring. har du foretatt noe ulovlig med telefonen sin software, så vil det kun ramme software problematikk. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Tastefunksjonen styres også av Firmwaren. Du fikk vel en advarsel om at garantien røk da du fortok den uautoriserte oppdateringen - og du tok sjansen? Tror nok det er litt seint å komme å klage etterpå.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Softwareoppgraderinger kan inneholde bugs som legger seg under tastene og gjør de vanskelige å trykke ned. De er litt ille, men kan ofte fjernes med pinsett. Seriøst, produsenter og importører gjør alt de kan for å slippe unna garantisaker, og gir verkstedet beskjed om at ved et brudd på en regel, så forfaller alle garantisaker, samme hva det gjelder. Dette har du også godkjent ved visse vilkår. Dessverre er det slik at de da bruker dette for alt det er verdt, fordi du har sagt deg villig til å frasi deg all garanti i det øyeblikket du installerer en uautorisert oppgradering. Skjønner frustrasjonen din og er enig i at det er galt, men med mindre du får godsnakket med de, så har du nok lite å stille opp med dessverre. Tror også du frasier deg all reklamasjonsrett når du foretar uautoriserte inngrep på enten denne eller en mer fysisk måte da reklamasjonsretten faktisk dekker mindre enn garantien. Endret 18. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Nr1. ALDRI lever telefon direkte inn til verksted! Nr2. Ta kontakt med butikken du kjøpt telefonen dit REKLAMERER du. Dropp å prate om garantien - som uansett er dårligere enn din reklamasjonsrett når det gjelder saker som det her. Du har krav på å få varen reparert så lenge din softwareoppgradering IKKE er skyld i feilen på produktet ditt. Så drit i verkstedet, stikk til forhandler, og få saken fikset der. Hvilket verksted var du hos? Mobilfiksern tipper jeg? Tingen er den at mange serviceverksteder ikke kan alle garantibestemmelsene - og tror det er slik at dersom man foretar slike ting som du har så faller garantien bort. Noe som er feil. Du kan jo selvfølgelig dra tilbake, vise de bestemmelsene og kreve at de fikser saken, evt bare dra fram forbrukerkjøpsloven og reklamere direkte til produsent representert av verksted MEN. Reklamerer du til forhandler er det enklere for deg som kunde å senere få saken din igjennom dersom samme feil skulle oppstå for 3. gang o.l, pluss lang tid på verksted osv. Det er rett og slett mye enklere å "krangle" med forhandler enn med verksteder - da verksteder generelt har lite peil på forbrukerrettigheter. Endret 18. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Tror også du frasier deg all reklamasjonsrett når du foretar uautoriserte inngrep på enten denne eller en mer fysisk måte da reklamasjonsretten faktisk dekker mindre enn garantien. 5772113[/snapback] For å miste reklamasjonsretten må problemet være forårsaket av programvaren som er installert. Dersom tastatursvikten er hardwarefeil, dekkes det fortsatt av reklamasjon. Dersom tastene ikke reagerer pga. firmwareproblemer, vil det ikke dekkes av reklamasjon siden det ikke er en feil med SE sitt oppsett. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Tastefunksjonen styres også av Firmwaren. Du fikk vel en advarsel om at garantien røk da du fortok den uautoriserte oppdateringen - og du tok sjansen? Tror nok det er litt seint å komme å klage etterpå.... 5771802[/snapback] Det er ikke tastefunksjonen - men de fysiske tastene som er ødelagt. Hele poenget her er jo at det ikke står noe i garantibetingelsene om at vi mister garantien - så hvorfor skulle jeg ikke "ta sjansen"? Dette har du også godkjent ved visse vilkår. Dessverre er det slik at de da bruker dette for alt det er verdt, fordi du har sagt deg villig til å frasi deg all garanti i det øyeblikket du installerer en uautorisert oppgradering.5772113[/snapback] Jeg har aldri godkjent noen vilkår som sier at ALL garanti bortfaller ved uautorisert oppgradering!? Nr1. ALDRI lever telefon direkte inn til verksted! Nr2. Ta kontakt med butikken du kjøpt telefonen dit REKLAMERER du. Dropp å prate om garantien - som uansett er dårligere enn din reklamasjonsrett når det gjelder saker som det her. 5772471[/snapback] Ang nr.2: Så vidt jeg vet er en garanti som gir meg dårligere rettigheter enn jeg allerede har under reklamasjonsretten ulovlig? Det er to problemer til her: Verkstedet skal ha 500kr for å gi meg tilbake telefonen! De har altså fått telefonen inn på en garanti sak, men nekter garanti, og skal ha 500kr i gebyr for det. Helt håpløst - men er det lovlig? Kan de kreve et slikt gebyr som dette dersom de ikke har informert om det på förhånd? Når en leverer en telefon på garanti forventer du jo ikke å måtte betale noen gebyrer... Det er jo dette som nå hindrer meg i å gå til forhandler å reklamere. Dessuten er telefonen kjøpt i utlandet, så jeg ville helst kunne brukt garantien, siden den er gyldig i hele europa. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Slike gebyrer er vanlig, men ulovlig å så lenge det ikke er opplyst om det på forhånd. Er telefonen kjøpt i utlandet, har du kun garantien gitt av produsenten. Reklamasjonsretten på fem år bortfaller. Endret 18. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
John-B Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Slike gebyrer er vanlig, men ulovlig å så lenge det ikke er opplyst om det på forhånd. Er telefonen kjøpt i utlandet, har du kun garantien gitt av produsenten. Reklamasjonsretten på fem år bortfaller. 5773679[/snapback] Jeg ble ikke informert om noen gebyrer - med andre ord har de ikke mulighet for å kreve gebyret? Så vanskelig som de er, kommer jo ikke de til å godta det - hva skal jeg true med? Noen spesielle lover jeg kan slenge på bordet? Telefonen er kjøpt i danmark - vanlig reklamasjonsrett vil vel gjelde dersom jeg leverer den inn på butikken der. De har vel omtrent samme reklamasjonslover som vi. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Er ikke sikker på lovgivningen i Danmark, men du må uansett selv besørge frakten din. Kanskje også tilbake til Norge. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Verkstedet skal ha 500kr for å gi meg tilbake telefonen! De har altså fått telefonen inn på en garanti sak, men nekter garanti, og skal ha 500kr i gebyr for det. Helt håpløst - men er det lovlig?Kan de kreve et slikt gebyr som dette dersom de ikke har informert om det på förhånd? Når en leverer en telefon på garanti forventer du jo ikke å måtte betale noen gebyrer... Det er jo dette som nå hindrer meg i å gå til forhandler å reklamere. Dessuten er telefonen kjøpt i utlandet, så jeg ville helst kunne brukt garantien, siden den er gyldig i hele europa. 5773610[/snapback] Sjekk papirene du fikk når du leverte inn telefonen. Står det noe der om at du må betale et gebyr dersom det viser seg at feilen ikke dekkes av garanti? I så fall har du blitt opplyst om det, og må betale. Siden telefonen er kjøpt i Danmark, faller det inn under EU-direktivet om forbrukerrettigheter. Reklamasjon må da tas gjennom utssalgssted, og kan ikke tas direkte mot produsenten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Slike gebyrer er vanlig, men ulovlig å så lenge det ikke er opplyst om det på forhånd. Er telefonen kjøpt i utlandet, har du kun garantien gitt av produsenten. Reklamasjonsretten på fem år bortfaller. 5773679[/snapback] Jeg ble ikke informert om noen gebyrer - med andre ord har de ikke mulighet for å kreve gebyret? Så vanskelig som de er, kommer jo ikke de til å godta det - hva skal jeg true med? Noen spesielle lover jeg kan slenge på bordet? Telefonen er kjøpt i danmark - vanlig reklamasjonsrett vil vel gjelde dersom jeg leverer den inn på butikken der. De har vel omtrent samme reklamasjonslover som vi. 5773878[/snapback] Be de vise til det punktet i garantien som gir de rett itl å nekte reparasjon pga softwareoppgradering - hvorpå du viser de det du har funnet etterpå. Om du ikke har blitt opplyst, muntlig eller skriftlig om gebyret har de ikke anledning til å kreve dette. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Reklamer til Sony Ericsson. Når vi sender mobiler til Deltaservice for kunder, og verkstedet sier at kunden selv må betalere reperasjon ringer vi bare til produsenten og så blir telefonen sendt dit for ny vurdering. De må i hvert fall kjenne sine egne garantivilkår. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Reklamer til Sony Ericsson. Når vi sender mobiler til Deltaservice for kunder, og verkstedet sier at kunden selv må betalere reperasjon ringer vi bare til produsenten og så blir telefonen sendt dit for ny vurdering. De må i hvert fall kjenne sine egne garantivilkår. 5777203[/snapback] Telefonen er kjøpt i Danmark, og faller dermed inn under EU-direktivet om forbrukerrettigheter, ikke Forbrukerskjøpsloven. Under EU-direktivet skal det reklameres mot selger, og produsenten tar ikke imot reklamasjoner direkte selv. Edit: Ser også at det er linket til norske garantibetingelser. Hva som står i disse er ikke så spennende. Hva sier de danske garantibetingelsene? Endret 19. mars 2006 av TEE Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Telefonen er kjøpt i Danmark, og faller dermed inn under EU-direktivet om forbrukerrettigheter, ikke Forbrukerskjøpsloven.Beklager. Det så jeg ikke at han skrev. Edit: Ser også at det er linket til norske garantibetingelser. Hva som står i disse er ikke så spennende. Hva sier de danske garantibetingelsene? 5778264[/snapback] Nå er ikke jeg ekspert i dansk, men de ser ut til å være identisk de norske på det sentrale punktet. 5.Denne garanti dækker ikke produktfejl, der er forårsaget af installationer, ændringer eller reperation eller åbning af produktet, som udføres af en person, der ikke er autoriseret af Sony Ericsson Lenke til kommentar
John-B Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Takk for alle svar. Å returnere til forhandler på reklamasjon blir å gå litt rundt grøten. Det var garanti på produktet jeg kjøpte, og det er denne jeg vil benytte meg av. Jeg er ingen jurist, men synes garantibetingelsene er krystalklare på dette punktet - hvis ikke oppgraderingen var årsaken til feilen - gjelder garantien på den aktuelle feilen. Er det noen som er uenig i det? Er en fordel å være helt sikker før jeg skjeller ut verkstedet. En annen ting for personer med litt "juridiske kunnskaper" - dersom det hadde stått i garantibetingelsene at all garanti forsvinner ved oppgraderingen - ville dette vært lovlig? I henhold til loven kan ikke garantien begrense rettighetene forbrukeren allerede har (gjennom reklamasjonsretten). § 9c. Bruk av garantier o.l. overfor forbrukere Det er forbudt i næringsvirksomhet å bruke ordet garanti eller tilsvarende uttrykk ved omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser, dersom mottakeren ikke gis rettigheter i tillegg til de rettighetene han eller hun ellers har, eller dersom slike rettigheter begrenses. Alle er tydeligvis enig om at reklamasjonsretten vil kunne ordne feilen til tross for oppgraderingen siden dette ikke har noe med saken å gjøre. Dermed ville en garanti som nektet reparasjon hvis det har vært foretatt uautorisert oppgradering (som ikke var årsak til feilen), begrenset en rettighet jeg allerede hadde? (obs: er klar over at dansk lov ville gjelde - men dette spør jeg av nysgjerrighet, dessuten er sikkert dansk lov lik på det punktet.) Endret 19. mars 2006 av _named_ Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Alle er tydeligvis enig om at reklamasjonsretten vil kunne ordne feilen til tross for oppgraderingen siden dette ikke har noe med saken å gjøre. Dermed ville en garanti som nektet reparasjon hvis det har vært foretatt uautorisert oppgradering (som ikke var årsak til feilen), begrenset en rettighet jeg allerede hadde?(obs: er klar over at dansk lov ville gjelde - men dette spør jeg av nysgjerrighet, dessuten er sikkert dansk lov lik på det punktet.) 5778473[/snapback] Som jeg har sagt ved flere tifeller nå, så er det ikke kun danske lover som gjelder, men også EU-forskriftene. Dersom du vil reklamere må du gjøre det via forhandler. Du driver også og fortsetter med henvisninger til Forbrukerkjøpsloven. Denne norske loven er fullstendig likegyldig for din sak. En annen ting for personer med litt "juridiske kunnskaper" - dersom det hadde stått i garantibetingelsene at all garanti forsvinner ved oppgraderingen - ville dette vært lovlig? I henhold til loven kan ikke garantien begrense rettighetene forbrukeren allerede har (gjennom reklamasjonsretten). Her blander du både inn Forbrukerkjøpsloven, samt at du blander sammen garanti og reklamasjon. Produsenten kan gjerne si at garantien forsvinner dersom du fiser 4 ganger på en torsdag. Reklamasjonsretten kan de derimot ikke røre, siden den er lovfestet. Reklamasjon er også lovfestet i Danmark, men som sagt, da må du ta kontakt med selger. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Her blander du både inn Forbrukerkjøpsloven, samt at du blander sammen garanti og reklamasjon. Produsenten kan gjerne si at garantien forsvinner dersom du fiser 4 ganger på en torsdag. Reklamasjonsretten kan de derimot ikke røre, siden den er lovfestet. Reklamasjon er også lovfestet i Danmark, men som sagt, da må du ta kontakt med selger. 5780126[/snapback] Hvor blander jeg reklamasjon/garanti? Hva betyr dette da: Vilkår om, at garantien bortfalder, hvis varen er blevet undersøgt eller repareret af en anden end garantigiver, eller hvis en plombe er blevet brudt, kan tilsidesættes som urimelige efter aftalelovens § 36 og § 38 c, hvis fejlen ikke skyldtes dette forhold, men et garantisvigt. Og: § 37. For vilkår som ikke er individuelt forhandlet, og som inngår i en avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende, gjelder følgende: 1. Ved anvendelse av § 36 skal det tas hensyn til forhold som nevnt i § 36 annet ledd. Senere inntrådte forhold skal likevel ikke tillegges betydning til skade for forbrukeren med den virkning at et avtalevilkår som ellers ville anses som urimelig, blir ansett som rimelig. 2. Hvis ett eller flere avtalevilkår medfører en betydelig skjevhet til skade for forbrukeren i de rettigheter og plikter partene har etter avtalen, kan forbrukeren ved anvendelse av § 36 kreve at avtalen for øvrig skal være bindende for partene, dersom den kan bestå med uforandret innhold. 3. Ved tvil om tolkningen av et avtalevilkår, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren. Endret 20. mars 2006 av _named_ Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Slutt å dra frem de norske lovene. De gjelder ikke i dette tilfellet! Han kjøpte telefonen i Danmark. Norsk forbrukerkjøpslovgivning gjelder ikke. Du må bruke den danske/EU opp i mot forhandler. Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 og Forbrukjerkjøpsloven i EU er 6mnder eller noe slikt ;=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå