Killer_DT Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: Jimmy Pop skrev (2002-10-04 13:22):Og du glemte dyslektikere!!! Hallo?? Helvette, det var ikke en god dag!!! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Nei, jeg venter en fullverdig rapport innen dagen er omme. I tillegg må du ferdiggjøre listen til klokken 330pm! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Jimmy Pop skrev (2002-10-04 13:22):Og du glemte dyslektikere!!! Hallo?? Du glemte å holde kjeft....nesten så jeg har lyst å kontakte mod pga personsjikanering...samme grunden som "Her ordbok" blei utestengt... Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: B|Real skrev (2002-10-07 13:20): Quote: Jimmy Pop skrev (2002-10-04 13:22): Og du glemte dyslektikere!!! Hallo?? Du glemte å holde kjeft....nesten så jeg har lyst å kontakte mod pga personsjikanering...samme grunden som "Her ordbok" blei utestengt... Ka? Vi liker ikke dyslektikere! Dem burde blitt banna... Lenke til kommentar
hutre Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 hvordan er det egentlig mulig å komme så forbanna langt fra emnet? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: hutre skrev (2002-10-07 16:02):hvordan er det egentlig mulig å komme så forbanna langt fra emnet? Neh...det pga noen MÅ bare pirke å plage på folk som skriver feil ol... Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 B|Real skrev (2002-10-07 19:23): Neh...det pga noen MÅ bare pirke å plage på folk som skriver feil ol... Korrekt! Hvis ikke noen hadde arrestert dere på deres skrivefeil hadde dette forumet blitt oversmømt av uforståelige anekdoter! Og når ingen skjønner hva du folk snakker om er det ikke mye diskusjonsforum!!! Du kan gjerne si at vi opprettholder forumets sjel og integritet... [ endret av Killer_DT den 2002-10-08 12:10 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: B|Real skrev (2002-10-07 13:20): Quote: Jimmy Pop skrev (2002-10-04 13:22): Og du glemte dyslektikere!!! Hallo?? Du glemte å holde kjeft....nesten så jeg har lyst å kontakte mod pga personsjikanering...samme grunden som "Her ordbok" blei utestengt... Sorry, men du misforstod sikkert... Tror ikke jeg kan ha skrevet noe som kan ha fått deg til å reagere slik... Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg mener at folk må være ganske forskrudde visst de tror på noe som et menneske har rett og slett diktet. Selv er jeg en Tolkien fan , men å bli med i en relgion om han , bare fordet hans litterære verk er storslåtte , er iallefall helt utelukket for meg. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 21:57, skrev Treblad:Jeg mener at folk må være ganske forskrudde visst de tror på noe som et menneske har rett og slett diktet. Helt enig. Likevel finnes det en del mennesker som tror på sprøytet som Moses, Paulus & co. skrev. :smile: LeD Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: LeD skrev (2002-10-08 22:12):Helt enig. Likevel finnes det en del mennesker som tror på sprøytet som Moses, Paulus & co. skrev. :smile:LeD Helt enig der, LeD... Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Treblad skrev (2002-10-08 21:57):Jeg mener at folk må være ganske forskrudde visst de tror på noe som et menneske har rett og slett diktet.Selv er jeg en Tolkien fan , men å bli med i en relgion om han , bare fordet hans litterære verk er storslåtte , er iallefall helt utelukket for meg. Jeg mener at det er lov for å utnytte godtroende og lettlurte mennesker for å oppnå makt. Et nyttig verktøy her kan være religion. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 22:12, skrev LeD: Quote: Den 2002-10-08 21:57, skrev Treblad: Jeg mener at folk må være ganske forskrudde visst de tror på noe som et menneske har rett og slett diktet. Helt enig. Likevel finnes det en del mennesker som tror på sprøytet som Moses, Paulus & co. skrev. :smile: LeD Sprøytet som Moses og Paulus skrev? Jeg tror på det de har skrivd av hele mitt! Mulig du misforstod innlegget mitt. [ Denne Melding var redigert av: Treblad på 2002-10-09 15:39 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-09 15:26, skrev Treblad:Mulig du misforstod innlegget mitt. Jeg forsto det slik at du synes det var uforståelig at noen kunne tro på noe som noen hadde diktet opp og skrevet i en bok. Er det ikke det du gjør da? :smile: LeD Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: LeD skrev (2002-10-09 21:14):Jeg forsto det slik at du synes det var uforståelig at noen kunne tro på noe som noen hadde diktet opp og skrevet i en bok. Er det ikke det du gjør da? :smile:LeD Ikke for å forsvare kristendommen eller kristne, men her har vi da litt forskjellige ting. Bibelen skal liksom være hentet fra virkeligheten. Vel nok inneholder den litt feil og er litt "overdrevet". Tolkien har vel aldri ment at bøkene hans har vært hentet fra RL. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Bibelen er og er ment som sann. Tolkien's litterære verker er og ment som fantasy. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-10 08:13, skrev Jimmy Pop:Ikke for å forsvare kristendommen eller kristne, men her har vi da litt forskjellige ting. Selvsagt. Men poenget var at Treblad påstod at folk må være "ganske forskrudde visst de tror på noe som et menneske har rett og slett diktet." At Bibelen er en samling tekster skrevet av flere personer, og at de til tider kan ha en fjern tilknytning til virkeligheten, utgjør da ikke en så stor forskjell. Quote: Tolkien har vel aldri ment at bøkene hans har vært hentet fra RL. Om 2000 år er det kanskje glemt? Store deler av Bibelen var heller ikke ment å være hentet fra virkeligheten. Tror nok man kunne tolket en minst like bra religion ut av Tolkiens bøker som av Bibelen. Og det er jo utrolig hva man kan få folk til å tro på. LeD Lenke til kommentar
Fingolfin Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Mange som har lest Tolkiens bøker har reagert på at de er ganske blottet for religion. Du finner ikke et eneste tempel, kirke, "Please help us God!", osv. i Ringenes Herre. Tolkien forteller riktignok en "skapelsesberetning" i "The Silmarillion", men den skal ikke tolkes bokstavlig, og er egentlig ikke "inkompatibel" med kristendommen. Det finnes "høyere makter" i Middle-Earth, men ingen tilbedelse av dem. Tolkien var nemlig en sterkt troende katolikk, og ville for all del ikke skrive noe som kunne komme i konflikt med hans tro. Han ville nok ta det ille opp om noen skulle bli ledet ut i hededommen pga hans litteratur. LeD Dette er nok litt feil. På det høyeste fjellet, midt i Númenor, steg kongen og en stor folkeskare opp en gang i året, hvor bare kongen kunne tale, og han takket Vestens Herrer for året(eller noe sånt). Sauron fikk senere i Númenors periode, under styretiden til Ar-Pharâzon bygd et tempel hvor han tilba Melkor gjennom ofring. Alvene sang mye om Valaene, og dette kan kanskje sees på som en slags tilbedelse. Men at det ikke var mye av det, det er riktig. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Dette er nok litt feil. På det høyeste fjellet, midt i Númenor, steg kongen og en stor folkeskare opp en gang i året, hvor bare kongen kunne tale, og han takket Vestens Herrer for året(eller noe sånt).Sauron fikk senere i Númenors periode, under styretiden til Ar-Pharâzon bygd et tempel hvor han tilba Melkor gjennom ofring. Melkor var jo da dessverre på den onde siden, og deres ritualer var uvesentlig her. Men om maian Sauron faktisk tilbad han, kan ikke jeg huske, så jeg unnlater å svare på det. Alvene sang mye om Valaene, og dette kan kanskje sees på som en slags tilbedelse. Å synge om Valaene var veldig langt fra tilbedelse. Da har du nok misforstått. Alvene hadde nesten all sin historie nedskreven i sang. Den lengste sangen var i midlertid om Beren og Luthien, et menneske som frarøvet Melkor en silmarill, og en halv-alv, om jeg får kalle en blanding av en alve-konge og en Maia det. Dette var ikke noe tilbedelse heller. Lenke til kommentar
Fingolfin Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Å synge om Valaene var veldig langt fra tilbedelse. Da har du nok misforstått. Alvene hadde nesten all sin historie nedskreven i sang. Tror nok heller du misforsto hva jeg mente. Jeg vet helt fint at alvene synger sanger for å holde historien i minnet, men de synger også hyllester til Valaene, og det var disse jeg siktet til. Ikke den om Beren og Lúthien. Hvorvidt Sauron lagde tempelet for Melkors eller sin egen skyld er vel litt vanskelig å vite. Siden Sauron nå hadde blitt enehersker på den mørke siden på jorda ville han kanskje ikke så veldig gjerne at Melkor skulle komme tilbake å ta over herredømmet. Muligens lagde han dette tempelet for å håne Vestens Herrer, og det var jo også en del av hans underleggelse av Númenor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå