Fingolfin Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Jeg er en Tolkien fan(atiker) og er helt oppslukt av den fantastiske verdenen han har skapt. Derfor lurer jeg på om noen har skapt en Tolkien religion, slik som noen Star Wars fans skapte Jedi-ordenen. Selv er jeg en troende kristen så jeg hadde ikke medt meg inn, men det hadde vært fett å vite om noen faktisk har gjort det. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Det er det sikkert...Selv er jeg tolkien fan men jeg har aldri sett noen siter... :sad: Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Kan si ganske sikkert at noen har laga en slik religion, spørsmålet er hvor stor den er... Men som troende kristen tar du selvførgelig å bannlyser all slik hednisk aktivitet? (right?) Lenke til kommentar
Fingolfin Skrevet 24. september 2002 Forfatter Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Den 2002-09-24 12:02, skrev Civilix:Kan si ganske sikkert at noen har laga en slik religion, spørsmålet er hvor stor den er...Men som troende kristen tar du selvførgelig å bannlyser all slik hednisk aktivitet? (right?) Vel, jeg har absolutt ikke tenkt å melde meg inn, men hvis jeg ikke var kristen kunne det godt hendtat jeg hadde gjort det, men det kommer aldri til å skje. Jeg synes man bør respektere andre menneskers livssyn, og godta at de tror på noe annet enn det du gjør. HAr ikke hørt noe om en Tolkien religion, men det kommer vel snart... Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Det ble vel nærmest dannet en religion under hippi-tiden, da folk (hippiene) var helt besatte av Middle-Earth. I følge en dokumentar om Tolkien jeg har sett, så oppsøker en gruppe hardcore fans Tolkiens grav hvert år (på Tolkiens bursdag) og holder en slags seremoni, utelukkende på alvespråket. De snakket visstnok Elvish sammen nesten hele tiden. Jeg visste at Tolkien lagde flere nye språk, jeg har noe grammatikk og en liten ordliste fra Alvespråket selv, men jeg visste ikke at folk levde seg så veldig inn i det. De er sikkert_veldig_seriøse rollespillere Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Quote: zuperMensch skrev (2002-09-24 15:34):De er sikkert_veldig_seriøse rollespillere Nei...vi er meget userriøse Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: Jeg synes man bør respektere andre menneskers livssyn, og godta at de tror på noe annet enn det du gjør. Hva mener du da om misjonærer? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: C. Alshus skrev (2002-09-29 17:43):Hva mener du da om misjonærer? Er helt ok de da. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Javel, men det mener ikke jeg. Drar til andre kulturer og skal messe om at kristendommen er mye bedre enn den religionen de allerede har fra før av. Latterlig. Liten respekt for andre mennesker er det det kalles på godt norsk. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: C. Alshus skrev (2002-09-29 18:28):Javel, men det mener ikke jeg. Drar til andre kulturer og skal messe om at kristendommen er mye bedre enn den religionen de allerede har fra før av. Latterlig. Liten respekt for andre mennesker er det det kalles på godt norsk. De gjør mye bra også, Og det er ingen som tvinger dem til noe nye regelion. Men det som eg tenker på er alle dem som reiser ned for å hjelpe. Driver sykehus og mye annet fint. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jaj, det at de driver sykehus og slikt er finfint, men ikke det å prakke på folk med for eksempel hinduismen, kristendom. Det er ikke bra. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Mange som har lest Tolkiens bøker har reagert på at de er ganske blottet for religion. Du finner ikke et eneste tempel, kirke, "Please help us God!", osv. i Ringenes Herre. Tolkien forteller riktignok en "skapelsesberetning" i "The Silmarillion", men den skal ikke tolkes bokstavlig, og er egentlig ikke "inkompatibel" med kristendommen. Det finnes "høyere makter" i Middle-Earth, men ingen tilbedelse av dem. Tolkien var nemlig en sterkt troende katolikk, og ville for all del ikke skrive noe som kunne komme i konflikt med hans tro. Han ville nok ta det ille opp om noen skulle bli ledet ut i hededommen pga hans litteratur. LeD Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 har ikke hørt om noen som ber til Ilúvatar ennå, nei. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Fingolfin skrev (2002-09-24 11:42): slik som noen Star Wars fans skapte Jedi-ordenen. Selv er jeg en troende kristen så jeg hadde ikke medt meg inn, men det hadde vært fett å vite om noen faktisk har gjort det. Det er tilfeldigvis jeg som har startet Jedi-ordenen og er fungerende diktator der! Så jeg må bare si at en eventuell Tolkien religion ville blitt knust ved første antydning til opptrettelse av dette! Bare så det er sagt så liker jeg ikke kristne heller! Her er listen over de jeg ikke liker rangsjert etter de jeg har mest imot øverst: 1#Kristne 2#Homofile 3#Mopedister 4#Puddler 5#Dyslektikere 6#Fjortiser 7#Nazizter 8#Rasister 9#Snauskaller Det er sikkert flere som jeg har glemt... Edit:Jeg glemte Narkomane på 10# [ endret av Killer_DT den 2002-10-01 14:57 ] [ endret av Killer_DT den 2002-10-04 15:24 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 14:56, skrev Killer_DT:1#Kristne2#Homofile3#Mopedister4#Puddler5#Fjortiser6#Nazizter7#Rasister8#Snauskaller9#Narkomane Oi... jeg er alle av de overstående "typene", så jeg får nok ikke være med :sad: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Oi, Macbrukere er ikke med Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 18:50, skrev C. Alshus:Oi, Macbrukere er ikke med Er heller de 9 punktene overfor, enn en Mac-bruker! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Quote: Oi... jeg er alle av de overstående "typene", så jeg får nok ikke være med :sad: Er du en kristen homofil mopedist med MASSE hår gele? Har jeg vanskelig for å forestille meg! Lenke til kommentar
kjeholth Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 I følge noen kristne, ligger det jo et kristent budskap i hele smøla som handler om middle earth og det der. Spesielt da ringenes herre, hvor gandalv dør i kamp mot balrog (typisk en satans hjelper e.l), og gjenoppstår som hvit (rein og vasket for all synd). Dette blir jo da de godes (kristnes) kamp mot de onde (hedninger og alt annet "pakk"), hvor da seff de gode/kristne vinner til slutt. Typisk en fortelling som hadde passa rett inn i bibelen, for de som velger å tro på den. Selv velger jeg å se bort ifra alt detta, og heller se filmen(e) som BRA underholdning Heia Frodo! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Og du glemte dyslektikere!!! Hallo?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå