Gå til innhold

Form <select> onClick

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke helt hvor denne skal, da både php og javascript kan være inkludert, så dere får bare flytte den dersom den er postet feil :)

Det jeg er ute etter onClick på <select> (dropdown boks), så når jeg trykker på et option, vil jeg få verdien skrevet ut som en phpvariabel jeg kan bruke til f.eks database o.l.

Mye mulig det er litt dårlig forklart men .. Klokka er tross alt 0200 :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en ajax løsning som sender en beskjed asynkront til serveren. men dette er lite brukervennlig for de som ikke har mus eller javascript aktivert, så husk å legge til en send knapp som brukes.

Det er ikke mulig å skrive php verdier som servern kan bruke ifra klienten.

Det vanlige er å sende en form...

Lenke til kommentar
Er det mulig å få den til og submitte onClick da?

5772628[/snapback]

Joa, her har du et eksempel som sender den valgte verdi fra comboboksa til server når du klikker i boksa.

<script>

function go() {

document.data.data.value =f.value;

document.data.submit();

}

</script>

</head>

<body>

<select name = f id = f OnChange="go();">

<option value = 1>ole</option>

<option value = 2>dole</option>

<option value = 3>doffen</option>

</select>

<form name="data" method="POST" action="testU.php">

<input type="hidden" name="data">

</form>

</body> ;)

Lenke til kommentar
Er det mulig å få den til og submitte onClick da?

5772628[/snapback]

Joa, her har du et eksempel som sender den valgte verdi fra comboboksa til server når du klikker i boksa.

<script>

function go() {

document.data.data.value =f.value;

document.data.submit();

}

</script>

</head>

<body>

<select name = f id = f OnChange="go();">

<option value = 1>ole</option>

<option value = 2>dole</option>

<option value = 3>doffen</option>

</select>

<form name="data" method="POST" action="testU.php">

<input type="hidden" name="data">

</form>

</body> ;)

5773199[/snapback]

Jeg har litt vansker med å få scriptet til og fungere. Kunne noen andre testet det å sett om de fikk det til? mulig jeg er helt på viddene men..

Lenke til kommentar

Av scriptet ser du at data legges i den hidden greia som heter data. Dette må selvfølgelig php scriptet på server ta hensyn til! Videre ser du at serverscriptet i mitt eksempel heter testU.php. Dette må du også ta hensyn til! ;)

Endret av backup
Lenke til kommentar
Av scriptet ser du at data legges i den hidden greia som heter data. Dette må selvfølgelig php scriptet på server ta hensyn til!  Videre ser du at serverscriptet i mitt eksempel heter testU.php. Dette må du også ta hensyn til! ;)

5773394[/snapback]

Har du testet scriptet selv? Hos meg ser den ikek ut til å engang kjøre submit. Skjer ingenting når man velger et option. Har helt lik setup som scriptet du gav meg.

Edit: testet nettopp ren kopi av scriptet ditt, uten hell :(

Endret av melsom
Lenke til kommentar
Av scriptet ser du at data legges i den hidden greia som heter data. Dette må selvfølgelig php scriptet på server ta hensyn til!  Videre ser du at serverscriptet i mitt eksempel heter testU.php. Dette må du også ta hensyn til! ;)

5773394[/snapback]

Har du testet scriptet selv? Hos meg ser den ikek ut til å engang kjøre submit. Skjer ingenting når man velger et option. Har helt lik setup som scriptet du gav meg.

Edit: testet nettopp ren kopi av scriptet ditt, uten hell :(

5773620[/snapback]

Ja, har testa på ie, det funket som det skal, men hvordan ser serverscriptet ut som du bruker for testing av eksempelet mitt?. Post det her. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...