Ricaldo Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg kjøpte en brukt Peugeot 93 mod, for et år siden ca. Den har gått ca 140000 KM. Det fulgte ikke med noe servicehefte med bilen, så tenkte kanskje bare å skifte reg.reima..? Hva ville dere gjort? Hva er de vanlige intervallene å skifte den på? Er det vits å kjøpe ny reg.reim hos merkevareforhandler, eller funker den på Biltema likegreit? For såvidt jeg har skjønt, så kan man ikke inspisere reima for å finne ut hvorvidt den er gåen eller ikke..? Takker for svar Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Mulig det skifter fra bil til bil, men jeg har i allefall hørt at den bør skiftes rundt 200k.. Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hei! Alle bilmerker har forskjellige serviceintervaller når det gjelder skifting av reim. Jeg har ikkeno negativt å si om biltema, men erfaringsmessiger eikke deres produkter på linje med OEM, derfor ville jeg kostet på de ekstra hundrelappene det koster å få en reim fra merkeforhandleren, evt. sjekke opp produsent for originalreim for så å kjøpe reimen utenom merkeforhandler. Pris pr kjørte km. blir ikke så fryktelig mye høyere da, jeg antar at reimen holder garantert fra 80' - 120' km avhengig av produsent. Håper det var til noe hjelp. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Om du nevner noe mer om bilen din, så er det lettere å finne ut utskiftningsintervalet. Dvs årsmodell, bilmodell (306, 405, osv), motorstørrelse (hk, ccm), osv. Etter hva jeg kan se så er det anbefalt å bytte per 70.000km på 93-modellene, men det kan sikkert variere litt. Når det gjelder reim, så sjekk opp om det er originalvare. Disse trengs ikke å selges via merkeforhandler, da begrepet originalvare brukes dersom produktet oppfyller EU-krav som er satt opp av spesifikasjoner fra produsenten av bilen. Derfor kan man kjøpe originalvarer hos f.eks BilXtra, Mekonomen, osv. Man kan vel sjekke litt angående stand på reima, men lite om hvor lenge den "kan holde". Dersom reima er gåen har du ofte et gedigent problem, og kostnader som er skyhøye. Så du merker fort om denne er gåen, da motoren ikke vil fungere. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvis reima går, blir det i de fleste tilfeller motorhavari. Noen biler har et slags sikkerhetssystem på dette (japser). Reima kan se helt fin ut når du ser på den, men det kan være brudd på den etter så lite som 100 mil ekstra kjøring, så inspisering av reima får man ikke så mye ut av. Kjørte kilometer er defor et must i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Om du nevner noe mer om bilen din, så er det lettere å finne ut utskiftningsintervalet.Dvs årsmodell, bilmodell (306, 405, osv), motorstørrelse (hk, ccm), osv. Etter hva jeg kan se så er det anbefalt å bytte per 70.000km på 93-modellene, men det kan sikkert variere litt. 5771522[/snapback] Det er en 93 mod som sagt. 106 XN. 60 HK. Ellers takk for nyttige svar! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Anbefalt er å bytte hver 70.000, men hør med forhandler hva de sier. Jobben tar mellom 1,5-2 timer å bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå