efikkan Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hei! Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen? Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"? Jeg takker for alle svar. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Messing består av kobber og sink. Jeg kjenner ikke helt til fordelingen, men jeg mener det er mest kobber. Smeltepunktet er jeg heller ikke sikker på, men et sted mellom 800-1000 grader vil jeg tippe. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Messing består av kobber og sink. Jeg kjenner ikke helt til fordelingen, men jeg mener det er mest kobber. Smeltepunktet er jeg heller ikke sikker på, men et sted mellom 800-1000 grader vil jeg tippe. 5771365[/snapback] Jeg regner med at jeg må bruke noe som smelter lettere enn selve Messingen hvis jeg skal sette isammen flere deler. Litt dumt hvis hele greiene smelter isammen til en klump. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Da vil vel kanskje tinn eller bly være aktuelt, de smelter ved lave temperaturer. Endret 18. mars 2006 av Frijazz Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Da vil vel kanskje tinn eller bly være aktuelt, de smelter ved lave temperaturer. 5771466[/snapback] Samme type tinn som jeg bruker til elektronikk? Jeg fant følgende i clas ohlson-katalogen: Loddetinn for større loddearbeider (ikke el og elektronikk). 50% tinn, 50% bly, hardpiksfylt. Det koster 139 kr for 23 m som ser ut til å være en ok pris. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg vet ingenting om egenskapene til tinn eller bly når det gjelder lodding, men jeg vil anta det ikke er noe problem å bruke loddetinn. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Da får jeg ta meg en tur innom Clas Ohlson og kjøpe noen pakker. Men hva bør jeg bruke til å skjære i messingplatene? (baufil blir vel litt vanskelig?) Lenke til kommentar
Patz Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Mulig at søvloding fungerer her? Du kan godt bruke baufil, også stikksag eller dremel. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hardlodding er vel tingen her ja, enten med sølv eller bly (tror jeg). Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Metaller er en side som kan gi deg noen tips. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Hvis du skal lodde store messingbiter, vil nok loddebolten komme litt til kort. Kan feks bruke en gassbrenner eller en kokeplate. Guide her btw http://www.hardware.no/guider/annet/loddeguide/15350 Lenke til kommentar
lærermamma Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hei! Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen? Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"? Jeg takker for alle svar. Hei! Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen? Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"? Jeg takker for alle svar. JEg har messing om du vil kjøpe JEg har messing om du vil kjøpe Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Du må opp i over 450°C og bruke såkalt sølvlodd (legering av kobber, sink og sølv). Dette kalles hardlodding eller slaglodding (fordi loddingene tåler mekaniske påkjenninger/slag). For å klare å smelte sølvlodd må du ha en kraftigere loddebolt enn for elektronikklodding eller en gassflamme. Messing kan fint sages/kappes med baufil. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Det er vel 6 år siden jeg la dette prosjektet på is, men jeg setter pris på at folk ønsker å være hjelpsomme. Hvis kreativiteten og inspirasjonen atter en gang skulle blomstre så tar jeg nok kontakt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå