salah Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Hei. Jeg holder nå på med et stort prosjekt og skal lage en dato-klasse. Meningen med klassen er at funksjonen current_date_no() skal gi meg datoen på norsk format, mens current_date_en() skal gi meg dato på engelsk format. Her er det jo dagene som spiller den største forskjellen, og problemet kommer inn når jeg skal hente ut for eksempel $months[3]. Ingenting kommer rett og slett opp, datoen funker fint, men "mars" kommer ikke opp fra arrayet. Hva er galt i koden min? function current_date_no() { $months = array("januar" => 01,"februar" => 02,"mars" => 03,"april" => 04,"mai" => 05,"juni" => 06, "juli" => 07,"august" =>08,"september" => 09, "november" => 10,"oktober" => 11,"desember" => 12); $days = array("mandag" => 01,"tirsdag" => 02,"onsdag" => 03,"torsdag" => 04,"fredag" => 05, "lørdal" => 06,"søndag" => 07); $month_nr = date("m"); echo $months['01']; $current_date = date("d.")." ".$months[$month_nr]." ".date("Y").", ".date("G:i:s"); return $current_date; } Mvh, pavlion Endret 17. mars 2006 av pavlion Lenke til kommentar
trondes Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Hei. Jeg holder nå på med et stort prosjekt og skal lage en dato-klasse. Meningen med klassen er at funksjonen current_date_no() skal gi meg datoen på norsk format, mens current_date_en() skal gi meg dato på engelsk format. Her er det jo dagene som spiller den største forskjellen, og problemet kommer inn når jeg skal hente ut for eksempel $months[3]. Ingenting kommer rett og slett opp, datoen funker fint, men "mars" kommer ikke opp fra arrayet. Hva er galt i koden min? function current_date_no() { $months = array("januar" => 01,"februar" => 02,"mars" => 03,"april" => 04,"mai" => 05,"juni" => 06, "juli" => 07,"august" =>08,"september" => 09, "november" => 10,"oktober" => 11,"desember" => 12); $days = array("mandag" => 01,"tirsdag" => 02,"onsdag" => 03,"torsdag" => 04,"fredag" => 05, "lørdal" => 06,"søndag" => 07); $month_nr = date("m"); echo $months['01']; $current_date = date("d.")." ".$months[$month_nr]." ".date("Y").", ".date("G:i:s"); return $current_date; } 5770811[/snapback] mhm.. .prøv å skriv echo $months['januar'] og se hva du får du da du må snu $months arrayen din $months = array ( 1=>"januar", 2=> osv.. men hvorfor ikke bruke denne: setlocale(LC_TIME, 'no_NO'); // prøv først uten denne linje, hvis serveren er i norge print strftime( "%d %B %Y"); EDIT: kanskje denne skulle i PHP forumet? i stede for 'no_NO' kan det også være 'norwegian' , 'nynorsk' eller kanskje 'bokmal' Endret 17. mars 2006 av trondes Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Okei, men setlocale setter vel resten av siden i norsk format også? Systemet skal være så mye tilpasset utenlandske brukere som mulig også Lenke til kommentar
trondes Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Okei, men setlocale setter vel resten av siden i norsk format også? Systemet skal være så mye tilpasset utenlandske brukere som mulig også 5770936[/snapback] tja, du kan jo stille den tilbake når du erferdig med den. den blir jo automatisk stilt tilbake ved neste kjøring. Hvis du bruker LC_TIME er det bare dato og tid du stiller Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Flyttes fra webdesign til php . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå