Leasch Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg skal lage to subwoofer kasser av en. Har skjert dem i to, så har jeg et stooor hull på ei side nu. Har laget veggen, skal spikre den etterpå men først må jeg legg en tettningsmasse for å få bort de små hullene som blir mellom veggen og kassen. Så jeg spekulerer på om jeg kan bruk silikon eller blir går d dålig? Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Tja, et solid lag trelim? 5770668[/snapback] Hmmm...kanskje det, men jeg foreslår silikon. Lurer på om det går bra hvis jeg bruker den istedet for lim. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Går sikkert greit med silikon hvis du har det for handen. Men med trelim er det enklere å trenge ned i mellom de tynne sprekkene i treplaten. I tillegg så vil limet holde sammen treplatene på en bedre måte enn silikon, så du vil få en mer stabil kasse. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Ligger en Bilstereo-avdeling her på forumet også.. Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Går sikkert greit med silikon hvis du har det for handen. Men med trelim er det enklere å trenge ned i mellom de tynne sprekkene i treplaten.I tillegg så vil limet holde sammen treplatene på en bedre måte enn silikon, så du vil få en mer stabil kasse. 5770715[/snapback] For det første, så er sprekkene ikke så tynne, de er egentlig tjukke. Andre er at jeg skal spikre hele driten etterpå. Endret 17. mars 2006 av Leasch Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 man spikrer ikke en subkasse. den skrur man Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 man spikrer ikke en subkasse. den skrur man 5771841[/snapback] Det er det jeg mente. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Men, Leasch, hvis du allerede har bestemt deg for å ha på silikon, hvorfor spør du da? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Flyttes til "Stereo/multimedia" Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Men, Leasch, hvis du allerede har bestemt deg for å ha på silikon, hvorfor spør du da? 5772140[/snapback] Jeg bestemt meg ikke, jeg skrev at jeg foreslår silikon.. Kanskje det blir bedre med noe annet istedet for den. Selv om at jeg har masse silikon hjemme. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Silikon er vel forsåvidt ok, men det er ikke akkurat noe som setter seg og hindrer fleks i kassa. Bruk heller polyurethan trelim. Idèelt sett vil helt vanlig Cascol trelim gjøre susen, men da må flatene passe helt sammen og være 100% jevne, noe den vanlige kassebygger har tilgode å oppleve. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hva med sikaflex? Tjukk seig lim, som kan brukes til omtrent alt. Nå husker jeg ikke i farten om denne herder totalt, eller om du vil være utsatt for flex i kassa da men. Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Silikon er vel forsåvidt ok, men det er ikke akkurat noe som setter seg og hindrer fleks i kassa. Bruk heller polyurethan trelim.Idèelt sett vil helt vanlig Cascol trelim gjøre susen, men da må flatene passe helt sammen og være 100% jevne, noe den vanlige kassebygger har tilgode å oppleve. 5773147[/snapback] Det er det som er problemet - platene er ikke 100% jevne. Hehe, har sjert dem ikke så perfekt som jeg forventet, selve kasse var egentlig litt skjevd. Så det er ok hvis æ bruka silikon? Fordi jeg har masse ut av den.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Bruk silikon nå, og så kan du heller bygge mer stødige saker senere en gang når du skal oppgradere Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 man spikrer ikke en subkasse. den skrur man 5771841[/snapback] Det er revnende likegyldig. Den eneste grunnen til at man skrur en kasse i utgangspunktet er å holde platene sammen. Når limet har tørket er det faktisk sterkere enn platene du limer sammen, så da har skruene ikke lenger noen funksjon. Grunnen til at man skrur istedetfor å spikre er fordi det er lettere å forhindre sprekker (forborr, forsenk og skru), og at spiker KAN krype utover med tiden, noe som ikke blir pent om man har finert eller lagt tynt teppe på. Tvinger/press er "proffløsningen". Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 man spikrer ikke en subkasse. den skrur man 5771841[/snapback] Det er revnende likegyldig. Den eneste grunnen til at man skrur en kasse i utgangspunktet er å holde platene sammen. Når limet har tørket er det faktisk sterkere enn platene du limer sammen, så da har skruene ikke lenger noen funksjon. Grunnen til at man skrur istedetfor å spikre er fordi det er lettere å forhindre sprekker (forborr, forsenk og skru), og at spiker KAN krype utover med tiden, noe som ikke blir pent om man har finert eller lagt tynt teppe på. Tvinger/press er "proffløsningen". 5774625[/snapback] Vel.. vanlige treskruer kan skru seg selv ut igjen også.. pga vibrasjoner.. Så det proffe må være og bruke lim PLUSS skruer med links-gjenger opp mot toppen.. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Som sagt, proffene bruker tvinger, ikke skruer Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Ok, nå har jeg gjort det med ett grå stoff som brukes for kempingvogner Butyl 37, og 10 skruer. Har to rør for kasse, er det lurt å bruke dem, eller det går bra uten og? Røret er ikke sånn som i de fleste subkasser - den er bøyd i 30 gtrader. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Rør bør du ligge unna om du ikke vet hva du driver med, det er ikke bare å stappe inn en rørbit, det må regnes ut etpar ting basert på elementets egenskaper og kassestørrelsen for at ting skal bli riktig. La det være enkelt og greit, less is more, lukket kasse gir også bedre lyd enn portet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå