Gå til innhold

Spørsmål ANG Konica Minolta Blitsfot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har Konica Minolta en helt annen blitsfot enn andre kameramerker, dette irriterer meg til de grader, slik at jeg ikke kan kjøpe andre blitser enn nett Konica Minolta sine blitser, eller tar jeg feil?

5770437[/snapback]

Alle merkene har sitt eget blitzsystem, men de andre merkene har føtter som er fysiske like siden de er basert på tradisjonell hotshoe.

De andre merkene kan derfor bruke manuele blitzer og automatiske standardblitzer med innebygd lysmåler uten noen overgang. Men det har liten hensikt da de fleste vil foretrekke en moderne blitz med TTL og annen komunikasjon med kameraet, og da må man ha en blitz beregnet på sitt merke. Så skal du ha en blitz så vil de fleste uansett foretrekke en utviklet til sitt kameramerke.

Lenke til kommentar

Sigma har hatt problem med å holde sine DG-500 ST og DG-500 Super-blitser (med Minoltasko) kompatible med KMs kamerahus etterhvert som nye kamera har blitt sluppet. Også her har jeg hørt om re-chipping (som med linser), men har ikke hørt om mange som bruker dem på 7D/5D. Metz har imidlertid en blits som kan fåes med blitssko til Minolta, og siste utgave av programvaren i denne (som enda ikke er i butikkene pr. mars 2006) skal være kompatibel. Endel bruker denne for å slippe preflash-blunking da denne har en automodus uten PF-TTL lysmåling. Den er forøvrig - såvidt jeg vet - heller et godt alternativ til 5600HS enn et billig alternativ til 3600HS.

På den andre siden er Minoltaskoen totalt fysisk overlegen ISO/Standard-skoen i praktisk bruk. Den er sterkere og har en bedre låsmekanisme.

I tillegg kan man bruke overgangen FS-1100 for å få ISO-sko på Maxxum/Dynax-kamera. Da kan man montere eldre blitser som vanlig og bruke dem innenfor sine begrensninger. Ebay.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...