Gå til innhold

Letteste måten å lage en vannblokk på?

Anbefalte innlegg

Er ikke helt med på hva dere diskuterer, gjenger? :tease:  Bilder hadde vert fint :)

5777744[/snapback]

(Doh!)

Om du ikke kjenner begrepet "gjenger" i denne sammenheng, så bør du snarest skaffe deg kunnskap om det. I alle fall om du har tenkt å lage din egen vannblokk!

For ordens skyld; Tar du for deg en skrue, så vil du se at denne har en "riflet" overflate. Dette er gjenger.

For å lage gjenger i et hull, trenges en gjengetapp. For å lage en skrue, trenger du et gjengesnitt.

@eXa: Forslaget er ikke helt på avveie, men det betinger at man gjenger i en kobberplate med en viss tykkelse.

Som regel bruker man gjerne kobberplater på 1,5 til 3mm, noe som faktisk er litt i tynneste laget for gjenging.

Dvs, lengden på selve gjengepartiet blir ikke lenger enn tykkelsen på kobberplata. "Worst case" får man da en gjengelengde på 1,5mm, noe som ikke vil gi bedre tiltrekkingsmuligheter enn hva du oppnår i 10mm plexi.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke helt med på hva dere diskuterer, gjenger? :tease:  Bilder hadde vert fint :)

5777744[/snapback]

(Doh!)

Om du ikke kjenner begrepet "gjenger" i denne sammenheng, så bør du snarest skaffe deg kunnskap om det. I alle fall om du har tenkt å lage din egen vannblokk!

For ordens skyld; Tar du for deg en skrue, så vil du se at denne har en "riflet" overflate. Dette er gjenger.

For å lage gjenger i et hull, trenges en gjengetapp. For å lage en skrue, trenger du et gjengesnitt.

@eXa: Forslaget er ikke helt på avveie, men det betinger at man gjenger i en kobberplate med en viss tykkelse.

Som regel bruker man gjerne kobberplater på 1,5 til 3mm, noe som faktisk er litt i tynneste laget for gjenging.

Dvs, lengden på selve gjengepartiet blir ikke lenger enn tykkelsen på kobberplata. "Worst case" får man da en gjengelengde på 1,5mm, noe som ikke vil gi bedre tiltrekkingsmuligheter enn hva du oppnår i 10mm plexi.....

5779490[/snapback]

ah. seff!

Lenke til kommentar

Vel:

Skrue: jeg gjenget faktisk hele veien gjennom plexien, så det er ikke der problemet ligger. Bruker også søylebormaskin. Jeg tror det må ha vært smøringa, som vanlig! Litt ironisk, da jeg hele tiden maser om det i arbeidsloggen min. Som Saabye Christensen en gang sa: man lærer ikke nødvendigvis av sine feil, men man lærer dem ihvertfall utenat! ;)

Ang. temp. kontroll, bør ikke det være såå vanskelig? Jeg brukte jo en gassbrenner, og da er det ikke akkurat bare å stille inn temperaturen i C? Det forekom meg ganske, ja jeg vil nesten driste meg til å si overraskende enkelt. Og det ble da ikke så gæli, heller?

Lenke til kommentar

alt1: gjenge opp til nipler

alt2: slipe til et 12mm trebor så det akkurat passer, eller er litt for lite til et 12m kobberrør. Så kan du bruke silikon til tetningsmasse.

alt3: borre med 12mm-borret, og bruke et locktite-produkt til å feste kobberrør. Sitter som støpt. (jeg var litt uheldig med alt2 :p Når jeg skulle slipe til plexi etter borringa, slipte jeg litt for mye.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...