Gå til innhold

Letteste måten å lage en vannblokk på?


Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har en VELDIG newb guide til hvordan en lager vannblokker?

Har nemlig tenkt å starte med å lage en CPU blokk i første omgang, så skal jeg lage en GPU vannblokk senere.

 

Husk! Jeg er veldig ny på å lage vannblokker, så det bør være en veldig newb guide :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror vel http://www.hardware.no/tester/kjoling/pros...x-klone/15440/7 er aktuell fortsatt? Men for de med litt nyere socket (enn socket A), er det vel bare å forandre festeanordningen litt?

5770516[/snapback]

 

Jeg kan absolutt anbefale den guiden.

Litt avhengig av hva som er målet med vannkjølingen din så kan du i noen tilfeller forenkle tingene enda mer enn det som er beskrevet i den guiden.

 

Selv var mitt mål å få en stille maskin med minst like bra kjøling som jeg hadde med luft, men ikke nødvendigvis bedre.

 

Dersom en har såpass moderate mål så er det en del snarveier og forenklinger en kan ta.

 

F.eks. anbefaler Skrue i sin guide at du skal skjære hull i bunnplata og lodde kjøleribba inn i dette hullet. Det er ikke nødvendig om du ikke er så nøye med resultatet. Mye enklere synes jeg å lodde blokka rett på kobberplata. Gjør også at det ikke er noen mulighet for lekkasje den veien.

 

Dessuten er Skrue nøye på at loddingen skal gjøres riktig for å oppnå best mulig resultat. Det er det bare å drite i dersom du ikke er opptatt av best mulig kjøling.

Fyr opp med full varme på kokeplata så det går fort og greitt. Kommer en del svart belegg på kobberet (oksidering eller noe sånt) og loddingen blir dårligere, men du får fint festet ribba til kobberplata og kontakten blir bra nok.

 

Dessuten er det ikke nødvendig å skaffe plexi i forskjellige tykkelser. På Clas Ohlsson selger de 8mm plexi. Begge platene kan godt være 8 mm tykke (selvfølgelig best om øverste plata hadde vært f.eks. 10mm, men 8mm funker greitt det og).

 

Heller ikke nødvendig å pusse kobber plata så den blir så blank som Skrues, sånn 10 minutter eller så med et passende sandpapir holder lenge.

 

Ingen grunn til å lage gjenger i plexien heller, borr hull rett igjennom og skru på muttere på andre sida. Ikke så pent kanskje, men om du er lat som meg så funker det helt fint, spesielt om du ikke er veldig opptatt av å stirre inn i PC'en din for å beundre arbeidet ditt. Jeg for min del sitter mest og ser på skjermen, med lokket på kabinettet lukket, når jeg bruker PC'en og ser derfor veldig lite til vannblokka sånn til daglig.

 

Jeg har selv laget en vannblokk til min socket A CPU etter Skrues guide, men med avvikene som beskrevet over. Ligger på 38-39 grader på CPU som er helt greitt for min del.

 

Om du har en annen sokkel så må du bare finne ut avstandene mellom hullene i hovedkortet vil jeg tro. Ellers burde jo Skrues design fungere fint.

 

Jobber nå med en GPU blokk til mitt GT6600 kort, der jeg har tenkt å forsøke meg på en enda enklere løsning. Planen er å droppe kjøleribba helt. Det er en STOR jobb å sitte å skjære ut alle disse finnene i kjøleribba med baufil. Dessuten har jeg ikke tvinge så det var et helvete å få holdt fast kobberbiten mens jeg skar. Det er også trøbblete å få tak i kobber biter som er såpass tjukke.

Derfor har jeg nå tenkt å forsøke å lage et enkelt design der bunnplata består av to sammenloddede 1mm kobberplater (tjukkeste de har på Clas Ohlsson). I området over GPU har jeg borret mange små hull i den øverste kobberplata med et tynt borr (2,5 mm). Så får vi håpe at det holder som "kjøleribbe". Mye enklere om det gjør det i hvertfall.

Lenke til kommentar

Haha, sant nok mye av det der! :!:

Man MÅ ikke være så pirkete mtp forskjellige detaljer hist og pist, men da kan man ikke bestandig forvente et max-resultat heller. ;)

 

Én ting vil jeg imidlertid protestere på så sterkt jeg kan, og det er "snarveien" du beskriver ifbm loddeprosessen.

Det er absolutt ingen idé å skru plata på max, for å få loddinga fort unna! FY, OlavHW! :mad:

 

Man risikerer da å sitte igjen med et elendig resultat både loddemessig og mtp temperaturoverføring, så bruk i alle fall god tid på den prosessen!

 

En annen sak, er også at kobberet oksiderer (svart belegg), noe som vil medføre merarbeid mtp pussing av kobberbunnen, så der går faktisk mye av "vinninga" opp i spinninga.......

Lenke til kommentar
Egentlig angrer jeg på at jeg i det hele tatt brukte gjenger, og ikke bare borret rett gjennom. Mye enklere å stramme til med muttere, også er ikke gjenger i plexi så sterke, heller... (eller bare jeg som var slurvete? :p )

5773045[/snapback]

 

Tjah, det kan jo være en kombinasjon av slurv og et kort gjengeparti?

Bruker man en 10mm plexitopp, så vil jo det gi 8-9mm gjengeparti om man ikke borer helt igjennom.

Selve boringa / gjenginga er jo meget kritiske punkter, og der er det lett å slurve.

Man bør definitivt ikke bore hullene for hånd, men heller bruke en søylebormaskin, i kombinasjon med rikelig smøring under boringa.

Når man så gjenger opp hullene er det minst like viktig å smøre, samtidig som man må passe på å vri gjengetappen tilbake med jevne mellomrom.

Gjør man dette riktig, får man gjenger som faktisk tåler ganske mye!

 

Men de kan selvsagt ikke måle seg med det du oppnår med gjennomgående bolter og muttere.

Men det er vel ikke for sent å gjøre noe med det? ;)

Lenke til kommentar
Men er det noen som har målene til en 939 prosessor?

 

Avstanden mellom festehullene er 89mm. ;)

 

Her ser du en fasong på plexitoppen du kanske kan kopiere?

A64ferdig.jpg

 

Og her en sammenlikning mellom socket A og socket 939:

Sammenlign.jpg

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Én ting vil jeg imidlertid protestere på så sterkt jeg kan, og det er "snarveien" du beskriver ifbm loddeprosessen.

Det er absolutt ingen idé å skru plata på max, for å få loddinga fort unna! FY, OlavHW! mad.gif

 

Sorry for slik fæl banning i kjerka :blush:

 

Jeg er fullt klart over at de fleste av mine forenklinger eller snarveier gjør at resultatet blir mindre bra enn om enn følger dine anbefalinger til punkt å prikke.

 

Uansett så var det nå slik jeg gjorde loddinga og har ikke opplevd noen problemer med det og blokka kjøler bra nok til mitt bruk.

Jeg gjorde det slik mest fordi jeg ikke visste bedre (hadde vært litt for kjapp med gjennomlesningen av din artikkel og oversett dette). Ble først klar over at det ikke var slik det skulle være da jeg leste dine kommentarer på en annen worklogg her.

Poenget mitt er vel bare at dersom en først og fremst vil ha stille kjøling som er bra nok, så er det ikke alle detaljer som er like viktige.

Kan forøvrig være at det ikke er så mye vanskeligere å lodde slik du anbefaler heller, med kontrollert temperatur, har ikke prøvd. Pussinga av oksidasjonsbelegget var ganske kjapt unnagjort, og en bør jo pusse uansett så det synes jeg ikke var noe stort poeng. Du har sikkert rett i at varmeledningsevnen blir redusert. Tviler ikke på det, virker som du har satt deg svært mye bedre inn i dette en jeg :)

 

Har jo ikke så fryktelig stor erfaring selv å bygge mine konklusjoner på (bare lagd en blokk og det var første gang jeg prøvde meg på vannkjøling), men for meg så virker det som om at så lenge en har en løsning som er tett (vann på feil sted i en PC er ikke så bra :cry: ) så er resten ikke fullt så viktig om en bare skal ha normal kjøling.

 

Om en skal overklokke PC'en og er ute etter å tyne gradene lengst mulig ned så er jo mine forslag stort sett helt forkastelige. Kanskje bortsett fra det med gjennomgående skruer, det har vel mest med det estetiske å gjøre.

Lenke til kommentar

Joda, sant nok mye av det du sier.

 

Men loddeprosessen blir som sagt mye enklere og bedre i en kontrollert oppvarming.

Saken er jo den at når kobberet først har oksidert, får du ikke tinnet til å bite! Det var først og fremst det jeg tenkte på.

En uerfaren "førstegangslodder" vil fort komme opp i problemer med den måten du gjorde det på, selv om du fikk det til.

Det var først og fremst derfor jeg kom med kommentaren. ;)

Lenke til kommentar
Men de spør om letteste måten å lage en vannblokk på :p det blir vell egentlig å ta en litt massiv cu eller al klosse og kryssborre og sette inn en skrue i det ene hullet slik at vannet vil gå i en U med skarpe kanter :p

5776446[/snapback]

Det kommer vel litt an på hva en har tilgang på av verktøy og materialer.

For min egen del ville jeg ikke vite hvor jeg skulle få tak i en slik massiv aluminiums eller kobberblokk. Ei heller har jeg borrestativ eller lignende. Det høres ikke så greitt ut med bare en drill, må vel være fort gjort å borre skjevt?

Lenke til kommentar
Egentlig angrer jeg på at jeg i det hele tatt brukte gjenger, og ikke bare borret rett gjennom. Mye enklere å stramme til med muttere, også er ikke gjenger i plexi så sterke, heller... (eller bare jeg som var slurvete? :p )

5773045[/snapback]

 

hva med å lage gjengene i kobberet istede og skru fra toppen istede for bunnen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...